Fersktilsjøs Startet 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2021 (redigert) Vi fikk i dag rød feilmelding på motoren med melding om å kontrollere motor. Skrudde av og fikk statert igjen uten feilmelding etter 10 min. Da vi kjørte på rolig fart var det ingen feil, men da vi prøvde å gi gass for å øke farten kom samme feilmelding igjen. Har tappet grovfilteret for diesel og synes (med et uerfaren blikk) at diesel ser grei ut. Ikke antydning til vann og en veldig liten mengde grums i bunn, se bilde. Motoren har gått fint, men har helt i det siste hatt tendens til at turtallet hikker litt på økning av gass fra fri til fart, veksler da mellom 620 og 820 i omdreininger. Motor kjørt 60 timer siden forrige service på verksted. Noen som har tips? Hilsen lite motorknydig familie på ferie, som setter pris på all hjelp! Redigert 19.Juli.2021 av Fersktilsjøs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Mulig bakgrunn til flaska på bildet lurer litt, men på min mobil ser dieselen grumsete ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fersktilsjøs Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Legger til et nytt bilde. Ser at det er små finkornete svarte flak, noen mm store. Er denne mengden nok til å få feil? Ikke feilmelding på drivstoff forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Sjekk kjølevæskenivå. Kan være følsom for nivå i ekspansjonstanken Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Jeg ville ikke sett bort fra at dette tetter filteret, uten at jeg kan si att dette gir feilmelding. Det bør kunne gå an å lese noe mere konkret feilmelding via display, eller antall blink, men hadde min diesel sett slik ut, ville jeg byttet fin og grovfilteret først. Jeg ville ikke vært komfortabel med slik avtapping. Skal ikke si at ditt verksted ikke gjør det de skal, men det finnes eksempler på at man bare har betalt for service, men ikke fått det også. Endel forsikringer dekker også rens av drivstoff/tanker, om det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Tett dieselfilter gir feilkode. 2007-mod. Har du EVC-B eller EVC-C? Ta et bilde av betjeningspanelet ved siden av/i nærheten av tenningsnøkkelen og legg ut her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fersktilsjøs Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Får ikke feilkode av noen slag og klarer ikke lese av. Vet ikke om vi har EVC B eller C, legger ved bilde. Etter å ha tenkt litt og gjort frilsøkinger nevnt over, inkl. sjekk av diesel - lurer vi på om problemet kan ha sammenheng med noe helt annet: I går kjørte vi på et tau (tomgangsturtall). Motoren stoppet/kuttet tvert etter 1-2 sekunder, men tauet ble utrolig nok ikke kuttet og heller ikke innviklet i propeller. Starter på nytt uten noen feilmelding. Etter det kjørte vi et stykke (2 timer) og da kun på lavt turtall, etter eget ønske for å få en rolig tur. Vi har prøvd høyere turtall (2000 +) to ganger og begge de gangene er det den røde/oransje feilmeldingen har kommet. Mekaniker kan kanskje komme onsdag og vi ligger fast.. Har noen tips som kan hjelpe før den tid mottas de med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Du har EVC-C. Videoen over viser hvordan du leser av feilkoder. Og dette står også i instruksjonboka vil jeg tro. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fersktilsjøs Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2021 Var ikke mulig å lese av feilkode uten utstyr. En tekniker har i dag lest av koden MID128 - 50 - 5. Er visst noe med diesel, uten at han kunne si noe mer eller sjekke noe mer. På vei mot Arendal nå, i håp om mer kapasitet på verksted...Tips mottas fortsatt med takk dersom noen har hatt samme feilkode tidligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2021 (redigert) https://www.justanswer.com/boat/dcvxc-fault-code-description-d6-435-mid-128-psid-50-fmi-5.html Basert på denne linken kan det være relatert til dieseltrykk, alternativt luft i dieselsystemet. Redigert 20.Juli.2021 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2021 Har hatt samme feil. Medisin var å skifte finfilter som var svart av grums fra en fylling ved stasjon jeg ikke bruker lenger. Skifte av finfilter er rimelig kurant vs å vente på mekaniker i juli.. Vær forsiktig med vannsensor i bunn av filter da denne er lett å ødelegge (mulig de er forbedret nå). Sitér dette innlegget Link to post
Fersktilsjøs Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Tusen takk for gode svar her. Begge filtrene ble skiftet og motor fungerer som den skal igjen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 @Fersktilsjøs Bra at det løste seg, og bra at du oppdaterer tråden slik at vi andre også kan lære. Var det mye skitt i grovfilteret? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Windy37GM Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Brigg skrev for 1 time siden: @Fersktilsjøs Bra at det løste seg, og bra at du oppdaterer tråden slik at vi andre også kan lære. Dette er en av grunnene til at erfaringsbasert/dokumentasjonsbasert forum er bedre enn Facebookgrupper :-) Flott av trådstarter og bra det ble fikset mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fersktilsjøs Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Legger ved bilde av grovfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Det der er vel som forventet etter 60 timers drift. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.