Jump to content

Misfarget gummibåt - håp?


bjoris

Recommended Posts

Så lenge båten var pakket inn burde det ikke være sollys/UV-stråler som har tatt knekken på overflaten, men hvordan føles den å ta på? Klebrig? I så fall vil maling sannsynligvis bare forlenge levetiden en kortere periode, da selv spesialmaling for PVC-gummipotonger ikke hefter veldig godt på solskadet og seig PVC.
 

Som beskrevet i tråden @enslagsgjest linket til, jeg malte potongene for tre år siden. Har jolla ennå, ser grei ut der gummien ikke var skadet i forkant, mens enkelte steder bobler malinga opp og glipper, spesielt i de solsvidde områdene og der hvor det var vanskelig å få vasket skikkelig med MEK. Var det verd det? Tja. Jolla ser bedre ut nå enn da den var mildt sagt skjoldet i overflaten, men kan vel si fin langt fra, men langt fra fin😅 Overraskende dårlig dekning påført med skumrulle, måtte kjøre flere strøk for å få overflaten jevnt farget. Hadde forventet mer av et slikt skamdyrt produkt som Polymarine Superflex PVC er, men sannsynligvis hadde nok sola fått tatt for godt tak hos meg, burde ha malt båten et par år tidligere. Kanskje det hadde gitt bedre resultat. Så lenge jolla alltid er oppblåst ser jeg for meg tilnærmet like greit resultat med Shipolin iblandet Owatrol (penetrerende antirust, for å gjøre malinga mer elastisk). Så blir det til at jeg vurderer male jolla igjen blir det heller sistnevnte maling tenker jeg.

 

Hvis jolla di ikke har blitt seig i overflaten blir saken en annen, da hadde jeg nok gjerne vurdert Superflex-malinga for å shine den opp litt. Selv om malinga koster litt kan det jo være verdt å forlenge livslengden på jolla noen år + kunne ferdes i noe som ikke ser ut som en rekvisitt fra Pirates of the Carribean😁

Link to post
Share on other sites

Flott, takk for mange gode tips og erfaringer. Den er ikke seig, har hatt en før der dette skjedde på så denne er tørr og fin. Hadde nå tenkt å prøve dette Biltema stoffet først, men klorinløsning er kanskje ikke så dumt ifht å bleke den, vil det skade produktet eller går det fint?

 

God ide med disse svampene, kjøper noen av dem også så får vi se om noe av dette fungerer. Jeg så at på den delen av båten som ikke er pontong, f.eks den lista som går rundt der tauene er festet rund-baut der kunne jeg skrapet av dette med negelen, men ikke på pontongen, der satt det bom fast...

 

Båten var langt fra strøken før heller, fikk den med når vi kjøpte NBen, 2012 modell, men jollen tror jeg ikke var ny når NBen var ny så er nok en gml båt, men den var ikke gul før:)

Redigert av bjoris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville prøvd aceton på ett lite område og skylt godt med vann etterpå.
Kjøpte en gang i tiden en båt med hvite skai seter som hadde blitt misfarget røde.
Husker ikke om jeg blandet aceton med vann men mener å huske jeg brukte den bar,
Setene ble strøkne etter på men brukte mye vann for å skylle.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...