Jump to content

Lakkering og stoffing av båt: Herdetider og tidsspenn mellom grunning, lakk og bunnstoff?


Campingcruisern

Recommended Posts

Vi holder på å pusse opp vår Fjord Weekender 24 både innvendig og utvendig. Meningen var egentlig å sjøsette den i år, men ting ser ut til å balle slik på seg at vi muligens utsetter det til våren. Siden båten står på parkeringsplassen vår, uten noen form for telt eller tak over seg, er enkelte ting vi gjør med den væravhengig. Liming av skrogtrekk inne har feks vært avhengig av en viss temperatur inne i båten. Dette er vi snart ferdig med. Meningen var så å begynne å bygge opp båten igjen. Men så begynte vi å tenke på , at hvis vi tar lakkering av båten til slutt, vil vi kanskje ikke ha temperatur og vær som tillater det. Og venter vi til våren, kan vi risikere at vi må vente lenge med å få den sjøsatt fordi vi må vente på varmt nok og tørt nok vær til lakkering.
Så dermed satte jeg meg ned og søkte rundt om grunning og lakkering av båt. Men jeg blir utrolig forvirret , for det står jo så mye forskjellig på ett sånt forum. 

Båten har en del små hakk og skraper. Disse har vi tenkt og pusse og sparkle med epoxysparkel for så å pusse "glatt" med skroget og så grunne med epoxygrunning og så avslutte med 2komponent Polyuretan maling fra Biltema. Vi har tenkt å behandle både overbygg og skroget. Jeg leste ett sted at man skulle grunne med epoxygrunning i de skadede stedene før man sparkler med epoxysparkel? Er dette tilfelle?

Er det sånn at man må ta alle lag med epoxygrunning og lakk innen ett visst tidsspenn eller kan man grunne, la båten stå en stund og så lakkere feks (Er jo litt avhengig av vær her og dette skifter jo en del) Er det noen viktige ting jeg bør huske på?

Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg holder jo på med nesten det samme som dere. Jeg gikk for å kjøpe et garasjetelt fra Dancover (kostet ca. kr. 14.000,00 inkl frakt  https://www.dancovershop.com/no/product/garasjetelt-pro-377x97x324m-pe-graa.aspx ) for å få jevn temperatur (jobbe mer under kontrollerte former ) og for å beskytte båtoverflaten for sollys, dugg, støv og pollen når jeg skal lakkere alt over fenderlist. I fjor sparklet, pusset og lakkerte jeg alt under fenderlist. Jeg handlet varene fra https://www.dycas.no/  fordi her har de virkelig kompetanse på dette med behandling av båter. OK - litt dyrere enn BT, men du kan stole på meget god kvalitet og finish (hvis du følger oppskriften). Jeg ble så fornøyd med det jeg fikk gjort at jeg i år går for å gjøre alt over fenderlist.

Etter at jeg hadde "frest" ut skadestedene (med Dremel) vasket jeg med avfetter før jeg sparklet. Så pusset, startet med 80k papir og "gikk gradene" og avsluttet med 280k papir. På eksentersliper. Nå skal jeg prime med Dycas' primer før jeg lakkerer alt med 3 strøk. Med RULLE :wink: og det ser sprøytelakkert ut. Fikk mange kommentarer på det i marinaen i fjor. Folk nektet å tro at lakken var påført med rulle.

Jeg har ingen erfaring med hva du bør gjøre under vannlinja.

Lykke til.

 

Fikk forøvrig følgende tips fra en her på BP:

 

"Tror det blir litt feil å tenke vifte er bra, lage overtrykk, slik som det er i ordentlige lakkbokser. 

I ordentlige lakkbokser er det gode filtre som sørger for ren luft inn, så styres luft ut for å få korrekt overtrykk. Vanskelig å få til i telt. Tror vifte inn bare fører til mer støv. 

Jeg jobba på karrosseriverksted  i forige århundre. 

Et av røvertipsene fra den gang var at det gikk ann å lakke bil ute. Gjør det på gresset, tidlig om morgenen mens det fortsatt er dugg i gresset. Det binder støvet. Samt det er lite fluer og mygg ute. En dusj i graset med vannslangen kan gi samme effekt. Vi dusjet gulvet i lakkboksen for å unngå støv. 

Det er ikke gunstig at det er fryktelig varmt. Da tørker lakken fort, det blir dårlig flyt. 

Så jeg tror det er greit å løfte litt på presenninger. Det vil jo også bli ganske dårlig luft i teltet etter du har blåst ut noen liter løsemidler ... Husk god beskyttelse. 

Husk å vaske først med silikon-fjerner, så gå lett over med støvklut. 

Lykke til. "

Båten på henger i garasjeteltet.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Men er det sånn at når man først har grunnet så må man lakkere innen en viss tid? Eller kan man pusse, sparkle og grunne og så ha ett opphold før man lakkerer med 2 komponent polyuretan lakk? 

Og hvor mye lakk og grunning går det på en Fjord Weekender 24 fot? Vi skal male om overbygg over fenderlist også. 

Vi tenkte legge på grunning over hele båten under vannlinjen og. Men bunnstoff bør vel ikke haes på før til våren? En viss tid før man skal sjøsette den? 

Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg holder jo på med nesten det samme som dere. Jeg gikk for å kjøpe et garasjetelt fra Dancover (kostet ca. kr. 14.000,00 inkl frakt) for å få jevn temperatur (jobbe mer under kontrollerte former ) og for å beskytte båtoverflaten for sollys, dugg, støv og pollen når jeg skal lakkere alt over fenderlist. I fjor sparklet, pusset og lakkerte jeg alt under fenderlist. Jeg handlet varene fra https://www.dycas.no/  fordi her har de virkelig kompetanse på dette med behandling av båter. OK - litt dyrere enn BT, men du kan stole på meget god kvalitet og finish (hvis du følger oppskriften). Jeg ble så fornøyd med det jeg fikk gjort at jeg i år går for å gjøre alt over fenderlist.

Etter at jeg hadde "frest" ut skadestedene (med Dremel) vasket jeg med avfetter før jeg sparklet. Så pusset, startet med 80k papir og "gikk gradene" og avsluttet med 280k papir. På eksentersliper. Nå skal jeg prime med Dycas' primer før jeg lakkerer alt med 3 strøk. Med RULLE :wink: og det ser sprøytelakkert ut. Fikk mange kommentarer på det i marinaen i fjor. Folk nektet å tro at lakken var påført med rulle.

Jeg har ingen erfaring med hva du bør gjøre under vannlinja.

Lykke til.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev 11 minutter siden:

Og hvor mye lakk og grunning går det på en Fjord Weekender 24 fot? Vi skal male om overbygg over fenderlist også. 

 

Sjekk dette her:

 

https://www.dycas.no/kalkulator.html

 

Campingcruisern skrev 11 minutter siden:

Men er det sånn at når man først har grunnet så må man lakkere innen en viss tid? Eller kan man pusse, sparkle og grunne og så ha ett opphold før man lakkerer med 2 komponent polyuretan lakk? 

 

Du må gjøre unna sparkling og pussejobben FØR grunning. Grunningen er jo en "maling" som gjør at lakken skal sitte bedre! Etter at du har sparklet og pusset ferdig må du få vekk alt pusstøv (jeg brukte bare reint vann i bøtte - dvs mange bøtter, vasket med mikrofiberkluter) før du "vasker" over med en avfetter (ikke bruk aceton), før du grunner. 

 

Campingcruisern skrev 13 minutter siden:

Vi tenkte legge på grunning over hele båten under vannlinjen og. Men bunnstoff bør vel ikke haes på før til våren? En viss tid før man skal sjøsette den? 

 

Jeg tipper at du kan vente med bunnstoff til våren - før sjøsetting. 

Sjekk med https://www.dycas.no/ , Maurice der har ALT du trenger av utstyr. Du kan også sjekke med  https://solbrismaritime.no/ , Erik der er veldig hjelpsom og har stor kunnskap om det meste innen båt.

Lykke til.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 59 minutter siden:

 

Sjekk dette her:

 

https://www.dycas.no/kalkulator.html

 

 

Du må gjøre unna sparkling og pussejobben FØR grunning. Grunningen er jo en "maling" som gjør at lakken skal sitte bedre! Etter at du har sparklet og pusset ferdig må du få vekk alt pusstøv (jeg brukte bare reint vann i bøtte - dvs mange bøtter, vasket med mikrofiberkluter) før du "vasker" over med en avfetter (ikke bruk aceton), før du grunner. 

 

 

Jeg tipper at du kan vente med bunnstoff til våren - før sjøsetting. 

Sjekk med https://www.dycas.no/ , Maurice der har ALT du trenger av utstyr. Du kan også sjekke med  https://solbrismaritime.no/ , Erik der er veldig hjelpsom og har stor kunnskap om det meste innen båt.

Lykke til.

 

 

Vi skal bruke Epoxy sparkel, Epoxy Grunning og 2 komponent maling fra Biltema tenkte vi. Men kalkulatoren var kjekk :D Hvorfor skal man ikke bruke Aceton for å avfette? 

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev 36 minutter siden:

Hvorfor skal man ikke bruke Aceton for å avfette? 

Såvidt jeg har forstått så fjerner ikke aceton silikon - som det er i sparkel, og det må fjernes før man grunner. Har vist noe å gjøre med vedheft etc av grunningen å gjøre. Men her kan du spørre SolBris II og Knude her på forumet om det. Dette vet de mye bedre enn meg (send PM)

Fordelene ved å bruke produktene til Dycas er først og fremst at hvis du finner den riktige fargekoden på skroget (tror Jotun i Sandefjord har det) og at lakken er LAGET for et maritimt miljø, du får det igjen når du evt selger båten :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 4 timer siden:

Men er det sånn at når man først har grunnet så må man lakkere innen en viss tid? Eller kan man pusse, sparkle og grunne og så ha ett opphold før man lakkerer med 2 komponent polyuretan lakk? 

 

Du kan grunne og så vente noe før du lakker men det bør ikke gå mer enn et døgn, da må du ofte matte ned grunningen igjen for å få heft til lakken.

 

Når du skal gjøre jobben under vannlinje.

Etter du har sparklet og pusset bør du gå på med epoxyprimer. Her kan du legge 4-6 lag. Epoxyprimer danner et "vanntett" sjikte. Du kan med fordel legge bunnstoff oppå siste lag primer før det har tørket helt, da får du god heft.

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev 29 minutter siden:

Du kan grunne og så vente noe før du lakker men det bør ikke gå mer enn et døgn, da må du ofte matte ned grunningen igjen for å få heft til lakken.

 

Jeg gjør samme jobben, jeg har nå vasket båten grundig over fenderlist for å få bort støv fra sliping - flere ganger, min timeplan blir som følger:

I morgen (onsdag) vasker jeg med https://www.dycas.no/forbehandling/21-double-coat-avfetting.html (avfetter) før jeg 1 time seinere (1 time bare for å samle krefter i en gammel gubbekropp) grunner med https://www.dycas.no/mellomlagene/42-ijmopox-hb-coating-sett.html

Torsdag legger jeg på 1. strøk med lakk: https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html (RAL9010) 

Fredag legger jeg på 2. strøk med samme lakk.

Lørdag legger jeg på 3. strøk med samme lakk.

Søndag maskerer jeg antisklibelegget (dollbord og noe på fordekket) for å lakkere med https://www.dycas.no/finish/46-double-coat-sett-halvblank.html (RAL9010)  tilsatt https://www.dycas.no/fortynning-og-anti-slip/50-double-coat-anti-slip.html

 

 

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev for 2 timer siden:

 

Du kan grunne og så vente noe før du lakker men det bør ikke gå mer enn et døgn, da må du ofte matte ned grunningen igjen for å få heft til lakken.

 

Når du skal gjøre jobben under vannlinje.

Etter du har sparklet og pusset bør du gå på med epoxyprimer. Her kan du legge 4-6 lag. Epoxyprimer danner et "vanntett" sjikte. Du kan med fordel legge bunnstoff oppå siste lag primer før det har tørket helt, da får du god heft.

Bruker man ikke epoxy primer som grunning over vannlinjen?

 

Men hvis jeg belager meg på at jeg må over å matte ned litt, så går det fint om jeg får ett opphold på lengre tid mellom grunning og polyuretan maling? 

 

Hvordan tåler en båt pusset eller eventuelt bare sparklet etterpå med epoxy sparkel å stå i regn. Hvis jeg får rengværs periode før jeg får grunnet. Eller mellom grunning og lakkering. Bør den da dekkes helt til? 

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 1 time siden:

Bruker man ikke epoxy primer som grunning over vannlinjen?

 

Men hvis jeg belager meg på at jeg må over å matte ned litt, så går det fint om jeg får ett opphold på lengre tid mellom grunning og polyuretan maling? 

 

Hvordan tåler en båt pusset eller eventuelt bare sparklet etterpå med epoxy sparkel å stå i regn. Hvis jeg får rengværs periode før jeg får grunnet. Eller mellom grunning og lakkering. Bør den da dekkes helt til? 

 

Du kan bruke epoxyprimer over vannlinjen men mulig det er noe grunning som er billigere. Men under vannlinje som sagt bør du bruke epoxyprimer.

 

Ja, bare ikke for langt mellomrom. Jeg ble anbefalt ikke lenger enn et døgn.

 

Tja, bør jo være helt tørket før du grunner eller lakker så å dekke den til er vel det aller beste.

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 2 timer siden:

Kanskje når jeg vinner i lotto :giggle:

 

Du behøver ikke vinne i Lotto for å få kjøpt dette:

 

https://www.dancovershop.com/no/product/garasjetelt-pro-377x97x324m-pe-graa.aspx

 

Meld deg inn så får du litt rabatt også :smiley:

Og behandler du teltet pent kan du selge det etterpå :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Men hvis skal lakkere båten i år og først skal sjøsette den neste år? Man bunnsmører nå vel først til våren, for den skal vel sjøsettes innen en viss tid etter den er bunnsmurt?  Så hva gjør man med under vannlinjen da? Hadde tenkt å pusse og skrape ned alt og lakkere hele båten. Bruker man 2 komponent polyuretan der nede også og så bunnsmører man bare oppå der til våren? Begynte nettopp å pusse på båten nå og føler meg veldig på tynn is på dette med pussing, sparkling og lakkering av båt ☹️ 

Ser ut til at båten er lakkert fra før, for det ligger ett tynt lag med noe som ser ut som lakk ytterst. Dessverre ser det ut til at dette laget har fullt av små luftblærer eller noe🤔 Disse må nå vel iallfall pusses bort 😨

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev 57 minutter siden:

Så hva gjør man med under vannlinjen da?

Kanskje dette er det riktige produktet? https://www.dycas.no/mellomlagene/42-ijmopox-hb-coating-sett.html

Campingcruisern skrev 57 minutter siden:

Ser ut til at båten er lakkert fra før, for det ligger ett tynt lag med noe som ser ut som lakk ytterst

Tror kanskje det er det som heter Top-Coat, legges på ved produksjonen av båten.

Campingcruisern skrev 57 minutter siden:

Dessverre ser det ut til at dette laget har fullt av små luftblærer eller noe🤔 Disse må nå vel iallfall pusses bort 😨

Kan det være plastpest? Da bør vel skroget sandblåses og videre behandles evt med produkter fra Dycas?!? 

 

Send en PM til enten Solbris II eller til Knude her på forumet, de har masser av kunnskap om dette!

Lykke til.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 45 minutter siden:

Kanskje dette er det riktige produktet? https://www.dycas.no/mellomlagene/42-ijmopox-hb-coating-sett.html

Tror kanskje det er det som heter Top-Coat, legges på ved produksjonen av båten.

Kan det være plastpest? Da bør vel skroget sandblåses og videre behandles evt med produkter fra Dycas?!? 

 

Send en PM til enten Solbris II eller til Knude her på forumet, de har masser av kunnskap om dette!

Lykke til.

 

Tror ikke det, da det ser ut som det er luftblærer i den ytterste lakken. Som om gelcoaten har blitt malt på og så har det danner seg blærer med luft. Plastpest gir vel blærer med væske og skal visst lukte eddik. 

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev 25 minutter siden:

Tror ikke det, da det ser ut som det er luftblærer i den ytterste lakken. Som om gelcoaten har blitt malt på og så har det danner seg blærer med luft. Plastpest gir vel blærer med væske og skal visst lukte eddik. 

Håper du har rett, ta noen bilder og send til de 2 gutta jeg har fortalt deg om - tipper de ser hva det er med en gang og kan hjelpe deg videre - lykke til :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Lakkerte denne Fjord Diplomat 1969 mod i mai 2020.

Brukte grunning og lakk til bil.også kalla lastebil lakk .Sprøytes fortløpende,dvs klar for nytt strøk etter ca 20 min,eller når den er nesten klebefri.

Hadde 2 strøk lakk på skrog,eitt meget fyldig på overbygg på liggende flater.

DSC_0423.JPG

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 13 minutter siden:

Lakkerte denne Fjord Diplomat 1969 mod i mai 2020.

Brukte grunning og lakk til bil.også kalla lastebil lakk .Sprøytes fortløpende,dvs klar for nytt strøk etter ca 20 min,eller når den er nesten klebefri.

Hadde 2 strøk lakk på skrog,eitt meget fyldig på overbygg på liggende flater.

DSC_0423.JPG

Håper dette var Før bildet 😉

Vil gjerne se etter bilde og 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...