Jump to content

Propellen sitter fast på akselen (utenbordsmotor)

Magne B

Recommended Posts

Hei, Jeg er ny på forumet her og lurer på om noen har gode råd å dele.

Må bytte propell på en 40hk Yamaha av eldre årgang, og klarer ikke å få propellen av. Etter at jeg ikke klarte å trekke ned av med hendene så har jeg har prøvd å dunke med en glidehammer uten noe suksess og nå står det å marinerer seg i 5-56 i påvente av gode ideer.... Noen forslag til hvordan jeg får den av? 

8 minutes ago, M/S AIOLOS said:

Se om det ikke er kile du må få av også, er vel også lurt å bruke ters for å få den av.

Jeg er enig i at ters er det foretrukne verktøyet, men jeg kan ikke se noen måte å få feste med den på propellen med noe verktøy jeg har tilgang til. 

Propellen sitter på splines, så jeg tror ikke det er noen splint/kile her.  

da ville jeg prøvd å varme på akslingen i bakkant, samt få tak i rustløser av den typen som også avkjøler - den trenger godt inn .  Biltema ha, men wurth sin er bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det finnes terser med utvendig kjeft. Er det ikke mulig å få en slik til å gripe innvendig imellom propellhus og hub? Sett en slik på med passe kraft. (aluminium tåler ikke allverden). Så godt med varme og proff rustløser(har selv brukt lanolin-spray med godt hell). Når alt har stått natten over så tipper jeg et kakk på akselen løsner dritten.

Edit: Ser du sier du skal bytte propell. Da er det ikke fare med gummien i navet. Bare å gunne på med varme.

Redigert av jerognal (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...