Jump to content

Gå mellom Tjøme og Hvasser med 40 fot?


MYVIVERA

Recommended Posts

Det så ganske greit ut, eneste man må være obs på er jo det skvalpeskjæret på det trangeste.   40 fots båt kan jo være så mangt. planende som stikker under en meter eller kjølbåt som stikker 2,5 meter!  men nøkkelen er god planlegging av ruta og ta det med ro!  Har gått på mange trange leder med MTB!  man bør jo ha kontroll på hvor dypt man stikker og ha kontroll på hvor man er til en hver tid! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dette er Røssøsundet - og "min" bakgård.

 

Er litt trangt to steder. Hold midt i leden, og følge med på Navionics.

Blir du usikker, så sett på sonarkart på Navionics. Er helt fint, og ser nok trangere ut på kartet enn det er i virkeligheten.

 

Veldig fine sund langs Nøtterøy også: Inn ved Fjærholmen og ta Bjerkøysundet sørover. 

Kan gå rett over i Årøysundet. Helt fint, men et parti mellom søndre og nordre Årøy; her er det en twist i utseiling som du må følge leden på. Strekket forbi Søndre Årøy har 2-2,1m dybde. Igjen, bruk sonarkart på Navionics, ta det rolig og følge godt med. 

 

Om du synes det ser "risky" ut, så kjør ut etter Bjerkøya før Nordre Årøy, gå sørover på utsiden og inn ved Mågerøy og opp til Røssesundet som munner ut ved Verdens Ende. Nydelig tur uansett alternativ. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Helt uproblematisk der. Går dypere båter gjennom der. Hold deg i midten - og da vil du se på dybdemåler at det er mye vann. Litt kilent å møte noen der før du er kjent, det også uproblematisk når du har gått der noen ganger. Er dypt i renna.

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev On 7/20/2021 at 11.48:

Tydeligvis flere store seilbåter med optimistmast som har gått den leden....:giggle:

Ble litt usikker på hukommelsen nå. Lenge siden jeg har gått nordfra til havna med seilbåt, krever lav mast. Men gikk greit å seile gjennom så er litt plass 

Link to post
Share on other sites

Jada. Det der går fint, og har vært igjennom der mange ganger med hvilepuls. Det er trangt, men dypt. Kommer det noen imot, så har jeg pleid å vente til jeg får kanalen for meg selv. Har til og med brukt baugthruster der pga vind, strøm og liten fart :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har gått gjennom her endel ganger med liten båt i denne sammenhengen (25ft DC), men har alltid prøvd å se etter skvalpeskjæret som er markert på det smaleste. Har ikke klart å hvor dette ligger i virkeligheten, noe som gjør at jeg har holdt godt vest for å være sikker. 

Noen som vet eller har informasjon om det ligger som markert på kartet? 

 

image.png.d27c6156a596126b3e8c8963e7d34d7f.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjasse skrev for 7 timer siden:

Har gått gjennom her endel ganger med liten båt i denne sammenhengen (25ft DC), men har alltid prøvd å se etter skvalpeskjæret som er markert på det smaleste. Har ikke klart å hvor dette ligger i virkeligheten, noe som gjør at jeg har holdt godt vest for å være sikker. 

Noen som vet eller har informasjon om det ligger som markert på kartet? 

 

image.png.d27c6156a596126b3e8c8963e7d34d7f.png

 

@Kjasseja jeg og har stusset over denne og speidet meg blå uten å se noe. Ser den står på Garmin plotteren min også i tillegg til Navionics app`n. @Tor Arild, hva sier din lokalkunnskap om denne?

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...