Bølgende blå Startet 12.Juli.2021 Del på Facebook Startet 12.Juli.2021 Jeg har noen liter drivstoff fra fjoråret stående på en kanne, har i helhet vært oppbevart ute i en uoppvarmet bod over vinteren. Jeg har hørt at bensin av nyere dato bare ikke tåler lagring, men hva skjer om en prøver denne «årgangsbensinen» på en Honda med noen hester, vil det fuske, vil det stoppe, blir det havari? Ikke mange liter det er snakk om, og jeg er selvsagt ikke innstilt på å spare meg til fant, men synes det er for galt å helle det ut, om det likevel kunne duge. Alternativt er det en mulighet å spe ut med litt fersk bensin, hvilket blandingsforhold vil i så fall kunne være bra? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Det eneste jeg har opplevd med fjorårets bensin er at enkelte motorer har blitt noe tregere å starte. Da har kanna blitt blandet med ny bensin eller brukt på en motor som ikke bryr seg, gressklipper snøfreser, etc. Eller på bilen, hvis du har bensinbil. Du ødelegger ikke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Mye overtro når det kommer til dette med gammel bensin. Så lenge det ikke er kommet vann i den er det bare å bruke den. Fyrte opp påhengeren min nå etter at den hadde vært ubrukt i 4 år og den starta og gikk som bare det med 4 år gammel bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Kjør til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Jeg ville brukt den til noe mindre kritisk enn båtmotoren. Dagens bensin er lite lagringsstabil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Jeg tror også at dette med at bensin går ut på dato er en myte. Det eneste problemet jeg har erfart med gammel bensin er startproblemer med bensinen som har overvintret i flottørkammeret og delvis har fordampet. Derfor har jeg som vane å stenge bensinkrana og kjøre forgasseren tom før motoren legges bort for sesongen. Har ellers brukt mange år gammel bensin uten problemer på bil, gressklipper, påhengsmotor båtmotor, motorsag . . . .. Bensin består av flere forskjellige svært flyktige hydrokarboner. Det er derfor viktig at den oppbevares under tett lokk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Jeg har ALDRI ikke benyttet fjorårets bensin, dog blandet opp med ny, da tanken er fastmontert, rommer 100-200 liter på de forskjellige båtene jeg har hatt, og dette har ALDRI medført noe problem. Tilsetter litt "lurium" hver høst før opplag, men de lærde strides om det er noe poeng i å gjøre også. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Hva slags lurium? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Kondensfjerner går vel under "lurium", ellers er det noen som sverger til STA-BIL. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Har forskjellige navn: bensinstabilisator er el et navn, 2+4 et annet navn. Fås kjøpt en rekke steder, også Biltema, Jula osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.