Jump to content

Hvilket toalett bør vi ha? (Tilbakeslag/ fikse/ nytt)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Vi får tilbakeslag og jeg vurderer hva jeg skal gjøre med det.

 

2 hovedalternativer: Fikse det vi har, eller kjøpe nytt. 

 

Omstendigheter: 

 

Toalettet står omtrent på samme høyde som tanken. Det betyr at man må pumpe opp greiene fra bunnen av toalettet til toppen av tanken. Jeg anslår ca 30 cm. Slangen er nok ca 150 cm lang. Så det er jo litt volum i den. Mener å huske at dette er 38mm slange. 

 

Jeg tror ikke det er tilbakeslag fra selve septiktanken, men fra slangen.

 

Det vi har er et gammelt "Adam et eller annet". Jeg byttet jokerventil i fjor, og det hjalp noe. Men urin siger tilbake. Riktignok raskere i år enn i fjor.

 

Så da lurer jeg på, kan det noen gang bli ok med nåværende toalett? Er det andre pakninger enn jokerventilen som bør byttes på slike toalett?

 

Kan jeg bytte i et nytt standard båttoalett og det skal holde tett?

 

Eller er Jabscos "Twist and lock " eneste tette alternativ, for jeg antar at slike holder tett...?

 

Hva kan og bør jeg gjøre for å gjøre toalettbesøket mindre luktene og bedre for familien?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 32 minutter siden:

Vi får tilbakeslag og jeg vurderer hva jeg skal gjøre med det.

 

2 hovedalternativer: Fikse det vi har, eller kjøpe nytt. 

 

Omstendigheter: 

 

Toalettet står omtrent på samme høyde som tanken. Det betyr at man må pumpe opp greiene fra bunnen av toalettet til toppen av tanken. Jeg anslår ca 30 cm. Slangen er nok ca 150 cm lang. Så det er jo litt volum i den. Mener å huske at dette er 38mm slange. 

 

Jeg tror ikke det er tilbakeslag fra selve septiktanken, men fra slangen.

 

Det vi har er et gammelt "Adam et eller annet". Jeg byttet jokerventil i fjor, og det hjalp noe. Men urin siger tilbake. Riktignok raskere i år enn i fjor.

 

Så da lurer jeg på, kan det noen gang bli ok med nåværende toalett? Er det andre pakninger enn jokerventilen som bør byttes på slike toalett?

 

Kan jeg bytte i et nytt standard båttoalett og det skal holde tett?

 

Eller er Jabscos "Twist and lock " eneste tette alternativ, for jeg antar at slike holder tett...?

 

Hva kan og bør jeg gjøre for å gjøre toalettbesøket mindre luktene og bedre for familien?

Pump hardt og intenst i 4 sekunder etter skylling. Da sørger du for at innholdet i slangen går opp i tanken og at det står minst mulig igjen i slangen. 

Twist&Lock hjelper bare mot inntrengning av sjøvann, ikke tilbakeslag av septik. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vårt elektriske do ("quiet flush" elns) har for tiden ikke tilbakeslag, bank i bordet.  Selve doskåla er imidlertid ikke tett (eller, rettere sagt, det er noe slags form for skjøting ved bunnen av doskåla som ikke er tett).  Det har vært en mindre lekkasje der i flere år, men først i vår fant jeg ut hvor det var lekkasje.  Så lenge vi sørger for å tømme helt, og så lenge vi for tiden ikke har tilbakeslag der, så går det greit.

 

Toaletter i båt er et stadig tilbakevendende problem ... enten lekker de, eller de går tette, pumper som ikke virker, og selv når alt tilsynelatende fungerer som det skal så er det luktproblemer.

 

Min første erfaring med toalett er at det kan bli billigere å skifte hele doen enn å kjøpe masse reservedeler.  Jeg erfarer også at det er litt mindre problemer med de dyreste doene fra Jabsco enn billigere modeller, men det er ikke nødvendigvis slik at man "får det man betaler for".

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(og Jabsco er raske med å sende reservedeler.  Jeg bestilte en del fra UK, selve reservedelen var forholdsvis billig, transportkostnaden var høyere enn prisen på reservedelen.  Bestilt sent på kvelden 30. april, ble sendt 1. mai, ankom hjemme hos meg 2. mai, jeg forsøkte å ta den med til båten men greide å forlegge ryggsekken på lokaltoget.  Selv om samme tog kom tilbake til Oslo S en time senere elns, var det denne gangen tilsynelatende ingen åpning for noe annet enn å vente i en uke på at tannhjulene på hittegodstjenesten skulle gå sin gang).

Link to post
Share on other sites

Er det noen annen "pakning " enn jokerventilen som tetter for tilbakeslag?

 

@Lazyjack, så Twist and lock hindrer bare sjøvann? Det er ikke problem for meg med sjøvannet.

 

Pumping hardt har jeg gjort, men å få de minste i familien til å gjøre det er ikke så enkelt. Hvis et "moderne" toalett hadde holdt tett så hadde jeg nok anskaffet et slikt. 

 

Fikk tilgang til toalettrommet nå 🤣. Adam Holland RM69 er modellen vi har.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Er feks dette som er på kanpanje nå et ok alternativ?

Frister med noe der jeg ikke må bore nye hull etc.

 

2036890681_Screenshot_20210713-111703_SamsungInternet.jpg.e9868b6cbde0d825227e2163a5f6ea19.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Som @tobixen skriver er det stort sett bare et tidsspørsmål før et eller annet skjer med do/septik i en båt som brukes og hvor det er flere brukere. Jeg synes derfor det er lurt å ha et system som er enkelt å reparere og hvor jeg får deler overalt, om så det er i Danmark eller Sverige. Sånn sett er Jabsco innertier. Satser du på et delvis ukjent merke risikerer du å måtte bytte alt ved neste korsvei uansett. Jeg anser do og septikdeler som forbruksvarer og gjør det enkleste mulig med Jabsco Twist and Lock pumpedo på begge toaletter ombord. Det gir minst plunder når problemene melder seg. 

Link to post
Share on other sites

Ferskvann er nok et poeng - jeg fnyste litt av det før, bortkastet sløseri av dyrebare dråper ... men har endret oppfatning etterhvert.  Problemer med "urinsten" (avleiringer som dannes ifbm blanding av urin og saltvann) er nesten uunngåelig ved saltvannsspyling (når enkelte sier at de har hatt samme do med saltvannsspyling i mange år uten problemer, så antar jeg at disse doene ikke blir tungt benyttet), og vil medføre at jokerventiler ikke tetter seg skikkelig.

 

På quietflush'en som ikke har problemer med tilbakeslag bruker jeg pr i dag omtrent bare ferskvann - har koblet et par ventiler slik at jeg kan velge mellom ferskvannsskylling eller saltvannsskylling.  Jeg vurderer å lage noe lignende system på det andre toalettet ("lock and twist").  Jeg hadde vedlikehold på lock'n'twist relativt nylig, da var det faktisk tilstrekkelig å bare bruke lunket vann og litt mekanisk kraft for å få rengjort alt av deler.  Kanskje spyling med ferskvann "every now and then" (og særlig før båten blir stående ubrukt i flere dager) er tilstrekkelig for å holde urinsten borte.  (jeg forsøkte å bruke litt eddik på lock'n'twist-toalettet, det medførte tilsynelatende at urinsten løste seg opp og flyttet seg til kammeret for spylevann, slik at det ikke gikk an å pumpe inn spylevann mer).

 

Et annet problem er selvfølgelig når det havner ting i pumpesystemet som ikke skulle vært i doen.  En tampongtråd ble nevnt en gang, vi hadde også en sjøsyk gjest ombord en gang som låste seg inne på badet kort tid etter passering av Helsingør og frem til vi kom inn i Gøteborgskjærgården - så prøvde han å gjøre rent med tørkepapir der, som havnet i doet.  Det ble ikke kos.  Men jeg har også ved en anledning funnet kvernbladet i den elektriske toaletten fastsurret med kjønnshår - det er jo ikke helt unormalt at det kan havne slikt i doen, og det akkumullerer seg lett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...