Jump to content

Bør motor hvile ved lengre turer

Rookie_332

Recommended Posts

Nei, en motor som er iorden, korrekt installert og riktig belastet behøver ikke hvile.

Det er snakk om en maskin...ikke ett levende vesen???

Får den diesel, luft, kjøling og service, kan den i teorien gå 24/7.

Hva står det i manualen?

Ville overraske meg om det stod noe om hvile der.

Båtføreren og evt. mannskap derimot, bør jo ta seg en hvil innimellom?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tja, alt komme vel an på motoren som brukes. Har en del venner som jobber i oppdrettsnæringa og der går en del motorer i ett. De går til de står, de stoppes kun for service. Men så når de end of life etter bare noen år. Det er 8760 timer i et år, så disse motorene går vel fort flere timer på et par år eller tre enn de fleste kjører båtmotoren hele livet.

10 hours ago, Bårdp said:

Alle turbomotorer bør kjøres med max belastning en tid med jevne mellomrom for at avleiringer ikke skal bygge seg opp i turboen. Jeg kjører alltid 10 min på max før jeg går inn i havna. En annen fordel med et slikt regime er at en vil få tidlig forvarsel på tette kjølere eller dieselfilter. 

Hvilke avleiringer er det som kan komme ved marsjfart, og hvordan skal det hjelpe med 10 minutter på flatt jern?

Trodde dette var et problem hovedsakelig på daukjørt dieselbil med EGR og da er det i hovedsak innsuget og ikke eksosen som kokser seg. 

Jeg har lært det er dumt å kjøre en turbomotor veldig hardt før du stopper den, fordi turboen blir glødende varm under slike forhold og er helt avhengig av oljekjøling for ikke å gå i stykker. Stopper man brått stopper kjøleolja å sirkulere og den olja som ligger igjen i turboen kan da bli til koks. Derfor bør man tøffe rundt på rolig turtall i 5-10 minutter før man stopper. 

Redigert av jcberg
Leif (see edit history)

Det er sot og koks som blåses ut når du drar på fult pådrag. En bør jo ikke stoppe motoren rett etter at en har kjørt den få max i 10 min. Jeg bruker typisk 10 min på 1000 rpm fra jeg er inne i havna til jeg er ved båtplassen min. Så 5 min på tomgang før jeg er fortøyd. På den tiden er turboen kjølt ned så det er ikke noe problem. På større skipsmotorer er det som oftest daglig rutine med 1t full fart og spyling at turboene selv om de går med vanlig mars fart resten av døgnet.

Men det er nå så fint med det at en vær kan gjøre akkurat som en vil med sin egen motor.:smiley:

Klart den bør hvile litt innimellom, iallefall om ettermiddagen etter en slitsom dag :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

17 hours ago, Bårdp said:

Det er sot og koks som blåses ut når du drar på fult pådrag. En bør jo ikke stoppe motoren rett etter at en har kjørt den få max i 10 min. Jeg bruker typisk 10 min på 1000 rpm fra jeg er inne i havna til jeg er ved båtplassen min. Så 5 min på tomgang før jeg er fortøyd. På den tiden er turboen kjølt ned så det er ikke noe problem. På større skipsmotorer er det som oftest daglig rutine med 1t full fart og spyling at turboene selv om de går med vanlig mars fart resten av døgnet.

Men det er nå så fint med det at en vær kan gjøre akkurat som en vil med sin egen motor.:smiley:

Jeg bare lurer på hvorfor det samler seg sot og koks rundt marsjfart, tviler ikke på at det gjør det.

Kjøreregler fra Yanmar manualen:

1. Dersom det kjøres på lavt turtall over tid, rus motoren (i nøytral) fra lavt til høyt turtall ca fem ganger annenhver time. Dette fjerner karbonavleiringer fra sylindre og injektorer. 

2. Hvis mulig, kjør på maks turtall periodevis under kjøreturen. Dette hjelper til å fjerne karbonavleiringer i eksosanlegget. 

3. La motor gå i fem minutter på tomgang i fri før den stoppes. 

Antagelig litt forskjell på en moderne elektronisk styrt common-rail motor og en eldre motor med vanlig mekanisk dieselinnsprøytning når det kommer til soting på lavere turtall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

En turbomotor bør absolutt kjøres på fullt innimellom over tid for å rense turbo. Spesielt hvisst det er variabel Turbo det er snakk om. Min Volvo D5 på hjul har det og den går i stå ca 1 gang pr år pga sot. Sprayer turborens-skum inn på eksosiden og lar den stå 1 time så går den lytefritt til neste år. Min bil går jo stort sett bare til butikken og hytten.

Bårdp skrev On 15.7.2021 at 21.36:

Merkelig at ikke tilsvarende blir gjort på nytte fartøy og Redningsskøyter?

De fleste Redningsskøyter har rpm-limit, som begrense uttak til 80%.

@Rookie_332sleng nedi en dyne og pute, så lar D6 hvile ? 

Så lenge du lar den kjøle seg ned før stopp er mye gjort ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...