Cockpit Startet 14.Juli.2021 Del på Facebook Startet 14.Juli.2021 Hei! Kjøpt brukt bavaria 32Ac. Hatt den oppe i vinter med avfukter. Luktfri ved kjøp. det vi klør oss litt i hodet av, er at når vi bruker kjøleskapet blir det mugglukt. Dette har ikke vært før. Det lukter ikke noe særlig hvis vi bare bruker varmtvann og vasken. kjøleskapet jobber mye, og er av eldre dato. er på tynn is, men kan det hende at det har blitt så mye kondens at den har laget mugg på isolasjon eller annet? en annen ting, det er permanent fukt på trelisten til søppelskap i byssa ( babord) og skap på styrbord side. Kan det renne ned kondens her., mellom skrog og hvit plast. Har noen noe ide om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Jeg ville tatt ut kjøleskapet og sjekket bak dette. Det kan være at det er mugg ved kompressoren. PS: Ofte henger kompressoren bak skapet og da er det bare å dra ut, men kan også stå montert for seg selv og da er det et kobberrør mellom kompressor og kjøleskap. Dette røret må du være forsiktig med. Det skal normalt ikke være kondens eller fukt inne i en båt, så det virker som dere har en lekkasje. Er det vått der også ved fint vær? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Fuktighet inne i skap skyldes som regel lekkasje der hvor beslag eller rekkestøtter er festet, eller det kan komme fra sammenføyningen mellom skrog og dekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Noen kjøleskap er kondensdrenert hvor kondensen føres ned i en kopp montert oppå kompressoren. Dette skal da fordampe ved hjelp av varmen fra komressoren. Har opservert at det kan bygges seg opp til en fin gugge i koppen etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 (redigert) Mugglukt ved oppstart av AC er jo klassisk problem med bil. Antar et kjøleskap har kalde overflater på rør osv som vil gi kondensering ved drift og muligheter for mugg. Mener det finnes rensemidler for bil AC som kanskje kunne vært prøvd på baksida av kjøleskapet også? Eller er jo ofte kjøleskap i båt håpløst montert mhp utlufting av bakside og har dermed dårlig effekt og unødvendig strømforbruk, samt potensiale for fukt og mugg. Ville dratt frem skapet for rens av bakside og samtidig sjekket at utlufting er tilfredsstillende. Et ekstra hull og en 12V PC vifte koplet i paralell med kompressor er et rimelig enkelt og effektivt tiltak i en del tilfeller. En enkel sjekk er å kjenne på innredning rundt og over kjøleskapet når det har gått en stund. Er det varme der er det svært stor sjans for at utlufting er dårlig. Redigert 15.Juli.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Fantino skrev 21 minutter siden: Et ekstra hull og en 12V PC vifte koplet i paralell med kompressor er et rimelig enkelt og effektivt tiltak i en del tilfeller. Det tror jeg jaggu jeg skal gjøre. Er lite utlufting bak mitt, selv om det er mye plass. Vurderte å bore noen hull, men det å legge på aktiv sirkulasjon er nok hakket bedre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Cockpit Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Hei! Takk for flotte råd. Det som er så rart , er at « gulvlistene» er våte( sorry dårlig beskrivelse) på de skapene jeg nevnte. Og litt på platen til sittegruppe. Men mindre. kjølsvinet har vært full av vann, ferskvann, men nå er det tørt. ved sjekk ser det ut som det har vært væske som drypper på røret til isolasjonen , til varmeapparatet( nå på tynn is, må spørre skipper. Men mye å lære). Vet ikke om det er noe sammenheng. kan det være vann kommer inn mellom skrog og belegg( polyester..epoxy, 😬 eller hva det heter😂) En annen ting, vi ønsker et baugspyd med stige som er laget for at ankeret « går igjennom». Vet noen om dette finnes uten å koste skjorta? tilslutt: på hvilken måte kan man mest skånsomme vis komme til kjøleskap og kum, fjerne plate- uten å rive hele byssa?😂 gjentar: tusen takk for gode svar på litt absurde nybegynnerspm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Vanskelig å mene noe om lekkasjer når en ikke kjenner båten. Og de kan være fordømt vanskelige å finne. Alle vinduer, tetninger, sammenføyninger og skruer og beslag er potensielle mistenkte. Om en kommer seg ‘inn’ i innredningen så finner en ofte spor av vannet og kan danne seg et bilde. Lommelykt, stikke inn mobil og ta bilder og evt sånn lite el cheapo inspeksjonskamera kan være nyttig. Og krittstreker tegnet der en tror det drypper/renner kan være avslørende ved senere inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cockpit Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Ja, det er ikke lett det med fukt i båt. Skal prøve rådene og gå gjennom båten, skrive ned hva som skjer når det regner, bruker byssa, dusj etc. men skaffer man seg en gammel båt, må man påregne noe surr. Men… irriterende.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Enn kjenning hadde Bavaria 36 der var det hurtigkoblinger på ferskvannssystemet, som lakk litt hver gang trykket ble litt høyere en pumpetrykket når han gikk for motor for å få varmt vann.. litt tørkerull på koplinger er en måte å finne synderen på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cockpit Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 (redigert) Tusen takk for fine svar! jeg klarte å få inn noe tørkepapir inn ved kjøleskapets isolasjon. Nå har jeg også fått vite at en av de tidligere eierne har etterisolert med isopor. Vel, det jeg oppdaget var fukt på/ mellom isolasjon og kjøleskap( vanskelig å si, men papiret var fuktig da jeg trakk det ut. ) jeg får en følelse av at det blir mye kondens for noe av kjøleskapet er iskaldt på sidene, der det er bart uten isolasjon. Det står også relativt nærme kompressor under benk , spør du meg. Hvis vi drar ut kjøleskapet, er det overkommelig å løsne benkeplaten uten å ødelegge hele byssa😱 mens jeg har dere på tråden: jeg ønsker meg ankervinsj forut. Men er snakk om mye penger. Kan noen på konkret vis forklare meg fordeler og ulempe med ankervinsj forut? Redigert 23.Juli.2021 av Cockpit Feil ord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Hvis du ligger på svai eller med akter inn er ankervinsj på baug en fordel. Ulempe kan være økt vekt pga vinsj, evt kjetting, anker, batteri. Samt at det må trekkes nye kabler etc. Jeg synes også anker i baug er en ulempe hvis man stort sett ligger baug inn og må gå over det hver gang man skal i land eller om bord. Pris: Jeg vet at pristilbudet på ankervinsj i baug på en Marex 30" lå på mellom 30 og 50 tusen. Ikke sikker på om det inkluderte ankeret. Der var det diverse jobb med tilpassing under baugspyd. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.