Jump to content

Tømming av septiktank med 12v belgpumpe feiler ofte - design feil ? Forslag til forbedring ?


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Bygget i vinter om fra liten fritt-falls tank på vegg til større tank som må tømmes via pumpe.

Valget av pumpe falt på eletrisk Jabsco membranpumpe etter råd her på forum.

Tanken tømmes via 38mm slange fra bunn, opp i svanehals over tankhøyde og vannlinje og ned på pumpe og derfra ned , ut via den gamle slangen fra frittfall tanken.

Det er (foreløpig) ikke lufting på svanehalsen.

 

Etter montering fungerte dette utmerket en stund. Pumpen dro innholdet fint over svanehalsen fra tørr/nymontert tilstand.

Men etter en stund ville den ikke mer. Pumpen gikk, men den tømte ikke tank.

Koblet da fra ved pkt A i tegningen og satte på en gammel manuell belgpumpe med en slange på som rakk opp og over bord og tømte tanken slik.

 

Kjennte med hånden at pumpen ikke suger (den jobber , men det pulserer mer enn suger), men fant ett lite rusk i jokerventilen på inn siden som jeg fjernet, kjenner at det er mer sug,  koblet sammen igjen, og da virket pumpen litt igjen ca en halv tømming, men gav seg mens den fortsatt jobbet og hadde noe å jobbe med og før tanken var tom.

 

Fikk ny pumpe av forhandler (NQA da denne pumpetypen skulle være bra og fungere) og satte denne nye inn.

 

Da fungerte det hele fint igjen, en stund (endel turer) men nå har det atter sluttet å tømme tank, og den manuelle pumpen er atter koblet inn igjen.

 

Kjørte pumpen etter at det var koblet fra på pkt A,  og la hånden på, og da kjenner jeg først at det ikke er noen særlig suge effekt, men når jeg holder den en stund og tetter kjennes det plutselig at det begynner å suge igjen. Tipper at hvis jeg hadde montert det igjen nå, så hadde den fungert igjen (men hvor lenge?)

 

Begynner å lure på om det er noe med designet mitt som ikke er optimalt her, og bør forbedres ? Disse pumpene er jo kjent for å være bra, så at 2 stk feiler på liknende vis så fort synes jeg er rart.

 

Pumpen har en spesifisert løftehøyde på 3 meter, og det er kanskje 1 meter eller så fra bunn av tank til pumpe topp, men slangen går jo 30 cm over der igjen før den snur.

 

Jeg har noen ideer om hvordan jeg kan bygge det om, men slik det nå er er det veldig lett(og renslig)  å koble fra slangen i pkt A og sette på den manuelle (som jeg nå har med på tur), så jeg er litt redd for å gjøre det verre å bruke denne hvis det allikevel ikke blir vellykket.

 

Hva tenker dere ?

2109560733_Tankpumpeogsvanehals.png.03f4aeae7c9874d687436738584efa44.png

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men skal ikke belgpumpa monteres før svanehalsen? For svanehalsen slipper inn/ut luft og da vil vel det kanskje medføre at falsk luft dras inn?

 

Jeg har pumpa etter tanken. Pumper så opp i svanehalsen og så ut til sjø. Fungerer strålende og er slik jeg har trodd hele tiden at slike skal monteres.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tett lufting. Tanken er helt ny, og slangen er helt ny, og går rett opp en meter før den går mot ventil, så det ligger ikke der. Dessuten ville ikke tømming med manuell pumpe heller vært mulig da.

 

Det er foreløpig ikke lufting på svanehals. Har vurdert å montere for å hindre hevert effekt mulighet, men går uansett i bue over vannlinje både på inn og ut slangene fra tank.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Montere pumpe før svanehals :

 

Tenker da at å montere pumpen før svanehals kunne sett omtrent ut som på bildet under ?

 

Vil da sette inn en kuleventil, både for å kunne koble det om uten å slippe båten (må det for å skifte hele slangen til skrog med en lengre), men også for da å fortsatt kunne ta av og koble på en manuell pumpe på slangen hvis det fortsatt feiler (samt stenge dobbelt til sjø).

 

Men da må den manuelle kunne dra innhold gjennom den elektriske. Kan jeg forvente at det vil fungere, at den elektriske slipper tankinnhold gjennom når den ikke går, hvis det står en pumpe til etterpå ?

 

Tenker og at pumpen fortsatt bør stå over tanknivå. Hvertfall toppen av den, men helst hele.

 

Noen tanker rundt ett slik oppsett ?1846078231_Tankpumpefrsvanehals.png.8a71402cc9568d09b8ae20db23e42b47.png

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tror de fleste pumper ikke suger luft særlig godt. Hvis den står etter svanehalsen, kan væsken mellom svanehalstopp og pumpe sige ut og pumpen pumper dårlig. Monterer du ventil på toppen av svanehalsen, vil ikke pumpen suge annet enn luft gjennom denne og det hele blir enda verre.  Hva er poenget med svanehals? Hvis det er for å unngå tømming uten at pumpen går, må svanehals-toppen være så høyt over tanktoppen at ikke skvalping fører til hevertvirkning og tanken tømmer seg gjennom pumpen. Uansett bør du ha pumpen før svanehalsen.

Jeg har kun en slange fra bunnen av tanken, gjennom en kuleventil og ut gjennom ejektorskjold. Ingen pumpe, ingen hevertvirkningsfare, ingen lukt fra pumpen (den gamle var ikke perfekt gasstett...), kjempeenkelt.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner at jeg bør flytte pumpen til tidligere på slangen da. Ideelt kanskje under 'vannspeilet' i tanken, for å slippe å suge luft,  men samtidig gir jo det ubehagelige utfordringer dersom det svikter igjen mens det er innhold i tanken, eller man skal bytte deler/ventiler i pumpen.

 

Samtidig så er det jo tilfeldig at jeg har tømming fra bunn av tank. Kunne fort vært tømming fra topp, og da måtte jo pumpen stått over tank/vannspeil uansett. Vil en slik pumpe da ikke egne seg ?

 

Jeg tømmer alltid tanken helt, pumper på mer, tømmer, gjentar til mesteparten av grumset gir seg, og så fyller jeg på tanken litt igjen. Pumpen er oppgitt å tåle å gå tørt, men det er kanskje ikke så gunstig ? Den vil jo alltid stå tørt, og starte tørt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med tilsvarende problem, pumpa står over tanken slik at ikke den skal stå full av dritt til enhver tid. Løsninga ble å kjøpe to løse jokerventiler med slangestusser og montere en på hver side av pumpa. Kjøpte ventiler fra det store internettet en plass, husker ikke fabrikat. Har fungert knirkefritt i to sesonger nå. Vi skyller også imellom et par ganger etter tømming for å passe på at ikke det ligger mye greier i ventilene.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det svanehals?

 

Jeg har kvernpumpe montert i flukt med toppen av tanken. Deretter slange rett ned til under vannlinjen der jeg har stengeventil. 

 

Kvernpumpe suger dårligere enn membranpumpe. 

 

Aldri hatt noe problem. 

 

Har du lufting på tanken din? Den er ikke tegnet inn. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er svanehals fordi toalett er under/i vannlinje, og det er seilbåt, så potensielt kan det ved krengning, hvis det først går via tanken, kan renne helt tilbake til toalett og inn i båt.

Slangene både mellom tank og ut og tank og toalett er derfor lagt i sløyfe godt over vannlinje.

I tillegg er det twist & lock toalett installert.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

beermaster skrev for 6 timer siden:

Jeg har slitt med tilsvarende problem, pumpa står over tanken slik at ikke den skal stå full av dritt til enhver tid. Løsninga ble å kjøpe to løse jokerventiler med slangestusser og montere en på hver side av pumpa. Kjøpte ventiler fra det store internettet en plass, husker ikke fabrikat. Har fungert knirkefritt i to sesonger nå. Vi skyller også imellom et par ganger etter tømming for å passe på at ikke det ligger mye greier i ventilene.

Er det da ala noe slikt https://www.maritim.no/tilbakeslagsventil-25-32-38-mm

 

Kan man da bytte Joker på denne, eller er den engangs?

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

Nå spør jeg kanskje dumt, men hvorfor ikke bare en kulekran/ stengekran ved skroggjennomføring slik som i motorbåt?

Det er det, men den sitter kronglete til under dørk, og er ikke vits å stenge hver gang hvis ikke tanken kan fylles avsegselv fra gjennomføringen. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 18 timer siden:

Jeg hadde satt inn en slange for å tømme tanken  fra dekk hvis. pumpa svikter,

Fin måte å få skylt tanken på også.

dass.JPG.32dca8203844e1f6c93e4e66b033d658.JPG

Dette er meget interessant, og ett godt forslag :yesnod:.

Dersom jeg gjør dette, vil det da være mulig å lage en tetting på en slange fra den manuelle pumpen som passer oppe på dekks-tømmings stuss, så jeg kan tømme manuelt på den måten tro ? (Det er nemlig INGEN tømmestasjoner innen 1 dags radius fra her jeg bor).

 

Jeg er også litt betenkt med å ha pumpen som laveste punkt. Da vil det jo alltid ligge noe søl igjen der, på begge sider av pumpen, som byr på ubehageligheter den dagen det må åpnes (og det må det jo tilslutt, uansett).

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 3 timer siden:

som byr på ubehageligheter den dagen det må åpnes

Det er jo bare ren dritt:saint:

Hvis du løfter kiken til dekk så den er over tanken, blir det en renslig jobb å kople reservepumpa på der.

Ville latt El.pumpa ligge som foreslått , mener at det er jokkerventilen som "blir tørr "når den står slik du har hatt den og  den skaper problemene du har hatt.

 

Ps, du kan lage et trau av en plastdunk for å samle opp søl.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 3 timer siden:

Jeg er også litt betenkt med å ha pumpen som laveste punkt. Da vil det jo alltid ligge noe søl igjen der, på begge sider av pumpen, som byr på ubehageligheter den dagen det må åpnes (og det må det jo tilslutt, uansett)

Tror du ikke trenger å ha så store betenkeligheter med det. Jeg har pumpa plassert sånn, og  har nå båten på 7. sesongen uten problemer. Når tanken hos meg er tømt, fyller jeg noen liter nytt vann og tømmer igjen. Det er et stykke med klar plastslange før eller etter pumpa (er ikke sikker), og det er ikke farge på det som går gjennom slangen på slutten, så så fryktelig grisete kan det ikke være. 

Link to post
Share on other sites

Hmm...

Fortsatt litt betenkt på å ha pumpen som laveste punkt.

Når jeg pumper manuelt er min slange også gjennomsiktig, og jeg ser jo hvor mye graps som fortsatt er med selv etter 3 skyllinger. Og dette er ett system der både slanger og tank var nye i vinter. Blir vel neppe renere med årene.

Ikke så glad i å åpne ett system med skjit som lekker ut, og jeg har ikke så god tillit med den pumpen fra før nå, så er litt skeptisk.

 

Må kanskje se på en løsning der jeg kanskje har nok slange til å løfte det hvis jeg må åpne, men under vannspeil ellers.

 

Ett annet spørsmål som er dukket opp :

 

Har denne pumpen best av horisontal montering ? Min er jo montert på vegg, vertikalt, med inntaks stuss vendt rett opp (og utstuss rett ned). Vil det være en ide å 'legge den' , vil ventiler og pumpe jobbe mer optimalt da tro ?

 

Slik ser det ut hos meg (her er den lyseblå slangen fra tank koblet fra pumpen og over på manuell pumpe, og inn stussen på pumpen der den skal være er blendet med en plastikk pose).

 

726471967_Jabscopumpe(2).jpg.0ae7b3d338c7ad0926516127546b557e.jpg

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Eftersom pumpen fungerade till en början så borde det ju inte vara något katastrofalt fel på installationen.

 

Men jokerventilerna på dessa Jabsco-pumpar är känsliga och när dom hårdnar så kan dom sluta att täta. Små hårda saker ss äppelkärnor eller tuggummi kan få pumpen att sluta fungera. Ibland hjälper det att byta jokerventilerna.

 

Min Jabsco-pump sitter just över tanktaket och det fungerar för det mesta, och det är ju bra när man behöver mecka med pumpen, men sannolikt så ökar pumpens 'arbetsvillighet' om den sitter lite lägre.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...