Mastiff Startet 20.Juli.2021 Del på Facebook Startet 20.Juli.2021 (redigert) Jeg har ingen erfaring med AGM-batterier, men så mange anbefalinger av det på nettet til elektriske påhengser. Så jeg fikk kjøpt et til min far, som har en knøtt liten trebåt med en Minn Kota 55-motor og en CTek-lader. Men spenningen faller som en stein, det går under 12V etter ganske lite bruk, ifølge ham. Det kan vel ikke være riktig? Er det noe ved AGM-batteirier som jeg ikke vet? Jeg har søkt og lest på Google, men jeg ser ikke noe som går direkte på dette, det handler stort sett om utladning over lang tid med mindre strømstyrke. Ifølge nettsiden til Minn Kota trekker den maksimalt 50 ampere, og det burde vel tilsi at med maksimal påkjenning skal den spise batteriet på rundt to timer. Eller hva? Kanskje jeg bør paralellkoble to batterier til denne motoren for at han skal få litt kjøretid på den? Kan jeg da bruke to ulike batterier, som det 110 ampere Biltema-batteriet som fulgte med, og Victron-batteriet, eller må de være like? Edit: Ved nærmere ettertanke er det kanskje bedre å bruke en batteriskillebryter på dem? For da påvirker de jo ikke hverandre. Redigert 20.Juli.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 (redigert) Kapasiteten på 110 Ah gjelder ved en utladning på 5% av batteriets kapasitet (C/20=, dvs 5.5A. Dersom du har større belastning, vil du ikke greie å utnytte batteriets nominelle kapasitet før spenningen går under 10.5V (utladet batteri). Dersom du belaster et 110Ah AGM batteri med 50A, vil det ha en reell kapasitet på ca 70-80 Ah. Prøv å google "Peukert". Noe som gjør forholdet enda verre, er at blybatterier, hertunder AGM, helst ikke skal utlades mer enn 50%. Dvs at du kanskje kan kjøre 40-50 min på full guffe før spenningen blir for lav. Du bør absolutt parallelkoble batteriene, da reduseres den negative effekten av Peukert-koeffisienten. Men du må sjekke at ikke laderen din har for høy floatspenning dersom batteriene står tilkoblet lader hele tiden, det kan ta livet av AGM-batteriet. Redigert 20.Juli.2021 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Takk for svar! Batteriene er ikke tilkoblet lader hele tiden, de lades når de blir under 12V, og CTek-ladere er vel kjent for å være gode til vedlikeholdslading også. Det var jo litt ubehaglige nyheter, det gjør jo egentlig motoren veldig lite nyttig til annet enn ekstremt korte turer. Men er det ikke meningen at et AGM Deep Cycle-batteri skal tåle å bli helt utladet mange ganger før det blir ødelagt? Det var derfor Minn Kota anbefalte det og vi betalte 2500 for batteriet. Men du mener altså at jeg kan parallellkoble de to 110 amperetimersbatteriene selv om de er forskjellige typer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttopp Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Er nok bedre med et litium bateri til bruk på slike motorer da kan du tappe det helt ned. Vekta på disse er også Ca 1/3 lavere. De billigste 100ah får du nå til rundt 4600 og sammenlignet med agm vil nok levetiden gjøre dette til et bedre kjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Jeg oppdasget regnefeil og rettet opp mitt forrige innlegg, det er ikke fullt så ille som jeg trodde, AGM-batterier skal tåle mange utladninger (500 - 1000), men bare dersom du begrenser utladingen til ca 50%. Dersom du utlader batteriene 100% hver gang, får du adskillig færre utladninger før batteriet avgår ved døden. AGM og åpne bly/syre batterier skal ha omtrent samme ladespenninger, bortsett fra at AGM helst skal ha litt lavere floatspenning. Sjekk batterienes datablader mht ladespenning, og sammenlign dette med de spenninger laderen din opererer med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Ttopp, jeg tenkte på det, men det er i dyreste laget for en båt som blir brukt noen få uker hver sommer, og i stor grad som en unnskyldning til å gå på trebåtfestivaler... Vestkystseiler, dette batteriet skal tåle 400 utladninger ved 80 %, så det burde ikke være noe problem. Og det bør vel bar være å stille laderen på AGM, når den fungerer som den skal? Og bare for å forstå det helt (jeg vil ikke gjøre noe galt...), er det altså bare ladespenningen som avgjør om to batterier fungerer greit paralellkoblet? For da kjøper jeg noen meter kabel (det forrige 110-amperesbatteriet står som lodd foran i båten) og kobler dem sammen med en sikring og en vekslebryter som kan kjøre begge samtidig eller bare ett av gangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttopp Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Ja det er dyrt men ATM batteri kreve mer vedlikehold og mer omsorg og litium batteriet har vel 2000 utladninger før det er rated til 80% kapasitet så sammenlignet er dette mye biligere. Det eneste du trenger å tenke på er å ladet det til mellom 40 og 60 og så sette det bort til du skal bruke det neste vår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Jo da, men min 83 år gamle far kommer aldri til å rekke å lade ut dette batteriet 400 ganger, som det er ratet til. Han prøvde å kjøre motoren i to timer for fullt nå nettopp, og hvilespenningen var da nede i 10.5. Mer enn det trenger han ikke, sier han. Så da lar jeg hele greia ligge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.