Jump to content

Hvordan åpne (stillehavs)østers


tobixen

Recommended Posts

Fruen er rå på å åpne østers, men når jeg er alene greier jeg det ikke sånn helt uten videre - men jeg har funnet et par triks.

 

Østersen plukkes, og legges i en bøtte med sjøvann.  Sjøvannet byttes av og til.  Østersen åpner seg etterhvert for å puste ... eller spise, eller hva nå enn østers egentlig gjør ... så da er det bare å være rask og stikke inn østerskniven før den lukker seg.  Noe den fort gjør dersom den blir berørt, eller til og med dersom man kaster skygge over den.

 

En slik bøtte med østers er en fin ting å ha i cockpit, avhengig av vind, trafikk og geografi - av og til er det rett og slett ikke tid til å gå inn og få seg en matbit - men man blir fort lei av rå østers.  Det andre trikset er å rett og slett dampe dem i noen få minutter.  De smaker helt anderledes etter at de er dampet.  Skjellene åpner seg ikke like mye som blåskjell, men de åpner seg nok til at det går greit å få inn østerskniven, eller eventuelt bare bruker hender.

 

Den største forskjellen mellom en østerskniv og en liten grønnsakskniv er at østerskniven bare er skarp på spissen, og ikke på kantene - dette er for at man ikke skal skjære seg så lett når man krangler med en østers.  Risikoen for å skjære seg er fortsatt til stedet med østerskniven dersom man forsøker å åpne en østers som er lukket - men med disse to triksene er risikoen for personskader omtrent ikke-værende, og man kan bruke en nesten hvilken som helst kniv til jobben.

Link to post
Share on other sites

Østers er snadder for oss som liker det👍. Trådstarter spør om råd om hvordan åpne østersene, ikke om hva andre mener det smaker….

Jeg pleier å bruke et fuktet kjøkkenhåndkle til å holde østersen med og samtidig beskytte hånden, med litt «lirking» med en god østerskniv i den sposse enden åpnes de vanligvis enkelt og sikkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...