Jump to content

Gå over Lista de nærmeste dagene.


Dreuf

Recommended Posts

Har i mange hentetråder lest god ekspertise om Lista. 

 

Vi ligger i Farsund og skal til Flekkefjord. Nidelv 320 cruiser og er familie på 4. Barn på 2 og 4år.

Dette er første turen utenfor Oslofjorden så store bølger er jeg ikke vant til. 

På vei hit i dag tidlig så gikk vi ut fra Korshavn og der var det nok bølger for meg. De kom veldig hyppig. Men vet ikke bølgehøyde, tipper 1-1.5m

 

Ser barentswatch melder i morgen signifikant 2.2m og maks 4.2m med en periodetid på 7sek.

4.2 er jo sjukt høyt men 7sek sier meg ikke så mye. 

 

Så hva sier menigheten? Kan jeg gå over og evnt når? 

Eller er det bedre med båt trekket om de tar så "stor" båt som min?

Link to post
Share on other sites

Om jeg husker rett er 4 m Hs øvre grense for CE kl B, 2 m for CE kl C. Siden Nidelv 320 vel ikke er lukket båt ville jeg tippet at den er en C. Uten at det er avgjørende da. Periode 7s tenker jeg på som stor og rask sjø når Hs er 4.2 m… Sikkert ørten her inne som har ‘gått i stiv kuling og monsterbølger uten problemer’ men min holdning er at lystbåt skal være til ‘lyst’ og ikke skremme vettet av folk. Hadde vært tilbøyelig til å ta trekket eller drøye litt og spise flere av de sagnomsuste bollene/rundstykkene i havna i Farsund… Finner du ut om trekket tar din båt så har du det i banken som nødløsning på returen også.

 

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat rundt Lista synes jeg det kan være mye krapp, kavete og rotete sjø også når det er forholdsvis rolig i området rundt, så her ville jeg nok funnet noe annet å fylle de neste par dagene med. Ser ikke veldig trivelig ut lengre nord heller?

 

Ville ikke lagt så mye vekt på periodetid på dette bølgevarselet, men 7 sekunder er godt innenfor kategorien «ferskvarebølger», ikke slake dønninger fra gammelt vær.

 

Jeg hadde valgt å vente, også i min seilbåt som antageligvis takler været noen hakk bedre, selv om jeg og alle andre ombord er vant med mye vær på åpent hav.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om det er mulig eller ikke, eller om det er mye men du kan sjekke ut Listeid Båtrekk.

 

Da tar du turen rett inn i fjorden fra Farsund og blir kjørt med en traktor bak Lista. 

Opp til 34 fot tror jeg. Max 4.5m høyde vist nok. 

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve det på lørdag om jeg ikke orker Lista selv. 

 

God tur, og skriv en oppdatering her uansett hva dere bestemmer dere for. 😄 så kan jeg kopiere. 😉

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro vi har en usagt grense på omkring 1m signifikant varsel ombord i vår 39 foter. Har vi sjøen med, så kanskje opp mot 1.5m signifikant, men med et åpent sinn for å "snu" dersom mannskapet ikke trives (dame, gutter på 11 og 15).

 

Dette er vel egentlig der jeg tenker vi har lagt oss på bakgrunn av erfaring med en 28 foter da gutta mine bare var 5 og 10. Da var vi ute i barskere greier et par ganger, spesielt en overfart fra Skagen til Sverige var ille. Det var skader på interiør i båten med en dør som nesten hadde falt av hengslene etc. Den andre gangen var siste feriedag og vi hadde ventet på ok forhold som aldri kom, og vi måtte dra. La ut fra Risør og rett inn ved Tønsberg Tønne (hjelpes!). Den turen tok 3 timer. Gutta ble redde, så sjøsyke, så apatiske begge gangene. Gjorde aldri dette igjen, så derfor det jeg skrev innledningsvis.

 

En annen ting jeg tenker på er at dersom noe skjer, så blir jeg sjøsyk ganske kjapt dersom vi blir liggende å drive. Da blir man vel egentlig ganske ubrukelig temmelig fort. Jeg tror jeg vil komme til å sende en Pan Pan melding om vi kommer ut for noe slikt, så derfor prøver jeg å unngå det.

 

Begge båtene over var kategori B, dvs ok for 4m signifikant.

 

"Kategori B – ”fartøy til bruk utenfor kysten” – Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m."

Link to post
Share on other sites

Vil ikke anbefale en tur rundt Lista de nærmeste dagene med så ungt mannskap og en uerfaren skipper (mtp bølger).

Når det er sagt, har jeg selv gått rundt Lista flere ganger i både tilsvarende og større sjø enn det som er varslet for de neste dagene. Komfortabelt var det ikke!

Gå i hvertfall ut til ca 200 meters dybdekurven for å slippe det meste av returbølger fra land.

 

Både bølgehøyde og bølgeperiode er viktige faktorer. Jeg pleier å si som en tommelfingerregel at hvis bølgehøyde i fot er større enn bølgeperiode i sekunder, blir det røft.

Husk at både bølger og vind gjerne kan bli større og sterkere enn varslet.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 4 timer siden:

er det bedre med båt trekket om de tar så "stor" båt som min?

 

Beklager, jeg fikk ikke med meg at du hadde nevnt trekket. 🤥

 

Men jeg mener de sa det var max 34fot og 4.5 høyde, men det er bare å ringe de. Veldig hyggelig når jeg ringte de for noen dager siden. 

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at fetteren til samboer tidvis kjører traktoren på trekket. Så eieren av trekket kom innom for å se båten. Det ble dessverre nei.. Maksgrensen var visst i år 30fot. (selv om de hadde tatt større båter før). 

De fortalte at de hadde trukket 18 båter over i dag så er populær greie. 

 

Samboer og barn tar bil til Flekkefjord også kjører jeg og fetteren som er lommekjent båten over når været tillater det. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Alt avhenger av hvor sjøen kommer fra. Ta et ferskt eksempel 

mellom Stavanger og Bergen møtte vi 10-12 ms og 1-2 m sjø midt i mot. Krappsjø. Vi endret kurs og gikk innsiden av Karmøy for det var ikke noe morro å stange i mot.  Døgnet etter hadde vi 2-3 meter sjø (ikke signifikant, men opplevd) og 15 ms inn aktafor tvers. Helt uproblematisK. 
 

2,2 m signifikant midt i mot med kort  bølgefrekvens som 7 sek drar ikke vi ut i med mindre vi må. Vi er vant til å være utafor Oslofjorden. Har et par tusen nm over Nordsjøen i denne båten erfaring nå. 
 

32 fots motorbåt og uvant familie har etter min mening ikke noe ute i det været å gjøre. Hva gjør dere om varlset er litt feil og det blir 3 meter signifikant? Hva gjør dere om dere får motorstopp pga tett dieselfilter? 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi fikk telefon fra "fetteren" i dag tidlig om vi skulle over så var det bare å gi gass. Det var tilnærmet vindstille men gammel sjø. Nytt diesel filter ble satt frem også reiste vi. Vi lå ca 1NM utenfor land og kjørte ett godt stykke forbi Lista før vi snudde og fikk bølgene med oss på vei forbi Hidra. 

Det kom noen bølger jeg ikke likte så godt. Jeg vil si 3m høye, så da var de nok 1.5m :) 

Båten oppførte seg eksemplarisk, mesteparten av tiden lå vi i 7-10knop.

 

Nå håper jeg på fint vær til uka når vi skal hjem igjen.

 

IMG_20210716_115228.jpg.3522b1a57a940a8ecbc97e367878d3e2.jpg

IMG_20210716_133443.jpg.d5bbab8157e95e582ba0b67c0816887f.jpg

 

100kr natten inkl strøm og vann i Flekkefjord. Litt annet enn Kr.sand og Arendal. 

Link to post
Share on other sites

Vi ser på veien hjem igjen. Altså fra Flekkefjord og sørover. 

Hvor fort legger sjøen seg på Lista? 

Ser det er meldt oppmot 20ms natt til Fredag og tenkte å gå sørover på Fredag. Vil det være bedre å vente til Lørdag? 

 

Nå har jeg prøvd å stampe mot bølger. Men er det noen trix på å ha medsjø av litt størrelse? Bør man ha bølgene rett i ryggen eller litt på skrått inn? 

Vi kommer nå til å sende barna med bil til Farsund så det blir bare meg og fru. (hun har gått mange ganger over Lista i sin barndom i en Nidelv 24, så hun er langt tøffere enn meg).

Link to post
Share on other sites

Windy melder en drøy meter bølger fra vest, med bølgeperiode 5sek utenfor Lista på fredag formiddag. 

Du må nok regne med litt stampesjø ut fra Flekkefjord til Lista.

Medsjø er det mest behagelige. Litt skrått bakfra er som regel bedre enn rett bakfra. Bare pass på å ikke holde samme fart som bølgene.

Link to post
Share on other sites

Vi drar ut på Hidra nå. Det blåser litt inni Flekkefjord i dag. Så går vi fra Hidra (Rasvåg) i morgen tidlig. 

Ser ut som det er lite vind på Lista mens Lindesnes er 10ms. Usikker på om vi går Spangereid eller uttaskjærs i morgen rundt Lindesnes. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...