Jump to content

Eksoslekkasje mellom turbo og eksosbend, Volvo Penta D4


Olepo

Recommended Posts

Opplevde for et par dager siden at v- klammer mellom turbo og eksosbend bristet under drift på min VP D4-300. Dette førte til at bendet løsnet, og siden vi lå i godt driv på rundt 3400 o/min ble motorrommet raskt fylt med svart røyk… Samboeren var sikker på at det brant og stod på dekk med bikkja under armen, klar for å hoppe på sjøen. Men jeg fikk heldigvis konstatert at vi ikke hadde brann relativt raskt, så de slapp å bade🙂.

 

Vi fikk etterhvert kontakt med en passerende båt med hyggelig mannskap som slepte oss trygt til hjemmehavn like i nærheten.

 

Oppfordrer alle til å følge med på dette v-klammeret, og eventuelt skifte f.eks. hvert 5. år for å unngå tilsvarende problem. Jeg har åpenbart ikke vært flink nok på dette punktet.

 

Problemet nå er at jeg ikke klarer å få det tett mellom turbo og eksosbend etter å ha skiftet klammeret. Det var temmelig rustent på begge flenser, og jeg pusset det rent før montering. Men det er noen små groper i overflatene, og kanskje ikke 100% plant. Etter det jeg forstår skal det ikke være pakning her, kun flensene som presses mot hverandre med klammeret.

 

Er det mulig å prøve med et tynt lag med eksospasta på flatene?

Eventuelt prøve å få laget en kobberpakning å legge i mellom?

 

Ellers må det demonteres igjen for å prøve å planslipe flatene.

 

Tips og erfaringer for å løse problemet mottas med takk. Både turbo og bend ser ut til å være bra med unntak av flensene, så med tanke på pris sitter det langt inne å skifte…

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for innspill. Hvis det går an å få tak i en tynn pakning med riktig diameter hadde det vært interessant, ellers vurderer jeg å demontere bendet igjen og slipe flensen litt til mot et plant underlag før jeg monterer sammen med et tynt lag eksospasta på flensen - gjør jo ingen skade å forsøke.

 

Tror det er flensen på bendet som er problemet, og mistenker at den ikke er helt plan. Flensen på turboen ser bedre ut. 

Hvis jeg får det til å holde tett ut sesongen kan jeg sikkert levere eksosbendet til et verksted som kan utbedre og maskinere flensen til høsten/vinteren.

 

Er vel 25-26 båtpenger for et nytt eksosbend, så hvis et mekanisk verksted kan fikse det på 2-3 timer vil det være lønnsomt.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Olepo said:

Oppfordrer alle til å følge med på dette v-klammeret, og eventuelt skifte f.eks. hvert 5. år for å unngå tilsvarende problem. Jeg har åpenbart ikke vært flink nok på dette punktet.

 

 

Håper dette ordner seg. Jeg har samme motorer, og lurte på om du har et bilde av dette ?

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

 

Håper dette ordner seg. Jeg har samme motorer, og lurte på om du har et bilde av dette ?

Kan sikkert fikse et bilde når jeg har fått ting på plass igjen. Klammeret sitter i skjøten mellom turbo og eksosbend, og er det som holder flensene tett og bendet på plass. Eksosbendet sitter som du sikkert vet helt i bakkant på motoren på sb side.

 

Jeg har drev og den høye typen eksosbend med svanehals. Eksosbendet er dekket med varmeisolerende materiale/"hette" som delvis skjuler dette v-klammeret. Hos meg er det også trangt og lite tilgjengelig - og jeg har rett og slett ikke tenkt på å sjekke dette som en del av årlig, forebyggende vedlikehold. Det blir det endring på nå:smiley:.

 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Takk for tips og positiv erfaring:thumbsup:. Vet ikke hvor høy temp det kan bli her, men ser flenstetning du linker til tåler maks 330 grader - er det tilstrekkelig? Eksospasta skal vel generelt tåle høyere temperatur?

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De vannkjølte turboene jeg har hatt har ikke vært i nærheten av 300C. Vet ikke om din kan bli varmere. 

 

Eksospasta kan også brukes. 

 

Jeg har til og med brukt høytemperatur silikon en gang da jeg måtte få det sammen, og det var det eneste jeg hadde. Fungerte fint. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt eksosbendet ute igjen og filt begge flenser så plane som mulig. Deretter rengjort og lagt et tynt lag med Holts eksospasta på begge flater før montering.

 

Dette har herdet siden i går, og etter oppstart ser det ut til å holde tett. Har foreløpig ikke vært over 1500 o/min som er maks turtall i nøytral, så får se om jeg får til en testtur i løpet av kvelden etter å ha ryddet «kjelleren».

 

Eksospastaen var litt tricky å jobbe med da den var ganske tyntflytende ut av tuben, men herdet raskt i luft. Bendet er også en utfordring å få på plass i et trangt motorrom når det må skje raskt og uten å fjerne alt av eksospasta på veien. Så nå er det bare å håpe på suksess🙄.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt problem med lekkasje mellom turbo og eksosbend etter bytte på en vp 30 motor for en god del år siden. Pusset anleggsflater uten at det ble tett. For meg ble løsningen å bytte til nytt klammer. Virket som at sporet i klammeret hadde utvidet seg og ikke ga nok trykk på anleggsflatene. 

Redigert av blakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blakken skrev for 11 timer siden:

For meg ble løsningen å bytte til nytt klammer. Virket som at sporet i klammeret hadde utvidet seg og ikke ga nok trykk på anleggsflatene. 

Slitasje på selve klammeret kan nok også være en faktor. (Hos meg røyk klammeret).

Det blir gjerne også litt rust på kanten på utsiden av flensen - anleggsflaten mot klammeret, som gjør at presset kanskje ikke blir helt optimalt. Vil uansett sterkt anbefale nytt klammer ved bytte eller demontering av eksosbendet.

 

Nytt klammer koster litt over 400 kr over disk hos VP. (Artikkelnummer 21325765).

 

Nesten litt merkelig at eksosbendet ikke har annen innfesting/støtte i tillegg til dette v-klammeret. Det høye bendet veier vel ca 4,5kg, og med vibrasjoner under drift antar jeg at det blir en del belastning på dette klammeret som eneste festpunkt. Eksosbendet hviler riktignok noe på den relativt stive slangen ned til nedre bend, men likevel..  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...