Jump to content

Gammel Eivinrude 4hk Delux m/bilder - hvordan få av undervannshus - skifte impeller - se kjølevann?


Dry_Only

Recommended Posts

Hei jeg har en gammel Eivinrude 4HK Delux 2 takter, aner ikke hvor gammel. 

Tar med modellbetegnelsen her i tilfelle jeg får hjelp og andre googler senere.

Mod NO: BE4RDHCDE

661545965_Eivinrude4HKDeluxe.jpg.fd6f809e18737aa784090b7e2681c771.jpg

 

Kan noen tegne på piler hvor kjølevann / kontrollstråle skal komme ut?

Hvordan får jeg av undervannshuset/ skifter impeller?

Har tatt av tre bolter; to undenfra (over propellen) og en foran over undervannshuset. Se gule piler under:

364887458_undervansshuseivinrude4hk.png.48880b9fe7ed71e0af8641565fa6ad57.png

Men jeg får bare undervannshuset en cm ned så henger den i en slags stang som ses til høyre for den øverste gule pila.

Kan noen illustrere hvordan dette tas ut? 

 

Jeg testet med moderne motorsagbensin 2% og den gikk helt fint. Kan jeg bruke dette eller må jeg blande 4% selv?

 

mvh

Jan

 

 

Link to post
Share on other sites

Stangen er gearvelgeren, der må du demontere. Ligger på youtube om du bruker googlen. 
Bland bensin selv så vet du det er bra. Motorsagbensin er også unødvendig dyrt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Svarer selv for å hjelpe andre. Jeg brukte forsiktig makt med stor skrutrekker, bendte og fikk undervannshuset enda tre cm lenger ned. Så virket det som det hang igjen. Brukte litt mer makt, rikset i propellen osv og til slutt kom den ut. Ser av enden på gearstanga og akslingen at det ikke skal være skruer å løsne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...