Jump to content

Vindø 40 - feil på lading ?


sveigaus

Recommended Posts

Er en fersk båteier og uten tidligeree båterfaring. Anskaffet en Vindø 40 (1976) i sommer som jeg har hatt flere fine turer med. Har en Yanmar 3GmF (27hk) motor. I det siste har jeg hatt problemer med å starte motoren igjen umiddelbart (eks et par timer) etter å ha vært ute en tur. Er eget startbatteri. På panelet med startnøkkel og startknapp lyser lampen for "Charge" rødt hele tiden. I følge en manual jeg fant på nett indikerer dette en feil på ladingen av batterier. Jeg lader batterier over natten og den starter greit neste dag. Men jeg tør ikke stoppe motoren helt når vi seiler slik det nå er (går på tomgang). Noen som har erfart lignende eller har tips om hvor jeg kan få sjekket dette. Båten ligger i Gyssestad havn på Billingstad. Jeg bor på Lillehammer.

Link to post
Share on other sites

Om batteriet tappes så fort etter å ha blitt ladet om natta, kan det også være en indikasjon på at det har lite futt igjen i seg. Dersom det aldri har blitt ladet gjennom dynamoen, har det muligens levd et litt for tøft liv.

Få en med greie på elektrisitet til å se på ladesystemet og sjekke kvaliteten på batteriet.

Et nytt startbatteri på Biltema koster uansett ikke allverden - ca en båtpenge.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...