hnrk Startet 12.Juli.2021 Del på Facebook Startet 12.Juli.2021 (redigert) Hei, nybakt eier av Nordkapp DC King 22 her. 😊 Jeg vurderer å installere et forbruksbatteri til kjøleboks osv., men hvor begynner jeg? Båten har en Mercruiser 5.0L 270hk fra 2012. Den har et batteri og et sigarettenneruttak. Dette er min første egne båt, så dette er litt nytt for meg :) 1) Hvilket batteri bør jeg kjøpe? 2) Hvordan får jeg koblet opp lading av batteriet via motor? 3) Bør det nye batteriet kobles sammen med det eksisterende på et vis? 4) Hva annet bør jeg tenke på? Redigert 12.Juli.2021 av hrnk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Her er det mange veier til mål og du kommer nokk til og få svært mange både gode og dårlige forslag. Men om du nå ikke er elektroekspert vil jeg råde deg til å gå for forholdsvis enkle løsninger. Nytt forbruksbatteri kan forsovet være nærmest hva som helst men det er en fordel å velge et med samme batteriteknologi som startbatteriet du har. Da vil de ha lik ladekarraktrestikk og trives bra om de sammenkobles. Kjøp deg et batteri med passende størrelse og mon ter det fast i båten. Kjøp så en enkel BATTERIVELGER 1–2–1+2–OFF. Koble den inn etter tegning som følger med det er en enkel operasjon. Når du skal starte opp setter du den i posisjon 1+2 start motoren og kjør begge batteriene vil da bli ladet av motoren. Når du stopper motoren og vil ha strøm til diverse forbrukere vrir du den til 2 hvor du har koblet til det nye batteriet ditt. Da vil du ikke tappe startbatteriet. Før du skal starte opp på nytt vrir du den til 1+2. Når du skal forlate båten og ønsker og slå av alt setter du den til OFF. Dette er en enkel og veldig pålitelig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 12.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 @BårdpTakker for gode tips! Så hvis batteriet er f.eks NiMH så må det nye også være det, grei skuring. Og det nye batteriet må ha samme V-rating tipper jeg. Men kan det nye batteriet ha høyere kapasitet (Ah)? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Nei kapasiteten betyr ikke noe i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 hrnk skrev for 2 timer siden: @BårdpTakker for gode tips! Så hvis batteriet er f.eks NiMH så må det nye også være det, grei skuring. Og det nye batteriet må ha samme V-rating tipper jeg. Men kan det nye batteriet ha høyere kapasitet (Ah)? Det eksisterende batteriet er nok ikke NiMH, det er nok mest sannsynlig et vanlig bly/syre batteri, og da er det kanskje det enkleste og billigste å kjøpe et ekstra av samme type. Bare pass på at det er et som egner seg til forbruksbatteri. Batteriene kobler du sammen som Bårdp forklarte. Hvis du tenker å bruke sigarettenneruttaket for å få strøm til kjøleboksen, må du forsikre deg om at denne får strøm fra forbruksbatteriet og ikke startbatteriet. Du bør også regne litt på hvor stor kapasitet du trenger. En kjøleboks, i alle fall en av de billige bærbare er gjerne på ca 50 watt. Det vil si at den trekker i overkant av 4 amper og vil da tømme et 100 Ah batteri på 12-13 timer (du skal ikke mer bruke mer enn 50% av kapasiteten). Dette er o alle fall noe av det du bør tenke på før du går i gang. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 12.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 54 minutes ago, Olevine said: Det eksisterende batteriet er nok ikke NiMH, det er nok mest sannsynlig et vanlig bly/syre batteri, og da er det kanskje det enkleste og billigste å kjøpe et ekstra av samme type Er det evt vanskelig/dyrt å bytte startbatteri til li-ion/lipo? Må vel ha ny lader (dynamo?) av noe slag? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Li-ion (NMC o.l.) og LiPo har sikkerhetsutfordringer for bruk i båt da de har en tendens til å ta fyr ved mishandling, man bruker istedet LiFePo4, som er en vesentlig tryggere batterikjemi. Det er vel kanskje greit å ikke overkomplisere dette til å begynne med? Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 12.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 21 minutes ago, Seilerslask said: Det er vel kanskje greit å ikke overkomplisere dette til å begynne med? Hehe, definitivt ikke. Tenkte bare det var lurt å ikke kjøpe noe jeg har lyst til å bytte ut innen kort tid. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juli.2021 Del på Facebook Svart 12.Juli.2021 Glem det du må jo ha et enormt LIFe batteri om det skal klare startstrømmen ryker sikkert på Kr 50.000,- for et slikt. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 15 hours ago, Bårdp said: Glem det du må jo ha et enormt LIFe batteri om det skal klare startstrømmen ryker sikkert på Kr 50.000,- for et slikt. Blybatteri høres straks mer attraktivt ut 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 16.Juli.2021 Del på Facebook Svart 16.Juli.2021 Sjekk ut Exide Equipment Gel Jeg har tre stykker til forbruk og er godt fornøyd De skal kunne dyputlades noe som gir litt mer brukskapasitet Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
hnrk Svart 18.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 On 7/16/2021 at 6:54 PM, Bellil said: Sjekk ut Exide Equipment Gel Jeg har tre stykker til forbruk og er godt fornøyd De skal kunne dyputlades noe som gir litt mer brukskapasitet Takk! Bør jeg bytte ut det eksisterende batteriet samtidig også da, eller vil de kunne lades samtidig fra den eksisterende laderen tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.