Jump to content

Installere forbruksbatteri i Nordkapp 22

hnrk

Recommended Posts

Hei, nybakt eier av Nordkapp DC King 22 her. 😊

Jeg vurderer å installere et forbruksbatteri til kjøleboks osv., men hvor begynner jeg?

Båten har en Mercruiser 5.0L 270hk fra 2012.  Den har et batteri og et sigarettenneruttak.

Dette er min første egne båt, så dette er litt nytt for meg :)

1) Hvilket batteri bør jeg kjøpe?

2) Hvordan får jeg koblet opp lading av batteriet via motor?

3) Bør det nye batteriet kobles sammen med det eksisterende på et vis?

4) Hva annet bør jeg tenke på?

Redigert av hrnk (see edit history)

Her er det mange veier til mål og du kommer nokk til og få svært mange både gode og dårlige forslag. Men om du nå ikke er elektroekspert vil jeg råde deg til å gå for forholdsvis enkle løsninger. Nytt forbruksbatteri kan forsovet være nærmest hva som helst men det er en fordel å velge et med samme batteriteknologi som startbatteriet du har. Da vil de ha lik ladekarraktrestikk og trives bra om de sammenkobles. Kjøp deg et batteri med passende størrelse og mon ter det fast i båten. Kjøp så en enkel BATTERIVELGER 1–2–1+2–OFF. Koble den inn etter tegning som følger med det er en enkel operasjon.  Når du skal starte opp setter du den i posisjon 1+2 start motoren og kjør begge batteriene vil da bli ladet av motoren. Når du stopper motoren og vil ha strøm til diverse forbrukere vrir du den til 2 hvor du har koblet til det nye batteriet ditt. Da vil du ikke tappe startbatteriet. Før du skal starte opp på nytt vrir du den til 1+2. Når du skal forlate båten og ønsker og slå av alt setter du den til OFF. Dette er en enkel og veldig pålitelig løsning.

hrnk skrev for 2 timer siden:

@BårdpTakker for gode tips! Så hvis batteriet er f.eks NiMH så må det nye også være det, grei skuring. Og det nye batteriet må ha samme V-rating tipper jeg. Men kan det nye batteriet ha høyere kapasitet (Ah)?

Det eksisterende batteriet er nok ikke NiMH, det er nok mest sannsynlig et vanlig bly/syre batteri, og da er det kanskje det enkleste og billigste å kjøpe et ekstra av samme type. Bare pass på at det er et som egner seg til forbruksbatteri.

Batteriene kobler du sammen som Bårdp forklarte.

Hvis du tenker å bruke sigarettenneruttaket for å få strøm til kjøleboksen, må du forsikre deg om at denne får strøm fra forbruksbatteriet og ikke startbatteriet.

Du bør også regne litt på hvor stor kapasitet du trenger. En kjøleboks, i alle fall en av de billige bærbare er gjerne på ca 50 watt. Det vil si at den trekker i overkant av 4 amper og vil da tømme et 100 Ah batteri på 12-13 timer (du skal ikke mer bruke mer enn 50% av kapasiteten). Dette er o alle fall noe av det du bør tenke på før du går i gang. 

54 minutes ago, Olevine said:

Det eksisterende batteriet er nok ikke NiMH, det er nok mest sannsynlig et vanlig bly/syre batteri, og da er det kanskje det enkleste og billigste å kjøpe et ekstra av samme type

Er det evt vanskelig/dyrt å bytte startbatteri til li-ion/lipo? Må vel ha ny lader (dynamo?) av noe slag?

On 7/16/2021 at 6:54 PM, Bellil said:

Sjekk ut Exide Equipment Gel

Jeg har tre stykker til forbruk og er godt fornøyd 

De skal kunne dyputlades noe som gir litt mer brukskapasitet

Takk! Bør jeg bytte ut det eksisterende batteriet samtidig også da, eller vil de kunne lades samtidig fra den eksisterende laderen tror du?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...