Jump to content

Lading av solceller


maraxion

Recommended Posts

Hei.
Så jeg har gått til anskaffelse av ei ekstra 130W plate med solceller og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med.
Nå vet jeg at med en MPPT kontra PWM reguator så vil jeg kunne trekke ut noe mer effekt fra differansen i volt fra panelet og batteriet.

Det jeg er usikker på er følgende:
1. Hvis jeg ikke bruker noen som helst regulater or kobler panelet direkte på en større batteripakke. Når da panelet sender inn 18V på batteriet, vil jeg da tape noen effekt kontra å benytte en regulator? Tar da høyde for at batteriet ikke går varmt og ikke er fullt, så ville jeg jo tro det vil ta til seg dette?
2. Hvis denne står tilkoblet slik, må jeg ha en diode/relee i mellom for å sikre mot returstrøm hvis det blir overskyet? Slik at ikke en mister noe tilbake?

Bruker ordinære marine batterier.

 

Redigert av maraxion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Ja du vil miste masse effekt da panelet overbelastes og dermed gir ut mye mindre effekt. Du skader neppe en stor batteripakke da den vil spise det som leveres.

 

2. De fleste paneler i dag har innebygde dioder som hindrer dette. Sjekk spec. Kalles vel normalt blocking diodes, er ikke der samme som bypass diodes (de siste er for å kompensere for delvis skygge på panelet).

 

Du sier du har anskaffet en ekstra plate. Hva har du fra før?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 4 minutter siden:

1. Ja du vil miste masse effekt da panelet overbelastes og dermed gir ut mye mindre effekt. Du skader neppe en stor batteripakke da den vil spise det som leveres.

 

2. De fleste paneler i dag har innebygde dioder som hindrer dette. Sjekk spec. Kalles vel normalt blocking diodes, er ikke der samme som bypass diodes (de siste er for å kompensere for delvis skygge på panelet).

 

Du sier du har anskaffet en ekstra plate. Hva har du fra før?

 

Så panelet vil overbelastes, hvordan vil det da påvirke ladingen, kan du forklare nærmere?

Pr idag har jeg et lite 55W panel på dekk kobla med en PWM. Tanken var å koble det nye på samme PWM, men siden dette nye er av fleksi typen så hadde det vært greit å ha det mobilt og bare koble til et 12V uttak i båten der det måtte passe. 
 

Link to post
Share on other sites

For hver tilstand av sol så har panelet et punkt på strøm-spenning kurven som gir Max effekt. Belaster du mer synker spenning og dermed også total effekt. Det punktet kalles maximum power point og derfor er MPPT (MPP Tracker) - regulator smart. PWM hakker bare opp strømmen for å tilpasse spenning og gjør ikke dette. Men du får jo lading. Bare mye mindre.

 

 

B485ECA1-485B-4D1E-B24B-D7B83B9B030C.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nei det blir liten eller ingen forskjell. PWM regulerer egentlig bare ned spenning dersom batteriet er fullt (i bulk er den bare på hele tida = samme som direkte, i absorpsjon/float regulerer den ned spenning). Så om du aldri lader batteribanken smekkfull med det 130W panelet så skal det gå greit. Er banken stor går det antakeligvis greit uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...