Magne B Startet 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2021 Hei, Jeg er ny på forumet her og lurer på om noen har gode råd å dele. Må bytte propell på en 40hk Yamaha av eldre årgang, og klarer ikke å få propellen av. Etter at jeg ikke klarte å trekke ned av med hendene så har jeg har prøvd å dunke med en glidehammer uten noe suksess og nå står det å marinerer seg i 5-56 i påvente av gode ideer.... Noen forslag til hvordan jeg får den av? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Se om det ikke er kile du må få av også, er vel også lurt å bruke ters for å få den av. Sitér dette innlegget Link to post
Magne B Svart 18.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 8 minutes ago, M/S AIOLOS said: Se om det ikke er kile du må få av også, er vel også lurt å bruke ters for å få den av. Jeg er enig i at ters er det foretrukne verktøyet, men jeg kan ikke se noen måte å få feste med den på propellen med noe verktøy jeg har tilgang til. Propellen sitter på splines, så jeg tror ikke det er noen splint/kile her. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Varme. Jeg måtte varme propellen engang jeg skulle ha den av, da kom den etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Magne B Svart 18.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 37 minutes ago, Sinvano said: Varme. Jeg måtte varme propellen engang jeg skulle ha den av, da kom den etterhvert. Har vært innom den ideen og, men det er gummiforing mellom propell og spline-hylse så jeg tror ikke jeg får varmen inn til der jeg vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 da ville jeg prøvd å varme på akslingen i bakkant, samt få tak i rustløser av den typen som også avkjøler - den trenger godt inn . Biltema ha, men wurth sin er bedre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 (redigert) Det finnes terser med utvendig kjeft. Er det ikke mulig å få en slik til å gripe innvendig imellom propellhus og hub? Sett en slik på med passe kraft. (aluminium tåler ikke allverden). Så godt med varme og proff rustløser(har selv brukt lanolin-spray med godt hell). Når alt har stått natten over så tipper jeg et kakk på akselen løsner dritten. Edit: Ser du sier du skal bytte propell. Da er det ikke fare med gummien i navet. Bare å gunne på med varme. Redigert 18.Juli.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne B Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Denne så smart og enkel ut! Men aner ikke hvor jeg finner noe slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 har du en kompis med sveiseapparat , en bit gjengestang og noen mutre så må det vel gå an å få til noe lignende google feks diy puller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Magne B Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2021 I kveld skulle den av... Utstyrt med alt fra varmepistol til Fein-sag var jeg beredt til å ta alle midler i bruk. Men med litt kreativ bruk av ters kom propellen lydig og pent, forsto vel at den ikke kom til å vinne i kveld :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.