EirikTI Startet 17.Juli.2021 Del på Facebook Startet 17.Juli.2021 Jeg har en 2017 Yamaha F115. På grunn av forskjellige omstendigheter så er det noen sesongen siden motoren var på service. Motor har kun gått 100 timer. jeg har kjørt en tur i år i forbindelse med sjøsetting, og da fungerte alt fint. Neste gang jeg skulle bruke båt gikk motor greit på tomgang, men da jeg økte turtall fra havn begynte motor og gå ujent og vibrere. Jeg returnerte til havn. forsøkte først å skifte bensinfilter i båt. Dette ble fylt med bensin før montering. Ingen vann i gammelt filter. Har også sjekket bensinfilter i motor, ingen vann der heller, men filter så litt skittent ut, dette er ikke skiftet. Har også skiftet blæren på slange. Motor går fortsatt greit på tomgang, har en liten turtallsvariasjon inni mellom. Det går også greit å øke turtall i fri, motor går fortsatt greit. Gjorde ett nytt forsøk på tur, men med en gang man øker turtall under belastning så går motor urent og vibrerer så man kjenner det i båten. Blæren på slange blir slapp og jeg får ikke pumpet den helt hard. noen som har noen tips eller ideer? Det er langt til verksted så jeg må prøve å få motor til å gå noenlunde før jeg får kjørt den til sjekk og service. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Høres ut som en coil eller injector som fjusker. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Er tanken i båt gammel? Og du er sikker på at det ikke er noen sil nedi tanken? Litt rart at blæra blir slapp, for det høres ut som en innsnevring i bensintilførsel _før_ blæra. Hvis du har tilgang på det, ville jeg prøvd en bærbar bensintank uten forfilteret i båten. Videre ville jeg fått byttet det fin-filteret på motoren og nye plugger og gjerne en ny termostat i samme slengen. Det tar 15 minutter å bytte dette, og det er et greit sted å starte. Det ville uansett blitt byttet på service så det blir sånn sett ingen ekstra kostnad om du tar det nå. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Gammel bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Ford1937 Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 Jeg har akkurat samme problem med min. Det er en 2015mod som er gått 150t. Går fint på tomgang , men etter en stund når den blir varm benynner den å fusk som om at den ikke går på alle sylindre, Yamaha verksted mente at om en coil var gåen ville den ikke gå, det er 2 coiler så da dør 2 sylindre. har rengjort injectorene uten at det ble bedre. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 Har dere sjekket at det kommer luft til tanken? Om inntaket er blokkert får dere vakuum i tanken og det kan forklare den kollapsede blæren og dårlig gange. Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 Hei Har 13 utleiebåter med 70-150 hk Yamaha, noen er levert med ekstra tank som heter Scepter. Disse har for lang sugeslange og bunner i tankene, noen har til og med knekk på seg, har kuttet de 1 cm og rettet ut knekk og alt vel, hadde samme symptom som trådstarter. 5 av 13 tanker hadde dette problemet, forbanna søppel. Original Yamahatanker har forøvrig elendig kobling mellom tank og slange, har byttet til Suzuki kobling på flere. Sitér dette innlegget Link to post
EirikTI Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Takk for all info så langt. Jeg skal ta en sjekk av alle slangeklblinger og lifting av tank. Skal også sjekke plugger. Lurer på om den suger luft ett sted på veien… Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Hadde omtrent samme oppførsel på vår F115 (2007 mod). Det var en, eller flere, injektorer som var defekte. Ville ikke først ikke over 3400 rpm, deretter noen minutter senere max rpm på ca. 2300. Gikk fortsatt fint på tomgang og opp til litt over 1000, men ristet mer enn normalt. Sjekket injektorer og de hadde dårlig forstøvning av fuel. Byttet til nye så ble det bra. Koster omkring 2200,-/stk. Oktan 95 E5 fuel inneholder 5% ethanol (E10 = 10%), som trekker til seg vann over tid. Om dårlig fuel får stå i injektorene så har jeg fortstått det slik at de etterhvert ruster og deretter fungerer dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Når du har fått motor i drift igjen så gå over til 98 V-power. Den har ikke etanol. Dette er viktig om motor står en stund. Har vel også lest en manual at Yamaha skal ha 98 oktan...... EN forgasser er bare å drenere, mens injektorer tar skade at den hersens etanolen. Men ville definitivt bytta filter på motor først... Sitér dette innlegget Link to post
Teamblue Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Hei. Fant dere noen gang ut av dette problemet? Har akkurat samme feilen på 2008 F115. Skiftet alle filter, plugger og testet dyser. Fortsatt samme feilen. Mvh John Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September same symtom hos min forrige motor, med vann og dritt på tanken.. startet lett og gikk fint på tomgang, men tålte ikke pådrag. vibrerte og gikk ikke opp på turtall.. bytta injectorer et par ganger.. da jeg trodde at jeg fikk rein tanken første gang... leide proff hjelp til slutt, dum løsning for tilkomst av tank, så ville ikke skjære opp dørken.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.