Jump to content

albin siesta 550, ønsker mer fart


Mr.Muk

Recommended Posts

Hei, jeg har en albin siesta 550, og syns helt ærlig det ble noe dødt med bukh dv10'en som står i, er den noen som vet hvilken motor som passer i motorrommet? Er ute etter 2-3 knop mer, så jeg kan ha en marsjfart på hvertfall 5-6 knop, som den for øyeblikket har i toppfart😅

Link to post
Share on other sites

Fartsressursene stopper nok på mellom 6 og 7 knop uansett på et fortrengerskrog. 

Om motoren løper uanstrengt (Dvs at du får topp turtall) kan du vinne litt med å modifisere eller bytte propell.

Større motor vil ikke gi så mye mer fart, men større skyvkravt, mer kraft til manøvrering større bølger og forbruk.

Om du er ute etter mer hastighet, er det enkleste og billigste å bytte båt.😉

Link to post
Share on other sites

faren min hadde en båt på ca samme størrelse som siestaen.  Gikk ca 6 knop med FM 5/6hk bensinmotor - og gikk i ca 6,5 knop med 10hk Sabb :giggle:    Den ekstra motorkrafta gikk ellers med til å lage større hekkbølge.

 

Men båten mistet fart og framdrift en gang, viste seg å være kluss med vribar-propellanlegget som gjorde at han ikke fikk full propellstigning framover

mr Muk , har du bilder av båten på land?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...