Jump to content

Problemer med ankervinsj etter innmontering av baugpropell. Kan redusert kabeltverrsnitt være årsak?


NovaMan

Recommended Posts

I forbindelse med innmontering av baugpropell på en båt jeg akkurat har kjøpt kom jeg i skade for å skade pluss-kabelen til ankervinsjen i baugen. Kabelene var støpt inn i et rør som går fra motorrommet og helt frem i baugen, og dette røret igjen var støpt inn med en plate for å ha flat bunn i rommet hvor tunellen skulle stå.  Jeg måtte sage vekk denne bunnen, og kuttet da litt ned i pluss-kabelen også før jeg oppdaget hva som var skjult der.

 

Det var helt umulig å trekke ut kabelen for å trekke ny, så derfor forsøkte jeg å lodde den. Når jeg nå skal bruke ankervinsjen bare klikker det i releet foran i baugen. Jeg har målt spenning ut fra releet til vinsjen når jeg benytter knappene for inn- og utkjøring, og der er det 12,7v både opp og ned. 

 

For en som ikke kan veldig mye om strøm; kan jeg ha ødelagt tverrsnittet i kabelen slik at vinsjen ikke klarer å trekke nok strøm til å fungere selv om spenningen virker ok? Under fikling med rele og kabler så har jeg i perioder fått liv i vinsjen, men kun for sekunder ad gangen. Det at det klikker kraftig i releet er vel et tegn på at det fungerer, eller....?

 

 

Link to post
Share on other sites

Dersom spenning ikke dropper når du opererer knapper så virker det ikke som om redusert tverrsnitt er feilen. Men hvor måler du? Ville målt mellom tilførsel og jord på det store vekselreleet på vinsj, og mellom utganger fra rele og jord. Har hatt et lignende problem selv og da var det bare jeg selv som hadde kommet borti automatsikring til hovedtilførsel vinsj. Mens rele gikk på egen tilførsel og opererte som normalt..

Link to post
Share on other sites

Jeg måler akkurat som du beskriver, og jeg har satt inn ny automatsikring og nye kabelsko på tilførsel til releet. Jeg får kanskje ta ut vinsjen og se hvordan kontaktpunkter på denne ser ut. 

 

Vinsjen har kun to kontaktpunkter, så det er vel da slik at releet snur polariteten avhengig av inn- og utkjøring og jeg skal kunne måle henholdsvis 12,7 og -12,7 avhengig av inn- og utkjøring på samme punkt på releet? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...