TorgeirH Startet 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2021 Jeg har nettopp kjøpt meg en ny kartplotter som jeg ønsker å teste hjemme, for å f.eks installere siste firmware og se hvordan alt virker. Jeg har ikke et 12v batteri liggende, men har en batterilader som jeg bruker på bilen. Kan jeg bruke denne 12v laderen som strømforsyning for å kjøre kartplotteren uten fare for å skade den? Jeg har for øvrig denne batteriladeren: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-ip68-12-v-8-a-2000037612 Link to post
4l64tro55 Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Siden det er en smartlader så vil den neppe akseptere å leke strømforsyning. Når den skrus på vil den nok sjekke om den er tilkoblet et batteri, ikke finne et og deretter gå i feilmodus. Link to post
snekkerbod Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Ville ikke brukt en lader. Du har vel et eller annet 12v produkt som har en omformer. DAB-radio eller noe. Trekker neppe mer en 2A. Tjuvkoble strøm fra pluggen. Pluss er inni, minus er rundt pluggen. Ha et lite øye på omformeren at den ikke blir for varm. Link to post
TorgeirH Svart 18.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Takk for gode svar, fant faktisk noe som kunne være aktuelt i roteboksen. Her handler det bare om å få polaritet rett? Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 (redigert) TorgeirH skrev 4 minutter siden: Takk for gode svar, fant faktisk noe som kunne være aktuelt i roteboksen. Her handler det bare om å få polaritet rett? Og på denne er polariteten veldig klart merket - pluss i midten, minus utenpå. Men sjekk om du kan finne info om hvor mye kartplotteren trekker. Redigert 18.Juli.2021 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
snekkerbod Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Ja. Tipper den funker. 1.5A maks er ikke all verden, men sjekk at den ikke blir for varm. Evt sjekk i plottermanualen hvor mange ampere den trekker (evt watt). Link to post
TorgeirH Svart 18.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Manualen sier "0.9A @ 13VDC with backlight on full" Lysstyrken kan jeg jo justere ned, så dette går antakeligvis greit. Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 TorgeirH skrev Just now: Manualen sier "0.9A @ 13VDC with backlight on full" Lysstyrken kan jeg jo justere ned, så dette går antakeligvis greit. Da er det bare å kjøre på. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pipe Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 (redigert) snekkerbod skrev for 1 time siden: Ville ikke brukt en lader. Du har vel et eller annet 12v produkt som har en omformer. Det spørs vel på laderen? Jeg har en C-Tek lader som har 12V konstant ut som er beregnet på forbrukere. Den hadde fungert bra til dette formålet men som dere har funnet ut så fungerer ikke en elektronisk batterilader uten dette valget til å være strømforsyning. Redigert 18.Juli.2021 av pipe (see edit history) Link to post
Jannmar Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 TorgeirH skrev for 3 timer siden: Jeg har ikke et 12v batteri liggende, men har en batterilader som jeg bruker på bilen. 12 V batteri i bilen. Ta plotteren med ut i bilen? Link to post
TorgeirH Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 (redigert) Batterieliminatoren jeg fant fungerte fint, orket ikke ta plotteren til bilen og rote frem polene på batteriet (godt gjemt i en Ford Galaxy) Redigert 19.Juli.2021 av TorgeirH (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn