Jump to content

Bruke 12v batterilader for å teste kartplotter?

TorgeirH

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny kartplotter som jeg ønsker å teste hjemme, for å f.eks installere siste firmware og se hvordan alt virker. 

Jeg har ikke et 12v batteri liggende, men har en batterilader som jeg bruker på bilen. 

Kan jeg bruke denne 12v laderen som strømforsyning for å kjøre kartplotteren uten fare for å skade den? Jeg har for øvrig denne batteriladeren: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-ip68-12-v-8-a-2000037612

Ville ikke brukt en lader. Du har vel et eller annet 12v produkt som har en omformer. DAB-radio eller noe. Trekker neppe mer en 2A. Tjuvkoble strøm fra pluggen. Pluss er inni, minus er rundt pluggen. Ha et lite øye på omformeren at den ikke blir for varm. 

TorgeirH skrev 4 minutter siden:

Takk for gode svar, fant faktisk noe som kunne være aktuelt i roteboksen. Her handler det bare om å få polaritet rett?1F44E8A5-52BE-4048-97D7-D1F822E049E4.jpeg.cb9196023478f093a8a1b1703f480eb2.jpeg

Og på denne er polariteten veldig klart merket - pluss i midten, minus utenpå.

Men sjekk om du kan finne info om hvor mye kartplotteren trekker.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

snekkerbod skrev for 1 time siden:

Ville ikke brukt en lader. Du har vel et eller annet 12v produkt som har en omformer.

Det spørs vel på laderen?
Jeg har en C-Tek lader som har 12V konstant ut som er beregnet på forbrukere.
Den hadde fungert bra til dette formålet men som dere har funnet ut så fungerer ikke en elektronisk batterilader uten dette valget til å være strømforsyning.

Redigert av pipe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...