Rookie_332 Startet 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2021 Bør motor hvile litt ved lengre turer ? Eks. Lengre turer 3+ timer i strekk på mars fart 27 knop har D6310 eller spiller det ingen rolle ???⛵⛵ Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 (redigert) Nei, en motor som er iorden, korrekt installert og riktig belastet behøver ikke hvile. Det er snakk om en maskin...ikke ett levende vesen??? Får den diesel, luft, kjøling og service, kan den i teorien gå 24/7. Hva står det i manualen? Ville overraske meg om det stod noe om hvile der. Båtføreren og evt. mannskap derimot, bør jo ta seg en hvil innimellom? Redigert 15.Juli.2021 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Viksund 830 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Enig med Nomen. Men jeg venter alltid på normal driftstemp på motor ved oppstart før jeg gir på og legger meg på marsjfart, samt at siste del av turen, kanskje 10 minutter, går med lav belastning/hastighet før jeg stopper motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Som over. Tidsbruk i f.b. m/fortøyning er tilstrekkelig nedkjøringsperiode. Samme gjelder bilmotor m/turbo. Et par minutter på lavt turtall etter 8 timer på tyske motorveier :-) Kun for at kjølere og turbo skal 'miste toppenergien'. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Mener at volvo D4 300 har i instruksjonsboka at den bare skal gå et visst antall timer i døgnet på helt full fart, men det er vel svært få som kjører fullt pådrag over tid. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bårdp Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Alle turbomotorer bør kjøres med max belastning en tid med jevne mellomrom for at avleiringer ikke skal bygge seg opp i turboen. Jeg kjører alltid 10 min på max før jeg går inn i havna. En annen fordel med et slikt regime er at en vil få tidlig forvarsel på tette kjølere eller dieselfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Nå har jeg bare en liten putremotor på 30hk, men den har gått en uke eller så i slengen uten å ta noen skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Om ikke motoren, så trenger kanskje et drev hvile..? En kompis ligger aldri lenger enn 1time i plan før han roer ned så hele giret kommer under vann igjen, for bedre kjøling. Det er vel derfor enkelte monterer drevdusj. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Bårdp Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Spurte en som har to skyssbåter med 2xD6 400 og DPH uten drevdurs om hvordan de praktiserer dette. De kjører så lenge som det trenges for å komme dit de skall gjerne 4-5 t uten å slakke opp. Drevene sendes til overhaling etter 2000t de har et ekstra drevsett som de skifter på. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Her er det vel ingen fasitsvar. Litt forskjell påen30hk Sabb og en hightec ny motor. Så det er vel bare å lese manual ev høre med forhandler... tenker nå jegda Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Tja, alt komme vel an på motoren som brukes. Har en del venner som jobber i oppdrettsnæringa og der går en del motorer i ett. De går til de står, de stoppes kun for service. Men så når de end of life etter bare noen år. Det er 8760 timer i et år, så disse motorene går vel fort flere timer på et par år eller tre enn de fleste kjører båtmotoren hele livet. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Kjapp googling på "Volvo Penta Rating definition" viser at Volvo Penta motorer har ulik rating. For fritidsbruk er dette typisk rating 4 eller 5. Det innebærerkjøring på maks fart max 1 av 12 timer og resten minst 10% under max oppnådd turtall. Dette står nærmere beskrevet i i brukermanualen for motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Marine ratings. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Takk for mye bra info ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Vi lå i plan fra Mandal til Risør i et strekk :-) Mine 2 svenske kammmerater hadde det så fint så. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
jcberg Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 (redigert) 10 hours ago, Bårdp said: Alle turbomotorer bør kjøres med max belastning en tid med jevne mellomrom for at avleiringer ikke skal bygge seg opp i turboen. Jeg kjører alltid 10 min på max før jeg går inn i havna. En annen fordel med et slikt regime er at en vil få tidlig forvarsel på tette kjølere eller dieselfilter. Hvilke avleiringer er det som kan komme ved marsjfart, og hvordan skal det hjelpe med 10 minutter på flatt jern? Trodde dette var et problem hovedsakelig på daukjørt dieselbil med EGR og da er det i hovedsak innsuget og ikke eksosen som kokser seg. Jeg har lært det er dumt å kjøre en turbomotor veldig hardt før du stopper den, fordi turboen blir glødende varm under slike forhold og er helt avhengig av oljekjøling for ikke å gå i stykker. Stopper man brått stopper kjøleolja å sirkulere og den olja som ligger igjen i turboen kan da bli til koks. Derfor bør man tøffe rundt på rolig turtall i 5-10 minutter før man stopper. Redigert 15.Juli.2021 av jcberg Leif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Det er sot og koks som blåses ut når du drar på fult pådrag. En bør jo ikke stoppe motoren rett etter at en har kjørt den få max i 10 min. Jeg bruker typisk 10 min på 1000 rpm fra jeg er inne i havna til jeg er ved båtplassen min. Så 5 min på tomgang før jeg er fortøyd. På den tiden er turboen kjølt ned så det er ikke noe problem. På større skipsmotorer er det som oftest daglig rutine med 1t full fart og spyling at turboene selv om de går med vanlig mars fart resten av døgnet. Men det er nå så fint med det at en vær kan gjøre akkurat som en vil med sin egen motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Jeg har også forholdt meg til denne praksisen når det gjelder båt, men om det har noe for seg er jeg usikker på. Det er vel ingen som gjør der med en bil med turbo diesel? Altså fjøla i bånn de nest siste ti minuttene før man er hjemme, selv etter en langtur inneholdende køkjøring og annen daukjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Klart den bør hvile litt innimellom, iallefall om ettermiddagen etter en slitsom dag Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jcberg Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 17 hours ago, Bårdp said: Det er sot og koks som blåses ut når du drar på fult pådrag. En bør jo ikke stoppe motoren rett etter at en har kjørt den få max i 10 min. Jeg bruker typisk 10 min på 1000 rpm fra jeg er inne i havna til jeg er ved båtplassen min. Så 5 min på tomgang før jeg er fortøyd. På den tiden er turboen kjølt ned så det er ikke noe problem. På større skipsmotorer er det som oftest daglig rutine med 1t full fart og spyling at turboene selv om de går med vanlig mars fart resten av døgnet. Men det er nå så fint med det at en vær kan gjøre akkurat som en vil med sin egen motor. Jeg bare lurer på hvorfor det samler seg sot og koks rundt marsjfart, tviler ikke på at det gjør det. Kjøreregler fra Yanmar manualen: 1. Dersom det kjøres på lavt turtall over tid, rus motoren (i nøytral) fra lavt til høyt turtall ca fem ganger annenhver time. Dette fjerner karbonavleiringer fra sylindre og injektorer. 2. Hvis mulig, kjør på maks turtall periodevis under kjøreturen. Dette hjelper til å fjerne karbonavleiringer i eksosanlegget. 3. La motor gå i fem minutter på tomgang i fri før den stoppes. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 Antagelig litt forskjell på en moderne elektronisk styrt common-rail motor og en eldre motor med vanlig mekanisk dieselinnsprøytning når det kommer til soting på lavere turtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 En turbomotor bør absolutt kjøres på fullt innimellom over tid for å rense turbo. Spesielt hvisst det er variabel Turbo det er snakk om. Min Volvo D5 på hjul har det og den går i stå ca 1 gang pr år pga sot. Sprayer turborens-skum inn på eksosiden og lar den stå 1 time så går den lytefritt til neste år. Min bil går jo stort sett bare til butikken og hytten. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 SAAB fabrikken testet noen 900 turbo på Daytona-banen i USA, 100 000 KM non-stop. Kun avbrutt av dekkskift og service. Tror ikke de motorene fikk så mye hvile at det gjorde noe! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 (redigert) Det var noen uten turbo også. Endte med snittfart 192 km/t. Største problemet var at alle førerne fikk krampe i høyrefoten. Det bør også sies at SAAB var de eneste som turde å la motorene sine gå på fullt pådrag i en uke med journalister til stede. Og så kom GM. Redigert 16.Juli.2021 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2021 (redigert) Bårdp skrev On 15.7.2021 at 21.36: Det er sot og koks som blåses ut når du drar på fult pådrag. En bør jo ikke stoppe motoren rett etter at en har kjørt den få max i 10 min. Jeg bruker typisk 10 min på 1000 rpm fra jeg er inne i havna til jeg er ved båtplassen min. Så 5 min på tomgang før jeg er fortøyd. På den tiden er turboen kjølt ned så det er ikke noe problem. På større skipsmotorer er det som oftest daglig rutine med 1t full fart og spyling at turboene selv om de går med vanlig mars fart resten av døgnet. Men det er nå så fint med det at en vær kan gjøre akkurat som en vil med sin egen motor. Merkelig at ikke tilsvarende blir gjort på nytte fartøy og Redningsskøyter? De fleste Redningsskøyter har rpm-limit, som begrense uttak til 80%. @Rookie_332sleng nedi en dyne og pute, så lar D6 hvile ? Så lenge du lar den kjøle seg ned før stopp er mye gjort ? Redigert 16.Juli.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.