Magne B Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 Hei, Jeg er ny på forumet her og lurer på om noen har gode råd å dele. Må bytte propell på en 40hk Yamaha av eldre årgang, og klarer ikke å få propellen av. Etter at jeg ikke klarte å trekke ned av med hendene så har jeg har prøvd å dunke med en glidehammer uten noe suksess og nå står det å marinerer seg i 5-56 i påvente av gode ideer.... Noen forslag til hvordan jeg får den av? Quote Link to post
M/S AIOLOS Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 Se om det ikke er kile du må få av også, er vel også lurt å bruke ters for å få den av. Quote Link to post
Magne B Posted July 18, 2021 Author Share Posted July 18, 2021 8 minutes ago, M/S AIOLOS said: Se om det ikke er kile du må få av også, er vel også lurt å bruke ters for å få den av. Jeg er enig i at ters er det foretrukne verktøyet, men jeg kan ikke se noen måte å få feste med den på propellen med noe verktøy jeg har tilgang til. Propellen sitter på splines, så jeg tror ikke det er noen splint/kile her. Quote Link to post
Sinvano Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 Varme. Jeg måtte varme propellen engang jeg skulle ha den av, da kom den etterhvert. Quote Link to post
Magne B Posted July 18, 2021 Author Share Posted July 18, 2021 37 minutes ago, Sinvano said: Varme. Jeg måtte varme propellen engang jeg skulle ha den av, da kom den etterhvert. Har vært innom den ideen og, men det er gummiforing mellom propell og spline-hylse så jeg tror ikke jeg får varmen inn til der jeg vil ha den. Quote Link to post
ivar Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 da ville jeg prøvd å varme på akslingen i bakkant, samt få tak i rustløser av den typen som også avkjøler - den trenger godt inn . Biltema ha, men wurth sin er bedre Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Posted July 18, 2021 Share Posted July 18, 2021 (edited) Det finnes terser med utvendig kjeft. Er det ikke mulig å få en slik til å gripe innvendig imellom propellhus og hub? Sett en slik på med passe kraft. (aluminium tåler ikke allverden). Så godt med varme og proff rustløser(har selv brukt lanolin-spray med godt hell). Når alt har stått natten over så tipper jeg et kakk på akselen løsner dritten. Edit: Ser du sier du skal bytte propell. Da er det ikke fare med gummien i navet. Bare å gunne på med varme. Edited July 18, 2021 by jerognal (see edit history) Quote Link to post
Magne B Posted July 19, 2021 Author Share Posted July 19, 2021 Denne så smart og enkel ut! Men aner ikke hvor jeg finner noe slikt.... Quote Link to post
ivar Posted July 19, 2021 Share Posted July 19, 2021 har du en kompis med sveiseapparat , en bit gjengestang og noen mutre så må det vel gå an å få til noe lignende google feks diy puller Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Magne B Posted July 20, 2021 Author Share Posted July 20, 2021 I kveld skulle den av... Utstyrt med alt fra varmepistol til Fein-sag var jeg beredt til å ta alle midler i bruk. Men med litt kreativ bruk av ters kom propellen lydig og pent, forsto vel at den ikke kom til å vinne i kveld :) Quote Link to post
Recommended Posts