Jump to content

Kryssing av Sletta i morgen

`Laffen

Recommended Posts

Vi må på ett eller annet tidspunkt nordover fra Haugesund.

Ser at i morgen kan være greiest?

Har lest opp og ned på bølgehøyder og vind etc. Men blir liksom ikke helt klok på det..

Har en 31ft planende båt (ali-craft) dvs. hastigheten over blir 6 eller 18knop alt ettersom hva som blir mest behagelig.

Vil dere fraråde dette og heller vente på mindre sjø? (kan tøffe rundt her nede en ukes tid uten problem, finner nok fine havner her og ;)) 0.7m er vel ikke allverden? Eller...(1-1.5m kan jeg vel da vente?)Screenshot_20210715-221015_Chrome.jpg.d40b2061bd31273343b91b87ed4f7df2.jpg

Så det lå svært mange båter i Haugesund i kveld. Sikkert mange som venter på været for å komme seg nordover. Følg med på de som går ut mot nord i morgen, om de ikke er tilbake innen en halvtime går det an å prøve seg😉.

Jeg liker å ha veldig fint vær om  jeg skal over Sletta, det kan bli fryktelig rotete sjø med vestlige vindretninger. Østlig vind går mye bedre.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 år senere...

Jeg låner denne tråden litt, siden dette temaet neppe blir utdatert. ;)

Vi planlegger å krysse sletta fra nord til sør på førstkommende lørdag, i vår NB840 Fly (28 fot skrog, 31,5 fot totalt). Barentswatch og Windy rapporterer om et visst værskifte på ettermiddagen, så jeg lurer på om noen vil gi råd om når på dagen vi bør gå over. Kl 13 er det meldt henholdsvis 0,7 meter (Windy) og 0,9 meter (Barentswatch) bølger fra sør eller vest (Windy og BW uenige). Bølgeperiode på 6 sekunder. På samme tidspunkt er det meldt 3 m/s med vind, med 6 m/s i kastene. Vinden kommer fra sør.

Utpå ettermiddagen snur vinden, og tar seg samtidig litt opp. Kl 19 skal det blåse 6m/s fra nord, med 9/ms i kastene. Bølgene kommer da inn fra vest og er på mellom 0,6 m og 0,8 m. Samtidig 0,2 m vindbølger fra nord.

Spørsmålet er om det er best å reise kl 13, kl 19 eller noe midt i mellom? Er det bedre å velge svak motvind, eller litt sterkere medvind? Vi har med oss barn på 7 og 11 år. De er ikke spesielt skvetne, men kan bli sjøsyke når det blir mye bølger over tid. Bør vi kanskje vurdere å vente med å krysse til været blir enda bedre? Det ser ut som neste mulighet ikke er før på mandag, og vi er egentlig veldig klare for å komme oss over...

Er ikke kjendtmann på Sletta, men har passert der noen ganger med MTB vil tro sør/vest retning gir mer sjø kontra bakfra nord/øst. Men den topptunge NB`en ruller sikkert en del når den får bølger aktenfor tvers? 0,9 signifikant  betyr bølger på godt over en meter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er for tidlig å si noe sikkert om hvordan endelig vær blir på lørdag, men alt tilsier at det ikke blir noe problem å krysse der på lørdag. Men endelig tidspunkt om når, venter du med til samme morgen. Svak motvind er Ok, men på et tidspunkt begynner det å bli krappe små ubehaglige bølger, og da kan medsjø være bedre å gå i.

Ser ikke ille ut uansett, men på formiddagen er det meldt vind rett fra øst. Og den lager mye mindre sjø på Sletta enn vestlige vinder. Så jeg ville nok ha startet tidlig. Med vestlig vind kan det bygge seg opp litt bølger utover ettermiddagen/kvelden. 

Grunnen til at Sletta er finest i østlige vinder er at det er en rygg av skjær og grunner vest for leia. Så bølger vestfra bygger seg opp når de treffer grunt vann og gir litt rotete forhold på innsida. Men morgendagen ser uansett ikke plagsom ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for innspel, @-morten-, @Bergen og @index. Vi krysset sletta i dag. Det var meldt 0,7m bølger fra vest med 7s bølgeperiode. Nesten vindstille. Turen var helt uproblematisk. Vi sat på flybridge hele veien, og det føltes knapt som det var bølger. Ikke en dråpe sjøsprøy på vinduene.  Hvis de forholdene som var meldt faktisk var det som møtte oss, så har både båt og mannskap en del å gå på. :-)

IMG_5285.jpeg.d280492ec886d73ace1a1c3bb359a0d1.jpeg

Så bra! Jeg har selv krysset Sletta uten en krusning et par ganger, og det var helt magisk. Skjønner ikke hvor de fikk 1,1 meter fra, det høres  helt ulogisk ut. Jeg bor i sørenden av Sletta, og har en viss følelse av hvordan det er over der. Og denne helga hadde jeg null bekymringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...