Jump to content

Gummimerker på skrog....


Rormann

Recommended Posts

Har fått noe som ser ut som hvite gummi-striper langs skroget som er neste umulig å få av. Stripene er ikke på gelcoaten men på dekor-stripene ( klistremerker) som går langs skroget.

 

 

Har gnidd med alle tenkelige rengjøringsmidler for båter, i tillegg til JIF og Zalo. Har også brukt fine børster uten resultat....?

 

Virker nesten som om stripene må skrapes av, får av litt med negla.

 

Hvordan kan dette gjøres ??

 

Hva med rødsprit ?

 

Båten er nesten ny så jeg vil ikke risikere at klistremerkene går av..

Redigert av erikwand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neglelakkfjerner?

 

Det tar i alle fall det meste...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mange fine tips, hadde nesten gitt opp ! Kunne nesten vært en ide å lage en komplett oversikt med ulike typer flekker på ulike materialer i båt og gode løsninger....Mulig det finnes allerede !!

Problemet er vel at det ikke finnes noen facit, og det finnes like mange meninger som det finnes båteiere. Man finner en metode som virker, og holder seg til den. I ditt tilfelle ville jeg brukt hempel yachtcleaner.

 

Legg det på ufortynnet med pensel over stripene/merkene. La det virke en stund, bruk penselen til å gni over stripene, og det vil løsne gradvis. Gjenta gjerne behandlingen, men husk å skyll godt.

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke allede er nevnt så får jeg vel komme dragende med Autosol igjen, dette stoffet er topp på det meste!!!!

 

Intruder

:cool:

Ja mange bruker autosol, men jeg er skeptisk til det produktet for slike ting som dette. Det gjør helt klart jobben men hva med langtidsvirkningene? Inneholder ikke autosol slipemidler?
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt suksess med å fjerne gummistriper tidligere med noe så enkelt som Casco Grovrent! Ta det rent på en fille, fukt flekken, la det virke et par minutter og gni det bort. Fungerte utrolig bra hos meg, fjernet til og med gammel inntørket kontaktlim et par steder. men husk å skylle med mye vann etterpå da. Dette er sterke saker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hugos rensekrem dugde ikke på dette og dermed tar den altså ikke absolutt ALT dessverre !

 

Neglelakk-fjerneren, stjålet fra min kones sminkeskap, gjorde derimot slutt på styggedommen. Gummien rant av som vann og fargen på klistremerket ble ikke påvirket.

 

 

Jeg puster lettet ut for at mitt fire mnd gamle skrog nå kan fremstå som nytt igjen !!

 

:seeya:

Redigert av erikwand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger i gjestehavna i byen hele året, men når båten er ferdig restaurert skal den ligge på svai i vikkilen, bak neset på Vikstølen (rett i nærheten av Jørgensen, om du vet hvem det er). Da kan jeg se båten hjemmefra, hvilket jeg gleder meg til.

 

Kystlaget har overtatt de gamle bryggene som lå på shellbrygga i Grimstad, disse skal rigges til ved sjøbua de sin. Meningen er at dette påbegynnes i høst/vinter. I utgangspunktet skal de forbeholdes kystlagets sine båter, men jeg har fått info om at der vil bli noen ledige plasser. Min båt er for stor til å ligge der.

Link to post
Share on other sites

Hvis det faktisk er GUMMI-merker du har fått, ville jeg prøvd med et viskelær. Det er supert mot svarte sålemerker på dekk iallefall. Krever dog at underlaget er nogenlunde plant.

Tror nok det er plast-svi-merker du har fått (fra den svarte plasten på enkelte brygger). Hadde samme problem i fjor og brukte til slutt enden på en tapetkniv som jeg skrapet meget forsiktig med slik at ikke dekoren ble skadet. Det funket. Neglelakkfjerner er jo sterkt, men om dekoren er like fin var jo dette en god idè.

 

Ellers så treffer du nok Perlen og oss andre på Sørlandettreffet på Skauerøya i Lillesand til sommeren :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja mange bruker autosol, men jeg er skeptisk til det produktet for slike ting som dette. Det gjør helt klart jobben men hva med langtidsvirkningene? Inneholder ikke autosol slipemidler?

Jeg brukte Autosol på hele skroget og hytta i ti år på min forrige plastbåt. Kunne aldri se noe problem med nedmatting pga slipemidler i hvertfall. Helt suverent til skrog og hytte. Bruker aldri annet jeg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme med min nye båt i fjor sommer. :headbang: Gled langs gummikanten på en flytebrygge. Virket som gummien nærmest smeltet fast i dekorstripen, antagelig høy temp. pga. friskjonen.

Klin umulig å få av, til tross for mange gode forslag fra baatplassens medlemmer som ble prøvd ut etter tur.

Jeg endte opp med å få en rull med dekortape fra båtprodusenten som jeg klistret over feltet med gummimerke, med bra resultat.

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Svart gummi er det så definitivt ikke, for den er som tidligere sagt HELT HVIT ! Men jeg tror det er gummi fra båtbrygga til den forrige eieren ettersom den går langs hele sida. Fikk det av med neglelakkfjerner da jeg testa og noen dager etter ser dekorstripa ut til å ha samme sølvfargen som før....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...