Jump to content

Rød/oransje feilmelding Volvo Penta D4 2007-modell - er på ferie, trenger hjelp

Fersktilsjøs

Recommended Posts

20210719_152905.jpg.e10a448e7f34316cf866e00185ee0f85.jpgVi fikk i dag rød feilmelding på motoren med melding om å kontrollere motor. Skrudde av og fikk statert igjen uten feilmelding etter 10 min. Da vi kjørte på rolig fart var det ingen feil, men da vi prøvde å gi gass for å øke farten kom samme feilmelding igjen. Har tappet grovfilteret for diesel og synes (med et uerfaren blikk) at diesel ser grei ut. Ikke antydning til vann og en veldig liten mengde grums i bunn, se bilde. Motoren har gått fint, men har helt i det siste hatt tendens til at turtallet hikker litt på økning av gass fra fri til fart, veksler da mellom 620 og 820 i omdreininger. Motor kjørt 60 timer siden forrige service på verksted. Noen som har tips? Hilsen lite motorknydig familie på ferie, som setter pris på all hjelp!

Redigert av Fersktilsjøs (see edit history)

Jeg ville ikke sett bort fra at dette tetter filteret, uten at jeg kan si att dette gir feilmelding. 

Det bør kunne gå an å lese noe mere konkret feilmelding via display, eller antall blink, men hadde min diesel sett slik ut, ville jeg byttet fin og grovfilteret først. Jeg ville ikke vært komfortabel med slik avtapping. 

Skal ikke si at ditt verksted ikke gjør det de skal, men det finnes eksempler på at man bare har betalt for service, men ikke fått det også. 

Endel forsikringer dekker også rens av drivstoff/tanker, om det blir nødvendig. 

Tett dieselfilter gir feilkode. 

2007-mod. Har du EVC-B eller EVC-C? Ta et bilde av betjeningspanelet ved siden av/i nærheten av tenningsnøkkelen og legg ut her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Får ikke feilkode av noen slag og klarer ikke lese av. Vet ikke om vi har EVC B eller C, legger ved bilde. 

Etter å ha tenkt litt og gjort frilsøkinger nevnt over, inkl. sjekk av diesel - lurer vi på om problemet kan ha sammenheng med noe helt annet:

I går kjørte vi på et tau (tomgangsturtall). Motoren stoppet/kuttet tvert etter 1-2 sekunder, men tauet ble utrolig nok ikke kuttet og heller ikke innviklet i propeller. Starter på nytt uten noen feilmelding.

Etter det kjørte vi et stykke (2 timer) og da kun på lavt turtall, etter eget ønske for å få en rolig tur. Vi har prøvd høyere turtall (2000 +) to ganger og begge de gangene er det den røde/oransje feilmeldingen har kommet. Mekaniker kan kanskje komme onsdag og vi ligger fast.. Har noen tips som kan hjelpe før den t20210719_210506.jpg.3e857624a4d3d7cdc551dd582f7443a3.jpgid mottas de med stor takk.

Var ikke mulig å lese av feilkode uten utstyr. En tekniker har i dag lest av koden MID128 - 50 - 5. Er visst noe med diesel, uten at han kunne si noe mer eller sjekke noe mer. 

På vei mot Arendal nå, i håp om mer kapasitet på verksted...Tips mottas fortsatt med takk dersom noen har hatt samme feilkode tidligere ?

https://www.justanswer.com/boat/dcvxc-fault-code-description-d6-435-mid-128-psid-50-fmi-5.html

Basert på denne linken kan det være relatert til dieseltrykk, alternativt luft i dieselsystemet.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 1 time siden:

@Fersktilsjøs Bra at det løste seg, og bra at du oppdaterer tråden slik at vi andre også kan lære. 

Dette er en av grunnene til at erfaringsbasert/dokumentasjonsbasert forum er bedre enn Facebookgrupper :-)

Flott av trådstarter og bra det ble fikset

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...