bjorngb Startet 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2021 På vei inn mot Brønnøysund oppdager jeg at strømpen på 2:1 dyneemafallet er slitt og kjernen er helt naken ca 30cm 1,5m fra mastetopp. Slitasjen på på enden av fallet som er festet i mastetopp. Delen som er slitt får bortimot den hardeste belastning ved heising av seil. 2:1 fallet er nok ettermontert av en tidligere eier sammen med dyneemafallet, så jeg vet ikke hvor gammelt det er, men båten er fra 2008 - så det er nok nyere enn det. Så hva gjør jeg? 1. Snu fallet? Det er ca 5m ekstra fall tilgjengelig i cockpiten 2. Bytter ut fallet? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Hvis du har nok ekstra så kan du kanskje bare kappe av 2m og feste på nytt i mastetoppen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 (redigert) Har du sjekket trinsene, så det ikke har vart ett wire-fall tidigere, kan vare ´grader´ i trinsen, som gnager…. Redigert 13.Juli.2021 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 13.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2021 Snu fallet, det er bare siste meteren det er skikkelig press på fallet. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Gunga Din skrev for 8 timer siden: Har du sjekket trinsene, så det ikke har vart ett wire-fall tidigere, kan vare ´grader´ i trinsen, som gnager…. Skal sjekke det, men er 99% sikker på at Hanse fra 2008 er levert med fall av tau. Det er Sparkraft mast - men de leverer sikkert begge deler. Code0 skrev for 7 timer siden: Snu fallet, det er bare siste meteren det er skikkelig press på fallet. Det var det jeg kom til. Stekepanne skrev for 8 timer siden: Hvis du har nok ekstra så kan du kanskje bare kappe av 2m og feste på nytt i mastetoppen? Jeg tror vi snur det - strømpen er som ny i cockpit. Da er det mye å slite på på ny :-) Takk for tilbakemelding. Det som bekymrer meg er at jeg ikke oppdaget dette før det var gått så lang som det var. På den andre siden, så er styrken i kjernen av tauet - så bruddstyrken har sikkert ikke vært nevneverdig påvirket - så lenge kjernen ikke er slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Ser ut som det er storfallet, sjekk også ev gnag-punkter på sidene, der fallet kommer ut, stor fallet har ganske stor vinkel-endring der oppe i toppen, om du eksempelvis går på slør og storseilet har ett headboard, og du heiset i en punkt langt ut fra liket/masten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjorngb Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Trinsen i mastetopp er fin uten noe skader. Har fått snudd fallet og tatt noen bilder av det. Det er et til slitasjepunkt, men jeg vet ikke hva som det gnager mot. Gunga Din skrev On 14.7.2021 at 9.13: Ser ut som det er storfallet, sjekk også ev gnag-punkter på sidene, der fallet kommer ut, stor fallet har ganske stor vinkel-endring der oppe i toppen, om du eksempelvis går på slør og storseilet har ett headboard, og du heiset i en punkt langt ut fra liket/masten Vi har et headboard, men fester fallet tett inntil masten. Jeg vet vi har heist seilet nesten til topps med tvist i 2:1 fallet. Det kan ha bidratt til gnag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.