Jump to content

Yamaha 115 hk 2011 gir ikke fullt turtall


Larsrev

Recommended Posts

Hei. Første post her, så takknemlig for alle svar ;-)

 

Skulle ta levering av ny brukt båt i kveld (yamarin 63 BR fra 2011), med Yamaha 115 hk.

 

ved testkjøring så merker vi at ved fullt gasspådrag på hendelen så gir ikke motoren fullt turtall, fikk lurt den opp i ca 4700 omdreininger et par ganger som maks.

 

Den fusker/ruser når jeg forsøker fullt pådrag men sakker så av igjen av seg selv.

 

ingen feilkoder, går bra på tomgang, går bra opp til 4200 rpm ca men er «dau» når jeg vil gi fullt gass. Har hatt service i år, ny impeller og ny registerreim, nytt bensinfilter.

 

forhandleren jeg kjøpte av mistenker tett/defekt bensininnsprøytningsdyse(r). De har tatt den tilbake og skal gjøre en dysesjekk. Veldig bra inntrykk av forhandleren, så poster bare her for å sjekke om dette er et kjent problem?

 

noen her som har hatt tilsvarende problem, og som fant en løsning?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei!

Har erfart det samme problemet selv med F 115. Det er et kjent problem at filtre i injectordyser tettes med dagens 95 oktan bensin. Den inneholder 15.% ethanol og spiser på bensinslanger som gir små partikler som ender opp i filterne. Filter er ikke oppført som del til injectorer, men de finnes på ebay. Du kan også ha tett filter i VST tank.som kan gi samme symptomer. Det er en relativ stor jobb, da hele innsug må av. Jeg kjører i dag uten filtre i injectordyser og det fungerer ok. Renset injectorer selv med forgasserrens, en slangestomp og et 9v batteri m. bryter. Søk info om det på YouTube, likedan skifte filter VST tank. Fint om du gir en tilakemelding. 

Lykke til! :-)

Link to post
Share on other sites

Hei @Geirum takker for svar.

 

Forhandler løste problemet i fjor med dysetesting og rensing, så det er nok samme problem som du beskriver.

 

Båten skal på vannet om et par uker igjen, så jeg er litt spent på om det nå holder seg bra etter vinteren... ;-)

 

Takk for tips om dysefilter og rensing. Sikkert et dumt spørsmål, men hva betyr VST tank?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...