Jump to content

Skal, skal ikke; benytte 1 år gammel bensin fra pumpeautomat (Shell)

Bølgende blå

Recommended Posts

Jeg har noen liter drivstoff fra fjoråret stående på en kanne, har i helhet vært oppbevart ute i en uoppvarmet bod over vinteren. Jeg har hørt at bensin av nyere dato bare ikke tåler lagring, men hva skjer om en prøver denne «årgangsbensinen» på en Honda med noen hester, vil det fuske, vil det stoppe, blir det havari? Ikke mange liter det er snakk om, og jeg er selvsagt ikke innstilt på å spare meg til fant, men synes det er for galt å helle det ut, om det likevel kunne duge.

Alternativt er det en mulighet å spe ut med litt fersk bensin, hvilket blandingsforhold vil i så fall kunne være bra?

Jeg tror også at dette med at bensin går ut på dato er en myte.

Det eneste problemet  jeg har erfart med gammel bensin er startproblemer med bensinen som har overvintret i flottørkammeret og delvis har fordampet. Derfor har jeg som vane å stenge bensinkrana og kjøre forgasseren tom før motoren legges bort for sesongen. Har ellers brukt mange år gammel bensin uten problemer på bil, gressklipper, påhengsmotor båtmotor, motorsag . . . ..

Bensin består av flere forskjellige svært flyktige hydrokarboner. Det er derfor viktig at den oppbevares under tett lokk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har ALDRI ikke benyttet fjorårets bensin, dog blandet opp med ny, da tanken er fastmontert, rommer 100-200 liter på de forskjellige båtene jeg har hatt, og dette har ALDRI medført noe problem. Tilsetter litt "lurium" hver høst før opplag, men de lærde strides om det er noe poeng i å gjøre også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...