Jump to content

Tips til valg av ny båt


Sjø1

Recommended Posts

Lang historie kort.

Vi er på jakt etter ny båt:thumbsup:

Tidligere båter vi har hatt:

-Bella 620

-Bavaria 28 Sport (2010 modell)

-Finnamster T7

-Finnmaster T8 (skal selges nå)

Det vi er på jakt etter er Bavaria sport 30 2008 modell, kona er veldig glad i solsenga:tongue:

Vi savner en båt som har god lagringsplass, god i sjøen, kom gjerne med positive og negative ting med Bavaria sport 30, og kom gjerne med gode alternativer til denne

Link to post
Share on other sites

Bavaria 30 /300 Sport tror jeg er et trygt valg i denne klassen. Det omsettes mange av dem, man får mye båt for pengene, og de holder seg godt i pris.

Det jeg ikke liker er adkomst til baug går på dollbordet langs sidene på båten. Bavaria har spandert på rekke hele veien, som på seilbåter men personlig synes jeg likevel det blir mer kronglete og usikkert enn å gå gjennom frontvinduet. Smaken er her som baken; Delt / stundom søt og stundom sur:giggle:.

Det gjør uansett cockpit unødig smal ift totalbredden. Eller motsatt; båten veldig brei ift plassen i cockpit.

Stor bredde gir mer bevegelse i sjø, men lettere i plan.

+ for romslig uteplass og stort innvendig volum.

- for lave frontvinduer på de nyere modellene.

Bavaria er vel utelukkende med Volvo Penta D4/D6 som er solide motorer, men singel D4/260 er marginal motorstørrelse på denne båten. D4/300 eller D6 /350 gir mindre kamp mot planingsterskel med ferielastet båt, og yter båten bedre rettferdighet. (Båten bør toppe 35 knop med diesel, 40 med bensin).

Støyisolering av motorrom er ikke fabrikkstandard, men anbefales. Om dette er utført; Sjekk løsningene nøye, her finnes gode og dårlige (halvferdige) løsninger. (Stikkord: Støynivå, luft til motor, slitasjepunkter, adkomst)

 

Mine beste forslag til alternativer:

Sea Ray 275 / 300

Nidelv 30/ 300 sport

Schaefer 290

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hva med 32 sport?

Bavaria gir veldig mye båt for pengene. Personlig synes jeg de virker litt «tynn» i støpen. Men de er selvsagt støpt iht krav. vakuumstøpt gir nødvendigvis et mindre forbruk av resin uten forringelsen av styrke. 
Utrolig god plass i disse båtene! De jeg kjenner som har hatt Bavaria er alle endog fornøyd!

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 2 timer siden:

Bavaria 30 /300 Sport tror jeg er et trygt valg i denne klassen. Det omsettes mange av dem, man får mye båt for pengene, og de holder seg godt i pris.

Det jeg ikke liker er adkomst til baug går på dollbordet langs sidene på båten. Bavaria har spandert på rekke hele veien, som på seilbåter men personlig synes jeg likevel det blir mer kronglete og usikkert enn å gå gjennom frontvinduet. Smaken er her som baken; Delt / stundom søt og stundom sur:giggle:.

Det gjør uansett cockpit unødig smal ift totalbredden. Eller motsatt; båten veldig brei ift plassen i cockpit.

Stor bredde gir mer bevegelse i sjø, men lettere i plan.

+ for romslig uteplass og stort innvendig volum.

- for lave frontvinduer på de nyere modellene.

Bavaria er vel utelukkende med Volvo Penta D4/D6 som er solide motorer, men singel D4/260 er marginal motorstørrelse på denne båten. D4/300 eller D6 /350 gir mindre kamp mot planingsterskel med ferielastet båt, og yter båten bedre rettferdighet. (Båten bør toppe 35 knop med diesel, 40 med bensin).

Støyisolering av motorrom er ikke fabrikkstandard, men anbefales. Om dette er utført; Sjekk løsningene nøye, her finnes gode og dårlige (halvferdige) løsninger. (Stikkord: Støynivå, luft til motor, slitasjepunkter, adkomst)

 

Mine beste forslag til alternativer:

Sea Ray 275 / 300

Nidelv 30/ 300 sport

Schaefer 290

 

Lykke til.

Som du ser litt høyere opp så hadde jeg en Bavaria 28 Sport 2011.

Denne hadde lav frontrute og var litt "boblete" i baugen, så ikke tok den sjøen noe godt og du ble våt.

Denne hadde D4 260 som var i minste laget, derfor titter vi nå etter 2008 modellen med D6 330

 

 

 

 

Redigert av Sjø1
Satt inn link (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 2 timer siden:

Hva med 32 sport?

Bavaria gir veldig mye båt for pengene. Personlig synes jeg de virker litt «tynn» i støpen. Men de er selvsagt støpt iht krav. vakuumstøpt gir nødvendigvis et mindre forbruk av resin uten forringelsen av styrke. 
Utrolig god plass i disse båtene! De jeg kjenner som har hatt Bavaria er alle endog fornøyd!

 

Ja, 32 Sport kan absolutt være et alternativ. Skal se litt nærmere på den. 

Takk for tips:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sjø1 skrev for 2 timer siden:

 

Ja, 32 Sport kan absolutt være et alternativ. Skal se litt nærmere på den. 

Takk for tips:thumbsup:

Jeg med mine 194 hadde kjempeplass i salongen på den! En annen ting er at det er like enkelt eller enklere å føre en større båt og hvis prisforskjellen ikke er avskrekkende vil opplevd størrelse inne i båten være vesentlig større.  😊😊

Redigert av Solbris II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 16 timer siden:

Jeg med mine 194 hadde kjempeplass i salongen på den! En annen ting er at det er like enkelt eller enklere å føre en større båt og hvis prisforskjellen ikke er avskrekkende vil opplevd størrelse inne i båten være vesentlig større.  😊😊

Hvordan er driftsutgiftene på en motor vs to mindre motorer.

Jeg tenker da 2 x VP KAD 32 vs 1 VP D6 330

Link to post
Share on other sites

I denne størrelsen ville jeg foretrukket singel installasjon. Diesel utgiftene vet jeg ikke noe om. Men service og (potensielle) drevkostnader blir jo dobbelt. Når vi skulle velge båt i fjor ble jeg litt skremt av summene som "alle" presenterte av de hadde brukt på drevene de siste årene. Vi valgte derfor med aksling. Er nok tregere og tørstere, men kan fylle mye diesel for kostnaden av ett drev..

Evnt kjøpe en båt med nye/overhalte drev og selge den igjen om noen år så man slipper kostnaden. 

 

På en annen side så er det mange som ikke har hatt større utgifter på drevene sine.. 

Link to post
Share on other sites

Sjø1 skrev for 11 timer siden:

Hvordan er driftsutgiftene på en motor vs to mindre motorer.

Jeg tenker da 2 x VP KAD 32 vs 1 VP D6 330

Har en kompis med dobbel installasjon i en Viksund St Cruz 340 (som du også bør sjekke ut!).

Servicekostnader blir dobbelt opp. Dieselutgifter blir ikke dobbelt opp. 
Manøvrering blir hundre ganger lettere!😊😊😊

Jeg har selv dobbeltinstallasjon. En trygghet i seg selv. I hvert fall når jeg fikk trøbbel og kunne komme meg til land med en maskin. 
Du skal alltid la begge maskinene gå. Du sparer ingenting på å kjøre på en motor. 

Dreuf skrev 1 time siden:

I denne størrelsen ville jeg foretrukket singel installasjon. Diesel utgiftene vet jeg ikke noe om. Men service og (potensielle) drevkostnader blir jo dobbelt. Når vi skulle velge båt i fjor ble jeg litt skremt av summene som "alle" presenterte av de hadde brukt på drevene de siste årene. Vi valgte derfor med aksling. Er nok tregere og tørstere, men kan fylle mye diesel for kostnaden av ett drev..

Evnt kjøpe en båt med nye/overhalte drev og selge den igjen om noen år så man slipper kostnaden. 

 

På en annen side så er det mange som ikke har hatt større utgifter på drevene sine.. 

Gode poeng her. Men jeg synes dobbel installasjon er god også på disse båtene. Rett og slett på grunn av manøvreringen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...