Friskfres Startet 17.Juli.2021 Del på Facebook Startet 17.Juli.2021 Har en daycruiser med landstrømstilkobling. Båten har to batterier med et skillerele mellom. Kan jeg benytte denne laderen til lading av batteriene via landstrøm, eller er det noe "spesielt" man trenger for lader til landstrøm? Antar batteriene er parallellkoblet. https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-12-v-8-a-2000040408 Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Hvor store er batteriene dine. Lader bør være på ca 10% av batteribanken din. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gerhard Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 - Den bør være "dobbeltisolert". (De fleste er det) - Den bør tåle lav spenning inn. Noen marinaer har dårlig el-anlegg. - Hvis den har to utganger så kan den lade både forbruk og start batteri. (Skillerele vil nok ordne det uansett) Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Kjør på 😊 Det med at laderen må kunne gi 10% amper i forhold til batteribanken er bare tull. Selv hadde jeg 420 ampers batteribank og lader som ga 25 Går så fint att, det tar bare litt lenger tid å lade opp 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Kapt Skuteløs skrev 11 minutter siden: Kjør på 😊 Det med at laderen må kunne gi 10% amper i forhold til batteribanken er bare tull. Selv hadde jeg 420 ampers batteribank og lader som ga 25 Går så fint att, det tar bare litt lenger tid å lade opp 😉 Har ikke skrevet at det skal han ha, men det er en god tommelfinger regel som sier ca 10%, og den holder veldig godt. Så at det bare er tull for stå for dine ord. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kapt Skuteløs Svart 17.Juli.2021 Del på Facebook Svart 17.Juli.2021 Jepp, det er mine ord 😉 Har også brukt 7A lader på samme batteribank. Går så fint att, tar bare enda lenger tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 Laderen bør være 10 - 25% av kapasiteten til forbruksbanken og batteriene som blir brukt til thruster og ankervisnjer. Startbatteriet vil under normale situasjoner bestandig være fulladet og trenger kun vedlikeholdslading. For et langt og godt liv på batteriene må laderen din være dimensjonert riktig. Ikke for stor og ikke for liten.. Men en ting er sikkert, er at neste gang du kjøper batterier vil kapasiteten være større! Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 (redigert) Tåler ikke Lifp04 batterier som regel at laderen er større enn 0,25C? Dem er jo ganske glupske på strøm. Men hvor mye 12V forbruker TS? Dårlig greier å installere 8A lader hvis man ved normalt bruk konsumerer 16... Redigert 18.Juli.2021 av Karlsenkystfiske (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 10% reglen sikrer at laderen klarer å lade et batteri -ferdig- ila. 1 "vanlig" natt (10 timer). Fullstendig heter den "10% av forbruksbatteriets kapasitet, pluss all parallell forbruk". Er jo ingen vits i å bruke en 10 lader når forbruk er 10A? Neste: Alle blybatterier er kjemiske fabrikker som trenger spenning, og trykk, når de arbeider i syklisk drift. Jo mer (innenfor det den tåler) jo bedre er det for batteriet, "sparelading" på batterier i syklisk drift derimot var og vil alltid være kontra-produktiv. Derimot kan lading med bare lite strøm være helt greit når batteriene drives antisyklisk, betyr med så lite utlading at utjevningslading inkl. bulk ikke er nødvendig. (DoD <7% - regel). Da i så fall holder også 1A ladestrøm, så sant forbruk er dekket. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Karlsenkystfiske skrev On 18.7.2021 at 16.05: Tåler ikke Lifp04 batterier som regel at laderen er større enn 0,25C? Dem er jo ganske glupske på strøm. Det finnes nok like mange svar som "batterier" på markedet. Noen burde rett og slett forbys, mener jeg da, men i hvert fall bør det kreves at CE merket skjerpes inn og får ordentlig kontroll. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilerslask Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Karlsenkystfiske skrev On 18.7.2021 at 16.05: Tåler ikke Lifp04 batterier som regel at laderen er større enn 0,25C? Dem er jo ganske glupske på strøm. Det kommer helt an på BMS som er montert i batteriet! Det er den som regulerer hvor store strømmer batteriet tåler (utover hva cellene i seg selv er laget for å tåle, da). Større prismatiske lifepo4-celler (100-300Ah) tåler 0.5-1C ladestrøm og maks 1C utlading kontinuerlig, hvor maks gjerne er 3-5C i et begrenset tidsrom. Joerg Becker skrev 10 minutter siden: Noen burde rett og slett forbys, mener jeg da, men i hvert fall bør det kreves at CE merket skjerpes inn og får ordentlig kontroll. Jeg bygger heller selv, enn å stole på en del av det man får kjøpt "over disk"... Det krever litt mer egeninnsats, men det er det verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Seilerslask skrev for 7 timer siden: Sitat Det kommer helt an på BMS som er montert i batteriet! Det er den som regulerer hvor store strømmer batteriet tåler (utover hva cellene i seg selv er laget for å tåle, da). Jeg liker ikke begrepet "regulerer" fordi er nettopp det som fører til at 99,9% av "alle" bruker eil forutsetninger. Bare for å sette et punkt: BMS regulerer overhodet ikke, men stopper bratt i begge ender ved enten for hoy strøm/spenning, når LFP er full, eller når batteriene er tomme / for høy utladestrøm, eller ved feil som overtemperatur og ubalanse mellom cellene. Thats it. Sitat Jeg bygger heller selv, enn å stole på en del av det man får kjøpt "over disk"... Det krever litt mer egeninnsats, men det er det verdt. Det kan det, ja, siden en da vet hva som ble montert. Omvendt finnes det også en del mennesker som ikke burde finne på så mye som å løsne polskoen fra batteriene, men forstår alt annet på kloden. Disse folka burde la være, fordi å prøve er ikke det samme som å lære. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Friskfres Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Benji skrev On 17.7.2021 at 16.33: Hvor store er batteriene dine. Lader bør være på ca 10% av batteribanken din. Det er bare 2x 90ah batterier, lades av en 150hk suzuki påhengs. Drifter forbruket i båten, som inkluderer baugpropell og ankervinsj (det ene batteriet er "dedikert" for de to). har slitt litt med at ankervinsjen (engbo midi201) kutter av og til, virker som den ikke får nok strøm alltid. Batteriet i seg selv skal være stort nok til vinsjen i følge manualen. Men ved samtidig bruk av baugpropell og kanskje eit par forsøk med vinsjen før den funker så tapper det vell en del strøm. Så er vell hovedsaklig å toppe batteriene som er hensikten, ikke det store forbruket når jeg ligger til kai. Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Og et tillegsspørsmål. Tåler biltema sin 2,5 kvadrat kabel med 16a kontakt å ligge delvis i sjøen? Altså selve ledningen, ikke kontakten. Står bare ip44 på beskrivelse, men antar det gjelder koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Joerg Becker skrev for 3 timer siden: Jørg Jeg var nok litt lite presis i ordbruken der ja Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Leoen skrev for 3 timer siden: har slitt litt med at ankervinsjen (engbo midi201) kutter av og til, virker som den ikke får nok strøm alltid. Batteriet i seg selv skal være stort nok til vinsjen i følge manualen. Men ved samtidig bruk av baugpropell og kanskje eit par forsøk med vinsjen før den funker så tapper det vell en del strøm. Så er vell hovedsaklig å toppe batteriene som er hensikten, ikke det store forbruket når jeg ligger til kai. Regner du belastningen i A delt med 3600 x antall sekunder du bruker vinsj / truster da ser man vor lite Ah det blir. Likevel er det kapasiteten i Ah, og helst utladekurven (spenning) av et batteri som vanligvis forteller om batteriet er tilstrekkelig for jobben. Når du så ser at vinsj/truster kutter ut er det vanligvis et tegn for for lite kvadrat = høy spenningsfall mellom batteri. Jeg ville anbefale at du bruker et multimeter med min/max funksjon, for så å måle minste spenning ved belastning både på batteri og truster/vinsj. I tillegg spenningsfall over kablene mellom truster/vinsj og batteri og da på både pluss og minus. Da finner du synderen / kombinasjon av feil enkelt og sikkert. Gjør du derimot feilen og bruker LiFePo4 til jobben da må du sjekke om BMSen er tilstrekkelig dimensjonert. NB: Det er fortsatt feil også med stor nok BMS når ikke batteriet er forklart dugelig for denne jobben -av produsenten- (som verken er publikum på Facebook eller importøren). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Seilerslask skrev for 2 timer siden: Jeg var nok litt lite presis i ordbruken der ja Da bare øver vi videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.