Jump to content

Motor vil ikke starte 2006 Volvo Penta D4 225


Bjarth

Recommended Posts

Skulle starte opp motorene i dag ved kai i Kristiansand for å forsette ferien østover i dag så oppdager jeg at Styrbord motoren helt død. 
Trenger innspill 😫 

 

 

Problemet er på Styrbord motor, den  er helt død, ingen ting skjer i instrumentene, ingen gangtimer kommer opp i turteller, ingen motor lys eller varsel lys kommer i klokkene og motoren går ikke når jeg vrir nøkkelen. 

etter litt feilsøking begynner vi å stå mer og mer fast. 

-Det er målt strøm frem til motor(14,5v med landstrøm tilkoblet) 

-Sjekket jordingskabel etter tips og denne er solid tilkoblet. 

-Det kommer noen klikk i reler i motorrommet når vi vrir nøkkel, men ingen indikasjoner på styrepossisjon som nevnt over. 
 

Har hatt av hoved strøm kabel fra start batteri 2 ganger og har nå mens jeg skriver koblet fra motor styring i 15 min for resett. 

 

Sjekket styrepossisjon velger da jeg leste det kunne ha noe å si, og den indikerer bare at babord mltor er neutral og goe greier, mens babord lamper er døde. 
 

Det virker som det er noe EVC relatert a den ikke starter opp. 
 


Babord motor starter som normalt. 
veie om nøkkelen så tar EVC sin runde med lys i runddans og motoren starter.

 

Kan se ut som det blir en ekstra natt i Kristiansand i dag og evt søke etter ledig mekaniker som kan komme ned på gjestebrygga 😵💫

 

Er det noen som har vert borti lignende selv? Har noen tips til hva det kan være? 

Link to post
Share on other sites

Dette var med drev ja👍
 

Vi fant feilen nå etter flere timer med feilsøking var det en form for dårlig kontakt i Evc HCU. 
 

Den tenner eller får signal med et lite dunk på seg. 

Er det noen som har erfaring med lignende? 
Er det mulig å reparere disse hos et VP verksted eller snakker vi ny HCU ? 

 


 

Redigert av Bjarth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en feil omtrent med en gang vi hadde kjøpt båten med 2*D6-310. Styrbord stoppet bare plutselig på vei ut av båsen. Gamle eier kom og feilsøkte og fant etterhvert ut at det var en dårlig kontakt på den elektroniske boksen i motorrommet tilhørende den motoren. Pusset, klemte sammen kontakten og har fungert siden. 

Link to post
Share on other sites

Bjarth skrev for 6 timer siden:

Vi fant feilen nå etter flere timer med feilsøking var det en form for dårlig kontakt i Evc HCU. 

 

HCU - Helm Control Unit? Den som sitter ved kontrollspakene?

 

Har du to styreposisjoner kan du bytte om på HCU-ene. Da finner du ut om det ligger i selve boksen eller i tilkoblingene/ledningsnettet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jepp HCm, under controllspakene, 

 

Etter å ha byttet om på boksene er tydeligt at det var boksen som er problemet. 
 

Har bestillt ny og vil få den byttet etter feiren. 
 

Resultatet med å bytte boksene ble meget bra, nå starter båten alltid :-)  men får kun en motor på flybridge. Pga defekt boks oppe :-) 


 

 

 

Redigert av Bjarth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...