NatWil Startet 19.Juli.2021 Del på Facebook Startet 19.Juli.2021 (redigert) Hei, jeg kjøpte en Askeladden 2210 som jeg har fikset opp og satt på vannet. Første turen var på søndag😀 men jeg er ikke særlig båt vandt og har noen spørsmål ang. Fart og styring. Jeg bruker en gammel og trofast yamaha 20hk fra 86. Jeg målte 18.36 knop med 2 voksne personer. Vi satt foran for der har jeg rattet. Er dette en fart som forventet? Båten er egentlig beregnet til 15hk. Den gikk veldig fort opp til maks fart. Men da jeg skulle snu tilbake ved enden av fjorden, tok jeg en lang svak sving og båten føltes litt"ekkel" ut, i mangel på bedre ord. Den vippen liksom litt fra den ene siden til andre flere ganger. Veldig lite men litt ekkelt. Det var forresten blikkstille på vannet den kvelden. Men fulgte sving radiusen helt fint. Dette gikk vekk ved lavere fart. Hva er det som skjer? Er det fordi motoren egentlig er litt for stor eller kan det være noe annet? Også et spørsmål til. Jeg har aldri hatt båt med ratt før. Den svinger ganske greit uten motoren koblet til og motoren kan jeg svinge veldig lett for hånd etter jeg har smurt alt med nytt fett. Men koblet sammen må jeg bruke ganske mye kraft på rattet for å svinge. Er dette normalt? Er det noen smøre punkter på sånn styre mekanisme? Ultraflex står det på kabler og den boksen under rattet. Håper noen med litt mer peil en meg kan svare Redigert 19.Juli.2021 av NatWil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Hei. Askeladden 2210 er som du sier beregnet for max 15 hk. Den har en relativt dyp kjøl som gjør at den kjølplaner eller som du sier blir vinglete når du nærmer deg 20 knop. Helt normalt for denne båttypen. Ang. styring så antar jeg du kan trekke ut den innvendige styrekabelen. Denne må nok renses/smøres opp vil jeg anta. Båten er etter min mening perfekt opp til 20 knop, og den er i tillegg god å fiske fra, samt sette teiner/garn fra grunnet det lave fribordet. Lykke til med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Det at båten blir litt ekkel i sving har nok med kjølen å gjøre ja, og med mye vekt langt fremme i båten får nok kjølen ekstra «grep» i vannet, som jeg vil tro går ut over stabiliteten i svinger. Har du prøvd å flytte mer vekt bak i båten, f.eks ved at en person setter seg på akterbenken? Vil tro at båten går litt «på nesen» med to personer forut (jeg antar du mener toften midt i båten). Kanskje vil farten øke litt også, dersom skroget får mindre våt flate under. Ellers er dette en solid, stødig og god båt som var umåtelig populær i sin tid, bygget i 33000 eksemplarer! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Har du prøvd å tilte motoren lenger ut? Det vil få baugen til å løfte seg noe, og kanskje hastigheten vil øke. Prøv deg litt frem. Jeg har selv en slik, som på tidlig 90-tall var påmontert en 20 hk Suzuki, antagelig oppjustert på et vis, den gikk 26 knop med en man ombord. Den var da meget vanskelig å styre på full gass med motorens styrekult. Med rattstyring gikk det fint, men det var ingen båt for nybegynnere. Rattstyring på min er ved aktertofte. Det ble stort sett benyttet ytterste og nest ytterste hull til tiltpinne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 greit å få opp baugen litt ja. Vi hadde en GH14, som i utgangspunktet har en tendens til å gå på nesa, og med vindskjerm og styring foran ble det enda mer merkbart. Bortimot spennende noen ganger i kraftig medsjø Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
NatWil Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Takk for fine innspill. Da har jeg blitt litt klokere. Den ble nok litt for tung foran. Motor tilt står alrede på nest bakerste hakk bakover. Da peker propellen så vidt oppover. Da er d vel bare å flytte litt vekt bak og være litt forsiktig med gassen. Men det med styring vet jeg ikke. Må bruke 2 hender med kraft om jeg kjører fort eller sakte. Men frakoblet svinger motor og ratt enkelt hver for seg. Men dette er kanskje normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 NatWil skrev On 21.7.2021 at 19.03: Men dette er kanskje normalt? Nei, jeg vil påstå at dette ikke er normalt. Er det noe som kommer i spenn når kabel blir koblet til motor? Er det noen veldig krappe reduser på styrekabel? Er styrekabel ny eller gammel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.