Jump to content

Gh 14 med 30hk, hvilken propell?


Fiskemannenibåt

Recommended Posts

Hei er helt ny her i forumet men har altid funnet ut av ting og løsninger her inne men nå. Lurer på hvilken gh 14 båt modell jeg har fordi jeg har aldri sett noen like også er den så utrolig lett.  Båten går så utrolig lett opp i plan spretter nærmest rett opp og gjør 24 knop med den motoren jeg har på nå. Tohatsu 30hk 2 takt. Jeg skal kjøpe ny proppel og lurer på om jeg skal kjøpe den samme proppelen eller om jeg kan gå opp en stigning og få litt bedre toppfart. Tror det er 9x9 - 13 som sitter på nå.. Blir glad for alle svar. 

IMG_20210618_225325.jpg

IMG_20210427_220414.jpg

IMG_20210427_220442.jpg

IMG_20210322_181548.jpg

IMG_20210322_181602.jpg

IMG_20210322_182635.jpg

IMG_20210517_182215.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen 😉

 

Bare for å ta kjedelige først, du må endre emnefelt på tråden din ellers blir den stengt.

Kommentar fra moderator: Tittel redigert

 

Forøvrig ser det ut til å være en GH14 standard du har. Er det støpt inn GH14 på sitteplass i baugen? Kan evt være en kopi som er støpt ut.

 

Jeg tror du kan gå opp en størrelse, burde vel klare mer enn 24 knop med en 30HK.

Link to post
Share on other sites

Fiskemannenibåt skrev for 8 timer siden:

Lurer på hvilken gh 14 båt modell jeg har fordi jeg har aldri sett noen like også er den så utrolig lett.  Båten går så utrolig lett opp i plan spretter nærmest rett opp og gjør 24 knop med den motoren jeg har på nå. Tohatsu 30hk 2 takt

 

Ikke sikker på når GH14 ble lansert, men tror det begynner å nærme seg 50 år..!  Jeg har sett flere ulike varianter av disse, både utvendig og innvendig.   Innvendig ligner den veldig på den vi hadde , som var Hansvik produsert i 1978. Men ser litt annerledes utvendig.
At den spretter fort opp i plan er en egenskap med båten , den har på en måte innstøpte flaps for å plane lettere. Men som også gjør at den går på nesa når farta øker.  Og om du har lett propell på så gir jo det også bedre aks.
Jeg ville tatt av propellen og slekket dimensjonen som står innstemplet. Jeg tipper den er mindre enn 13" i stigning siden den har bra aks og bare 24 knop toppfart.

Yamaha brosjyra angir 28 knop toppfart med 2 pers, 30 hk og 12" propell
 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 3 timer siden:

 

Ikke sikker på når GH14 ble lansert, men tror det begynner å nærme seg 50 år..!  Jeg har sett flere ulike varianter av disse, både utvendig og innvendig.   Innvendig ligner den veldig på den vi hadde , som var Hansvik produsert i 1978. Men ser litt annerledes utvendig.
At den spretter fort opp i plan er en egenskap med båten , den har på en måte innstøpte flaps for å plane lettere. Men som også gjør at den går på nesa når farta øker.  Og om du har lett propell på så gir jo det også bedre aks.
Jeg ville tatt av propellen og slekket dimensjonen som står innstemplet. Jeg tipper den er mindre enn 13" i stigning siden den har bra aks og bare 24 knop toppfart.

Yamaha brosjyra angir 28 knop toppfart med 2 pers, 30 hk og 12" propell
 

Tusen takk for svar! Det som står på proppelen nå er ganske uleselig men jeg har prøvd med en 9x9 - 12" stigning og den gjør fremdeles bare 24 knop. Men jeg kan tyde 13" på den gamle proppelen såvidt så tipper jeg har en slitt 13" og derfor ble det ikke noe bedre med den nye 12" vet ikke? Lurer på om jeg skal gå for en 14" som jeg fant på nett i dag. 

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev for 10 timer siden:

Hei, og velkommen 😉

 

Bare for å ta kjedelige først, du må endre emnefelt på tråden din ellers blir den stengt.

Kommentar fra moderator: Tittel redigert

 

Forøvrig ser det ut til å være en GH14 standard du har. Er det støpt inn GH14 på sitteplass i baugen? Kan evt være en kopi som er støpt ut.

 

Jeg tror du kan gå opp en størrelse, burde vel klare mer enn 24 knop med en 30HK.

Hei Hvordan gjør jeg det? Tusen takk for svar. Det er støpt inn gh14 i baugen. Den virker og være godt støpt har kjørt den til oksøy fyr i litt vindvær i tillegg til at jeg måtte møte hekkbølgen til fjord fstr når den kom inn i fult plan. Var en spennede tur det. Fikk du endret tråden for meg? Vil ikke at tråden skal bli stengt.❤️

Redigert av Fiskemannenibåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiskemannenibåt skrev 13 minutter siden:

Tusen takk for svar! Det som står på proppelen nå er ganske uleselig men jeg har prøvd med en 9x9 - 12" stigning og den gjør fremdeles bare 24 knop. Men jeg kan tyde 13" på den gamle proppelen såvidt så tipper jeg har en slitt 13" og derfor ble det ikke noe bedre med den nye 12" vet ikke? Lurer på om jeg skal gå for en 14" som jeg fant på nett i dag. 

Her er den gamle proppelen som gjør 24 knop på en god dag og den jeg prøvde som var samme str med 12" den spratt like godt opp med bare meg med den men gjorde ikke mer en 24 knoo den heller. 

IMG_20210706_175119.jpg

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev 49 minutter siden:

Du ser ut til å ha samme båt som meg. Min er produsert hos Camo plast.

Som Ivar nevner, GH'en er lagd for å plane lett. 

Vanskelig å si med propell, må prøve seg litt frem. Du har ikke noe vann i mellomgulvet?

Nei jeg har satt inn lensepumpe i mellomgulvet så skroget er tørt 

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev Just now:

Ok, da er det bare å prøve seg litt frem med propell. Regner med du har sjekket kavitasjonsplaten i forhold til kjølen og justert tilt på motoren?

 

Hei takk for svar. Ser bra ut i forhold til kavitasjonsplaten også har jeg tiltet ut så. Langt som mulig og tilta litt inn igjen så han ikke ligger og hopper. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...