Jump to content

Tungstartet volvo Aqad41a


Crazygirl

Recommended Posts

Heisann,

Nå har jeg vært innom her daglig i flere år. Men dette tror jeg kanskje er første (eller andre?) gang jeg faktisk skriver noe, dårlig av meg!

Uansett, jeg har et snodig problem med babord motor i min gamle men gode Fairline. De snurrer og går veldig bra begge 2, men når tanken nærmer seg halvfull så blir babord tung og starte. Des mindre diesel på tanken, des lengre må jeg kjøre starteren før den fyrer. Når den først fyrer så er alt i orden, aldri opplevd at den har stoppet under gange. Men så fort jeg stopper og skal starte igjen så er det samme leksa helt til jeg får fyllt opp tanken igjen.

Jeg anser meg selv som litt over snittet teknisk, men dette skjønner jeg altså ikke. Styrbord motor har aldri hatt dette problemet, og de deler tank. 

Motorene har dog hvert sitt tur og retur rør, og hvert sitt filter med racor vannutskiller. Følgende er forsøkt uten at problemet er blitt verken bedre eller verre: skiftet vannutskillere (hele greia), og skiftet fødepumpe. Jeg har tenkt at det kanskje er noe mystisk med stigerøret i tanken, men det får jeg ikke til å stemme all den tid den går fint i timesvis bare den får kommet i gang. Tett lufting i tanken har jeg også vært innom, men da burde jo begge motorer vært påvirket? En ting jeg har merket meg er at når jeg skal tappe av vannutskillerene så renner det fint ut fra styrbord, mens det virker å være litt vakuum så det renner dårlig fra babord, dette er uavhengig av mengde diesel på tanken. Så jeg mistenker at dette har noe med saken å gjøre, men hvis dere støtter den teorien, hvordan feilsøker man derfra?

 

Takker for alle svar😊

Link to post
Share on other sites

Bytt om på slangene ut av vannutskillere/grovfilter slik at den som nå forsyner BB forsyner SB. Om problemet da flytter seg til SB motor ligger feilen i tank/vannutskiller. Hvis ikke ligger feilen mellom vannutskiller og motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har tilsvarende ‘problem’ dog mye mindre uttalt. Motor er tungstartet etter vinteropplag. Åpenbart en ørliten luftlekkasje i systemet som over tid fører til dette. Ingenting lekker ut, er ‘knusktørt’ over alt. Nå har denne motoren (VP D3-220) en kjekk liten knapp jeg kan trykke på for å kjøre fødepumpe før oppstart. Da fyrer som normalt. Iom at det kun er første oppstart om våren har jeg ikke brydd meg med å gjøre noe med dette da. Ombytting av tilførsel som nevnt over er jo en mulighet for å eliminere. Ville også trodd at det kunne være et forsøk verdt å ‘nipumpe’ litt på den manuelle pumpa før oppstart, og se om det gjør en forskjell?
 

Når det gjelder å finne selve den eventuelle luftlekkasjen så tenker jeg at det er tricky og det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke har dillet med det. Siden motor er knusk tørr har jeg fundert på om det kan være en eller annen overtrykksventil for returdiesel som ikke er potte tett og dermed drar luft inn den veien over lang tid, men det er mer under ‘fri fantasi’. Siden D3 er en CR motor og 40 serie er tradisjonell dieselpumpe så er det nok store forskjeller på fuelsystemet også.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye, dette høres logisk ut. Da har jeg et nytt utgangspunkt for feilsøking. Dette har for meg heller ikke vært et "stort" problem, så lenge jeg har holdt meg over halv tank. Tenker jeg begynner med å se over koblingene, og skifter slangene mellom vannutskiller og motor. Disse er gamle, og ser på en måte litt fuktige ut. Om det ikke løser saken så gjør jeg som foreslått og kobler over for å se. Skal poste resultatet men det blir tidligst om 3 uker da årets høydepunkt starter i morgen😁 (får holde meg over halv tank i ferien😅

Link to post
Share on other sites

Jeg ville koblet om aller først før andre tiltak. Dette vil gi en indikasjon på hvor årsaken ligger. Dersom du gjør flere tiltak samtidig vet du ikke hvilket som virket om problemet blir borte. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Dette ble visst nok en problemstilling sak uten løsning. Så da får jeg følge opp, enn om noe sent. Løsningen var så enkel som dere antydet. Det var en ørliten luftlekkasje i forbindelse med klemkobling mellom kobberrør og stengekran, mellom tank og vannutskiller. sånn, dårlig samvittighet over for denne gang😅

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 15.7.2021 at 13.35:

Har tilsvarende ‘problem’ dog mye mindre uttalt. Motor er tungstartet etter vinteropplag. Åpenbart en ørliten luftlekkasje i systemet som over tid fører til dette. Ingenting lekker ut, er ‘knusktørt’ over alt. Nå har denne motoren (VP D3-220) en kjekk liten knapp jeg kan trykke på for å kjøre fødepumpe før oppstart. Da fyrer som normalt. Iom at det kun er første oppstart om våren har jeg ikke brydd meg med å gjøre noe med dette da. Ombytting av tilførsel som nevnt over er jo en mulighet for å eliminere. Ville også trodd at det kunne være et forsøk verdt å ‘nipumpe’ litt på den manuelle pumpa før oppstart, og se om det gjør en forskjell?
 

Når det gjelder å finne selve den eventuelle luftlekkasjen så tenker jeg at det er tricky og det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke har dillet med det. Siden motor er knusk tørr har jeg fundert på om det kan være en eller annen overtrykksventil for returdiesel som ikke er potte tett og dermed drar luft inn den veien over lang tid, men det er mer under ‘fri fantasi’. Siden D3 er en CR motor og 40 serie er tradisjonell dieselpumpe så er det nok store forskjeller på fuelsystemet også.


Etter å ha funnet en del gugge i dieseltanker monterte jeg doble Racor-filtre + ett separat som sirkulerer med inntak helt i bunn av tank. Denne ombyggingen eliminerte også tendensen til å være tungstartet om våren så tipper jeg fikk bort en ørliten luftlekkasje i det gamle filteret. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...