Jump to content

Fischer Panda 4500 generator stopper, high engine temp


Sequoia

Recommended Posts

Har en Fischer Panda 4500 generator som stopper etter cirka en times drift med alarm for engine temp.

 

Jeg har separator på eksos og kjølevann, og har kjørt koblet ut-slangen fra skroggjennomføringen og satt denne i en bøtte. Det kommer vann i massevis. Impeller er også sjekket og tilsynelatende i orden.

 

Derfor tenker jeg at feilen må ligge på ferskvannssiden. Jeg fant noen dråper langs slangen på den eksterne ekspansjonstanken, og strammet slangeklemmen på denne. Tanken så tom ut så jeg fylte den opp til maksmerket. Jeg startet generatoren og lot den gå 1-2 minutter. Nå var det kommet mer vann til ekspansjonstanken, men med så kort driftstid så kan det ikke være varmeekspandering som er årsaken?

 

Jeg har også luftet ferskvannssiden flere ganger men det er kun vann/glykol som kommer.

 

Har tatt av og sjekket "connection block" som er en kombinert anode og "distribusjonsenhet" for vann inn/ut av generator. Denne et funnet i orden og det var ingen avleiringer overhodet.

 

Foreløpige funn:

- impeller ok

- varmeveksler ok gjennomstrømning

- ferskvannskrets, passive deler ok

 

MEN, så sitter det en liten elektrisk pumpe i ferskvannskretsen. Denne er selvfølgelig umulig å komme til uten å løfte generatoren ut av motorrommet og så demontere masse greier.

 

Mulig feilårsaker:

- vannpumpe på ferskvannssiden

- luft i ferskvannssiden

 

Andre tanker fra dere?

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 48 minutter siden:

Har du sjekket for giver feil. ?

 

Nei det har jeg ikke gjort. Tips til fremgangsmåte for å gjøre dette, f.eks motstandsverdier, normally open/closed? Det står ikke noe om dette i manualen jeg har. 

 

De giverne som kan utløse en engine temp alarm er vel en i toppen på motoren og to i generatoren?

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 4 minutter siden:

Hadde problemer med kjøling på samme generator, kjøpte ny sjøvannspumpe pumpe. Tok den gamle heim for overhaling, defekte simmeringer. Funka fint med ny pumpe 

 

Men da hadde du vel kanskje synlig vannlekkasje? Det er det ikke hos meg. Jeg har koblet fra slangen med "brukt" kjølevann og lagt denne i en bøtte, - det kom masse vann så har ikke noe tro på at jeg ikke har tilstrekkelig sirkulasjon av sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville kjøpt meg en temperatur føler IR. Å sjekket hva reell temperatur er. 👍

Hvis saltvannskjøling er ok, så burde det være greit. Dersom ikke noe alvorlig er galt.   Jeg tenker på for stor motstand i generator.  Eller motor.  Men det har jeg egentlig ikke tro på🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...