Jump to content

Mer enn en håndholdt VHF (med DSC) i tillegg til stasjonær. Hva slags MMSI?


Båtfersking...

Recommended Posts

Har kjøpt ennå en håndholdt VHF (med DSC) og da ble plutselig det med å legge til 8 foran og ta bort 0 bak på MMSI litt mer spooky. Har jeg gått skoene av meg med å kjøpe for mange dingser - eller skal bare alle håndholdte ha det samme MMSI nummeret? Me litt confused nå...

Link to post

På håndholdt VHF skal, som du påpeker, den siste 0'en sløyfes, og det skal legges til 8 før MMSI'et.

 

Sakset fra kystradio.no:

 

Har du håndholdt VHF-radio med DSC?
I så fall må MMSI-nummeret lagres i VHF-radioen for å få nødknappen (DISTRESS) og andre DSC-funksjoner til å fungere. Merk at MMSI-nummeret da skal lagres med tallet "8" først. Eksempel; Du får tildelt et MMSI-nummer som følger; 258999810. Du må da sette tallet "8" først, etterfulgt av de resterende sifrene, og du fjerner "0" på slutten; 825899981.

Link to post
  • 1 år senere...

Da misforsto jeg spørsmålet ditt, trodde du spurte om en bekreftelse på norske regler, sorry

 

Et kjapt søk på https://www.fcc.gov/wireless/bureau-divisions/mobility-division/maritime-mobile/vhf-handheld-stations  kom opp med denne:
image.png.69e569f9949041dedc1b70c5fecefada.png

Redigert av Blouberg (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Dette med å legge til 8 og fjerne 0 var en endring Norge foreslo internasjonalt. Siden ikke alle land har lik oppbygging hverken på tildeling av MMSI eller hvem lisensen er knyttet til, så er det ikke alle land som har denne praksisen.

Grunnen til at dette forslaget kom opp var fordi vi i Norge har lisensen knyttet opp mot fartøy. Så fikk vi håndholdte radioer med DSC og da oppstod problemet: Når noen sender DSC distress - er det da det fartøyet som trenger hjelp? Eller kan det være at man har med seg radioen i en annen båt? Man kan jo ta med seg radioen i en kajakk eller jolle man har med seg bak båten. Det har altså ikke noe med at det er radio nr 2 i båten, men at radioen har mulighet til å bli benyttet andre plasser enn akkurat fartøyet som er koblet til lisens.

I andre land kan lisensen være knyttet til personen, i noen land kan det være båt eller person, og i veldig mange land er det bare båten.

Derfor ble det med 8 på begynnelsen og 0 i slutten, en anbefaling.

Link to post
LI4000 skrev for 19 timer siden:

Derfor ble det med 8 på begynnelsen og 0 i slutten, en anbefaling.

Takk for svar. Er reglene i USA ved tildeling av MMSI- nummer forskjellig fra Norges, risikerer man å bruke et allerede tildelt nummer om man i USA legger inn 8 før og sløyfer nullen?

Link to post
Blouberg skrev On 3.3.2023 at 12.59:

Et kjapt søk

Takk, det er jo kjapt når man vet hvor man skal lete :-) Jeg får se på den site’n. Jeg får lese utdraget i sammenheng. Jeg vet ikke om det MMSI 'approved by ITU' i utgangspunktet er skipets MMSI, som man setter 8 foran og sløyfer 0, eller om det er et selvstendig nummer. @LI4000 sier at land kan ha forskjellige rutiner for tildeling av MMSI.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Code0 skrev for 2 timer siden:

Takk for svar. Er reglene i USA ved tildeling av MMSI- nummer forskjellig fra Norges, risikerer man å bruke et allerede tildelt nummer om man i USA legger inn 8 før og sløyfer nullen?

Nei, alle MMSI-nummere begynner med noe som heter MID-nummer (det er de første 3-sifrene i et ordinært MMSI-nummer) og de tildeles pr land. I Norge er det 257, 258 og 259. Det er derfor ingen andre enn nummere fra Norge som feks har 257189120. Det er heller ikke noen som har fått MID-nummer som begynner på 8, så derfor vil det ikke krasje med andre :)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...