Jump to content

batterilader i båt


Friskfres

Recommended Posts

Har en daycruiser med landstrømstilkobling. Båten har to batterier med et skillerele mellom.

Kan jeg benytte denne laderen til lading av batteriene via landstrøm, eller er det noe "spesielt" man trenger for lader til landstrøm?

 

Antar batteriene er parallellkoblet. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-12-v-8-a-2000040408

 

 

Link to post
Share on other sites

Kapt Skuteløs skrev 11 minutter siden:

Kjør på 😊

Det med at laderen må kunne gi 10% amper i forhold til batteribanken er bare tull. Selv hadde jeg 420 ampers batteribank og lader som ga 25

Går så fint att, det tar bare litt lenger tid å lade opp 😉

Har ikke skrevet at det skal han ha, men det er en god tommelfinger regel som sier ca 10%, og den holder veldig godt.

 

Så at det bare er tull for stå for dine ord.

 

Link to post
Share on other sites

Laderen bør være 10 - 25% av kapasiteten til forbruksbanken og batteriene som blir brukt til thruster og  ankervisnjer. 

Startbatteriet vil under normale situasjoner bestandig være fulladet og trenger kun vedlikeholdslading. 

 

For et langt og godt liv på batteriene må laderen din være dimensjonert riktig. Ikke for stor og ikke for liten.. Men en ting er sikkert, er at neste gang du kjøper batterier vil kapasiteten være større! 

Link to post
Share on other sites

10% reglen sikrer at laderen klarer å lade et batteri -ferdig- ila. 1 "vanlig" natt (10 timer).
Fullstendig heter den "10% av forbruksbatteriets kapasitet, pluss all parallell forbruk".

Er jo ingen vits i å bruke en 10 lader når forbruk er 10A?

Neste: Alle blybatterier er kjemiske fabrikker som trenger spenning, og trykk, når de arbeider i syklisk drift.
Jo mer (innenfor det den tåler) jo bedre er det for batteriet,
"sparelading" på batterier i syklisk drift derimot var og vil alltid være kontra-produktiv.

Derimot kan lading med bare lite strøm være helt greit når batteriene drives antisyklisk,
betyr med så lite utlading at utjevningslading inkl. bulk ikke er nødvendig. (DoD <7% - regel).
Da i så fall holder også 1A ladestrøm, så sant forbruk er dekket.

:fishing:
Jørg

 

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On 18.7.2021 at 16.05:

Tåler ikke Lifp04 batterier som regel at laderen er større enn 0,25C? Dem er jo ganske glupske på strøm.

Det finnes nok like mange svar som "batterier" på markedet.
Noen burde rett og slett forbys, mener jeg da, men i hvert fall bør det kreves at CE merket
skjerpes inn og får ordentlig kontroll. :worry:
 

Link to post
Share on other sites

 

Karlsenkystfiske skrev On 18.7.2021 at 16.05:

Tåler ikke Lifp04 batterier som regel at laderen er større enn 0,25C? Dem er jo ganske glupske på strøm.

Det kommer helt an på BMS som er montert i batteriet! Det er den som regulerer hvor store strømmer batteriet tåler (utover hva cellene i seg selv er laget for å tåle, da). Større prismatiske lifepo4-celler (100-300Ah) tåler 0.5-1C ladestrøm og maks 1C utlading kontinuerlig, hvor maks gjerne er 3-5C i et begrenset tidsrom.

 

Joerg Becker skrev 10 minutter siden:

Noen burde rett og slett forbys, mener jeg da, men i hvert fall bør det kreves at CE merket
skjerpes inn og får ordentlig kontroll. :worry:

Jeg bygger heller selv, enn å stole på en del av det man får kjøpt "over disk"... Det krever litt mer egeninnsats, men det er det verdt.

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 7 timer siden:
Sitat

Det kommer helt an på BMS som er montert i batteriet! Det er den som regulerer hvor store strømmer batteriet tåler (utover hva cellene i seg selv er laget for å tåle, da).

Jeg liker ikke begrepet "regulerer" fordi er nettopp det som fører til at 99,9% av "alle" bruker eil forutsetninger. 
Bare for å sette et punkt: BMS regulerer overhodet ikke, men stopper bratt i begge ender ved enten for hoy strøm/spenning, når LFP er full, eller når batteriene er tomme / for høy utladestrøm, eller ved feil som overtemperatur og ubalanse mellom cellene.
Thats it.
 

Sitat

Jeg bygger heller selv, enn å stole på en del av det man får kjøpt "over disk"... Det krever litt mer egeninnsats, men det er det verdt.

Det kan det, ja, siden en da vet hva som ble montert.
Omvendt finnes det også en del mennesker som ikke burde finne på
så mye som å løsne polskoen fra batteriene, men forstår alt annet på kloden.
Disse folka burde la være, fordi å prøve er ikke det samme som å lære.
 

:seeya:
Jørg

Link to post
Share on other sites

Benji skrev On 17.7.2021 at 16.33:

Hvor store er batteriene dine.

 

Lader bør være på ca 10% av batteribanken din.

 

 

Det er bare 2x 90ah batterier, lades av en 150hk suzuki påhengs. Drifter forbruket i båten, som inkluderer baugpropell og ankervinsj (det ene batteriet er "dedikert" for de to).

 

har slitt litt med at ankervinsjen (engbo midi201)  kutter av og til, virker som den ikke får nok strøm alltid. Batteriet i seg selv skal være stort nok til vinsjen i følge manualen. Men ved samtidig bruk av baugpropell og kanskje eit par forsøk med vinsjen før den funker så tapper det vell en del strøm. Så er vell hovedsaklig å toppe batteriene som er hensikten, ikke det store forbruket når jeg ligger til kai.

Link to post
Share on other sites

Leoen skrev for 3 timer siden:

har slitt litt med at ankervinsjen (engbo midi201)  kutter av og til, virker som den ikke får nok strøm alltid. Batteriet i seg selv skal være stort nok til vinsjen i følge manualen. Men ved samtidig bruk av baugpropell og kanskje eit par forsøk med vinsjen før den funker så tapper det vell en del strøm. Så er vell hovedsaklig å toppe batteriene som er hensikten, ikke det store forbruket når jeg ligger til kai.

Regner du belastningen i A delt med 3600 x antall sekunder du bruker vinsj / truster
da ser man vor lite Ah det blir.
Likevel er det kapasiteten i Ah, og helst utladekurven (spenning) av et batteri som vanligvis forteller
om batteriet er tilstrekkelig for jobben.

Når du så ser at vinsj/truster kutter ut er det vanligvis et tegn for for lite kvadrat
= høy spenningsfall mellom batteri.

Jeg ville anbefale at du bruker et multimeter med min/max funksjon,
for så å måle minste spenning ved belastning både på batteri og truster/vinsj.
I tillegg spenningsfall over kablene mellom truster/vinsj og batteri og da på både pluss og minus.
Da finner du synderen / kombinasjon av feil enkelt og sikkert.

Gjør du derimot feilen og bruker LiFePo4 til jobben da må du sjekke om BMSen er tilstrekkelig dimensjonert.
NB: Det er fortsatt feil også med stor nok BMS når ikke batteriet er forklart dugelig
for denne jobben -av produsenten- (som verken er publikum på Facebook eller importøren).

:seeya:
Jørg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...