Jump to content

Fastirret håndskrue til å feste liten påhengsmotor - hjelper det å varme med varmepistol?


Mastiff

Recommended Posts

En liten 4 hk Mercury (2017-modell) har stått på land i snart to år, og den ene håndskruen til å stramme den mot hekkfestet er irret fast. Jeg ville ikke bruke for mye muskler eller slå på den, poenget er å selge motoren og båten. Den er sprøytet godt med 565, men jeg er usikker på om det er nok. Vil det fungere å varme den opp med varmepistol? Jeg vil ikke bruke åpen flamme nær påhengsen, eksplosjoner blir alltid så fordømt plagsomt, og jeg har allerede mistet håret med årene. Jeg vil ikke miste skjegget også! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg litt varme, kjøling, kakking og så videre. :thumbsup: Det kjipe med disse greiene er at de er klinket fast. Ellers ville det vært den enkleste sak av verden: Skru inn en låsemutter, skru inn en mutter til, stramme dem inn mot hverandre og så vri så hardt som nødvendig med en latmannsarm. Det skal jo veldig mye til før selve bolten ryker, så jeg tror nok den ville gitt seg før det. Den metoden har jeg fått løs mye rart med, men her er det altså klinkingen både av håndtaket og av skiva i enden, så vidt jeg har sett.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sievert-brenner, men det måtte være et absolutt siste forsøk. Jeg er redd jeg skal ødelegge aluminiumet i motorfestet og bare gjøre hele greia dyrere. For jeg regner med at det som har skjed, er en reaksjon mellom syrefast stål i bolten og aluminium i motorfestet. Hvis begge var av syrefast stål, ville den vel ikke irret fast.

Link to post
Share on other sites

Ville brukt den brenneren forsiktig og varmet opp godset også kan du med fordel kjøpe en fryse spray og spraye på selve bolten.. slik at du krymper bolten og utvider godset.. kan også ta noen forsiktige slag på godset men ville sørger for å ha mothold (legge den på bakken mot en planke eller noe slik at det er litt vanskeligere å klare å knekke det.

lykke til 🤘💪

Link to post
Share on other sites

Bare å gi opp. Den gikk til båtpusheren, for både service og løsning av skrue, siden den første måtte inn der. Jeg varmet til det luktet svidd, banket og vrei, men den rikket seg ikke en millimeter. Heldigvis er det "la det koste, far betaler" siden det er hans påhengs... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...