R.O Startet 14.Juli.2021 Del på Facebook Startet 14.Juli.2021 Syntes motoren er litt daffere enn vanlig. Får kun 3000rpm og 29,5knop, pleier å få 3200-3300 og 34knop. (30foter med D4-300). Den er også litt tregere opp i plan. Har fått unormalt mye groe under i år, har fått bort en del, men fortsatt noen felt med hvite skjell. Kan noen små felter meg groe være årsaken? Har heller ikke byttet/renset veivhusfilter i år, men det skal vel ikke ha noen betydning for effekten?. Opplevde også i sommer at temp steg til 90g, det er første gang den har gått over 85. Da ble den riktignok belastet hard, fulle tanker og skulle opp i plan i mye motvind. Temp sank så for jeg dro ned gassen… Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Ferielast og groe kan fort dra ned maks turtallet et par hundre rpm. veivhusfilter påvirker ikke turtallet høyere temp,skyldes dårlig kjøling. Sjekk sjøvannsinntak på drevet eller kanskje på tide med systemrens? det kan være ladetrykks sensor. Enkel å bytte selv. Da blir motoren treg, men toppturtallet ble ikke påvirket da jeg hadde den feilen på d6 435 Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Bitteliten skrev 1 time siden: Ferielast og groe kan fort dra ned maks turtallet et par hundre rpm. veivhusfilter påvirker ikke turtallet høyere temp,skyldes dårlig kjøling. Sjekk sjøvannsinntak på drevet eller kanskje på tide med systemrens? det kan være ladetrykks sensor. Enkel å bytte selv. Da blir motoren treg, men toppturtallet ble ikke påvirket da jeg hadde den feilen på d6 435 Kun 2år siden hele kjølekretsen ble demontert og renset, så håper alt er ok der. Håper vel på at det er groe, og at temp økningen var konsekvens av sjø,motvind, tung båt og groe. Får ta noen runder under båten å rense opp, er jo bra badetemperatur om dagen. Slurvet litt med stoffingen i år, angrer på det nå. Ser at der groen setter seg så kommer det sinnsykt fort tilbake… Er vel null effekt i bunnstoffet der jeg har skrubba bort skjell…. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 (redigert) 1 hour ago, Bitteliten said: Sjekk sjøvannsinntak på drevet eller kanskje på tide med systemrens? Etter litt trøbbel med motorene ombord her, så har jeg vært ekstra var med å få renset kjølesystemet. Men for et par år siden, så var det 22C i vannet. Da badet jeg, og ende opp med å ligge i vannet i en times tid for å pirke groe ut av vanninntaket i drevene. For meg så det bare ut til at det ikke var lurt at det var groe akkurat der. Men dette kan altså være en viktig øvelse ila sommerferien ? Edit: Når det er sagt, så ser jeg ingen grunn til å belaste motorbåten med full tank noensinne. Min er på 700 liter, og det er sjelden jeg har mer enn litt over halvfull. Redigert 14.Juli.2021 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 R.O skrev 8 minutter siden: Slurvet litt med stoffingen i år, angrer på det nå. Hva mener du med slurvet? Om det er selvpolerende stoff du har er fjordgammelt bunnstoff like bra som helt nylagt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
R.O Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Lars H. skrev 7 minutter siden: Hva mener du med slurvet? Om det er selvpolerende stoff du har er fjordgammelt bunnstoff like bra som helt nylagt. Jepp, siden fjordgammelt stoff fungerte utmerket forrige sesong så prøvde jeg en sesong til, så nå er jeg må på forfjordgammelt stoff, så langt fungerer det dårlig, så nå blir det nok to strøk annethvert år…. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Jeg har aldri gjort annet enn å flekke over der bunnstoffet er tynnslitt i båtens 35 år. Har spart mye penger på det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 R.O skrev for 11 timer siden: så nå blir det nok to strøk annethvert år…. Hvorfor to strøk? Fullstendig unødvendig, bygger bare opp tykke lag. Jeg gjør som Lars H, flekker kun der det er tynt. Og ligger ute et par år om gangen. Fungerer fint. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 index skrev 34 minutter siden: Hvorfor to strøk? Fullstendig unødvendig, bygger bare opp tykke lag. Jeg gjør som Lars H, flekker kun der det er tynt. Og ligger ute et par år om gangen. Fungerer fint. Samme her... Til trådstarter ..bare litt , nesten ubetydelig grønn groe på propellen gjør kraftig utslag...serlig på drevbåter.... Sørg for at den er helt ren... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Med nystoffet båt (Storebro 31 fot), hadde jeg toppfart 29 knop. På høsten hadde jeg kun 12 knop. Båten var lite brukt det året. Groe på propellene. Veldig lite ellers. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
lurvetass Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Har lik båt, motor og drev. Fikk også 90 grader etter en stund på full fart ifjor og tok bekymret kontakt med lokal vp pusher. Ble sendt ut med en liten rørepinne til maling med beskjed om å rense kjølevannsinntakene på drevet. Og vips riktig temp igjen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
R.O Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Da har jeg ligget i vannet en god time. Usedvanlig mye rurskjell i år, både på skrog og drev. Har fått bort en del, får se om det hjelper…. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.