Andypandy7 Startet 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2021 (redigert) Når jeg planer med Askeladden 435 båten min som har en 30 hk 4 takter motor og er alene i båten begynner baugen på båten å hoppe. Hva kommer dette av og hvordan kan jeg få den til å slutte? Hvordan kan jeg fikse dette problemet? Redigert 18.Juli.2021 av Andypandy7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 For lite bæring bak i forhold til vekt bak. Eller for høy trimvinkel på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
AndWes Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Prøv med en sandsekk/vekt foran, evt få med deg en person som sitter foran. Da får du testet om det er vekt/balanse som er problemet. Sørg også for at motoren er tiltet langt nok ned (for å presse nesa på båten nedover). Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Bare for å utelukke helt, du har riktig stamme på motor i forhold til båt? Hvordan går kavitasjonsplaten i forhold til kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 tror dette er en egenskap med båten, mener å ha lest om andre 435 med samme oppførsel. En 30hk 4T veier jo fort en plass mellom 70 (Suzuki) og 90 kg (yamaha) , da blir det mye vekt i hekken med om det også sitter en på akterbenken. Smart tabs kan nok funke her, og sikkert også en slik finne for å sette på motoren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
vestlending89 Svart 18.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2021 Hei hadde en Askeladden 435 lite med en 25hk 4-takt mercury big foot.. motoren veide vell rundt 80 kg om jeg ikke husker helt feil. Med 1 person sittende bak ved styrekonsollen mener jeg å huske att motoren måtte tiltes nesten helt inn for å unngå hopping. Med 1 person i baugen kunne en tilte ut motor mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Var innom Båtens Beste/Askeladden for en tid tilbake og siden vi har en 430 med "ny" 4-takter montert (det stod 2-takter originalt) som har samme problem, spurte jeg dem om råd. Svaret var at man bør bruke Dol-fins (slike finner på motoren) for å gi mer løft på bakparten. Båten er jo originalt designet for 2-takter som veier ~50kg mens nye 4-taktere veier typisk 80kg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.