nomen Startet 14.Juli.2021 Del på Facebook Startet 14.Juli.2021 Sterling PDAR ekstern regulatoren streiket forrige helg, ladet med 15,6 volt. Forsøkte å finne feil, fant ett potmeter inne i regulatoren hvor jeg fikk justert med ladespenningen til 14,8, men dagen etter ble regulatoren helt død. Litt skuffende at den streiket etter 4 sesonger... Vel, ny 70 amp. dynamo ble kjøpt inn (den gamle var på 50 A) Montert og testet, nå lader den med 14,65 volt, jeg synes det er litt mye. Jeg har lukkede bly/syrebatterier, kan jeg la de leve med denne spenningen, eller tar jeg knekken på de? Målingen av ladespenningen er målt av Victron batterimonitoren, altså rett ved forbruksbanken. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
fatso83 Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 14-komma-noe høres jo ikke helt fjernt ut, men det pleier jo ofte være ned mot 14,2 og slikt. Hva som er riktig er avhengig av batteriene dine, og smarte ladere kan ofte detektere riktig. Finn frem spesifikasjoner på nett og se hva bulk og float spenning skal ligge på (14,1V og 13,2V på mitt AGM batteri). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Hvordan er spenningen målt.? Til tilfeldig leting etter feil bruker jeg ett billig ,for korrekt måling bruker jeg Fluke instrument som gir riktig avlesing på desimaler ,mange ganger tror folk de har feil på lading men problemet er avlesing Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Som jeg skrev, dette er lest ut fra Victron batterimonitoren, altså shunten som er montert rett ved forbruksbanken. Den viste 14,65 volt ved litt turtall (over ca 1200 o/ min) og 14,76 volt på tomgang?? Kan også legge til at batteribanken er (antagelig) toppladet med solcelle via Victron mppt regulator. Det er snakk om 3 stk 115Ah lukkede blybatterier, de er ca 2 mndr. gamle nå. Kan legge til at dynamoen som er montert er "stokk dum", dvs. den har kun B+,B-,W og ladelampe tilkobling, altså ikke en egen "sense kabel". Jeg skal ned i båten med Fluken etterpå, og måle på nytt. Men Victronen har aldri vist feil spenning før. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Enig victron pleier vise riktig spenning,med halvfulle blybatterier er spenningen ikke farlig med fulle hatt. Vil de overlater etter en stund.En defekt celle på ett av dine batterier vil lure den dumme dynamoen .Koble fra solcellelading belast batteriene endel mål spenning på batteriene enkeltvis gjerne med batteritester sjekk så dynamo mot ett batteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Da er ladespenningen målt på batteri med Fluke, og den er samme som Victronen sier. Så da får jeg la det være slik, fant denne og ved 22 grader skal ladespenningen være 14,85 volt for standard batterier, så da er det bra. Grunnen til min bekymring var om jeg ville få gassing og risikere å koke batteriene tørre ved å lade med 14,6-14,7 volt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.