Jump to content

Havnemanøvrering med dobbelinstallasjon - ratt eller bare spaker??


Olepo

Recommended Posts

Kun av ren nysgjerrighet; jeg lar meg til tider imponere av elegante havnemanøvre av båter med dobbelinstallasjon, gjerne "større" båter på +35 fot. Båtene kan nok ha både aksling og drev.

 

Dere som har erfaring og mestrer dette; bruker dere kun spaker/motorer for manøvrering på trange steder, eller brukes også rattet for styring?

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett kombinasjon.  Større båter er som regel litt saktere i bevegelsene og litt mer forutsigbare selv om vindfang kan være litt problematisk.  Jeg har lagt til med 120fot 160tonn med 3600hk på hver spak. Det gikk på første forsøk.   På båter med litt bladareal er det lett å utnytte padleeffekten også.

Godt sjømanskap og kontroll over egen skute er bestandig fint å se på!

Mest imponerende var en singel seiler som kom i Vågen i Bergen og la til en 27-28foter med seil!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 motorer og drev. Windy 37 Grand Mistral.

Finmanøvrerer med kun 1 spak og ganske mye ratting. Klarer å snurre på 5 øring på den måten. Jeg bruker bare begge motorer når det er mye vind. Vi med drev er bortskjemte :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ror midtskips og kun spaker når jeg skal bakke inn i båsen. Skal jeg ha en 360, så fullt ror utslag til en side, snur på femøringen da !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Bruker kun motorene, og med ror i midtstilling.  Har ikke baugpropell, men noen ganger med mye vind fra ugunstig retning, kunne nok det hjulpet (har stort vindfang)  Tar det alltid rolig - og utvikler det seg negativt, gjelder det å ikke være redd for å avbryte - og prøve på nytt (så får heller de som står på kaien og bivåner det hele få lov å flire litt) 

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bavaria 35   2 motorer og drev, kan kjøre sidelengs v bruk av rorutslag og baugpropell..tar det veldig rolig,nesten alldri turtall.ett lite gearinnslag og frir den umiddelbart,vrir rattet motsatt.samme prosedyre en liten jukk på gassen ,bruk sidepower samtidig så kjører du ut eller inn sidelengs,, Når jeg bakker inn i båsen,bruker jeg skjelden baugpropell,samme prosedyre,prøv å senk stressnivå ,kjør frem til båsen ,,veldig sakte,så bruker du begge spakene en forover og en bakover,båten snur elegant 90grader,,men husk å stopp før du har kommet så lang,,da skipete er i bevegelse er det bare å fri den og vente til den er i posisjon,juster bakover med å vri rattet ..for å justere..uansett merker at jo større bår jo lettere er det,,men konsekvensene er kanskje større når noe går galt, 

Link to post
Share on other sites

Sejler en del i vores redningsbåd med to drev og ingen bovpropel. Med to motorer på drev kræver det en del øvelse. Sætter man BB motor frem og SB bak, så drejer man naturligvis medurs, men det er langt mere effektivt hvis man også drejer roret helt til SB. Det skal man lige vænne sig til. 
 

 

436B47C9-F4E9-4827-9C0F-A9DD8E9831D0.jpeg.fc5a21725bdb9a9eaff935086fe8644f.jpeg

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode og lærerike forklaringer:smiley:. Det er som nevnt alltid gøy å se de som behersker dette; kommer glidende inn og snur skuta 90 grader før de bakker rett inn i en bås med små marginer og under ulike forhold, vind, strøm osv.

 

Ut ifra innleggene her kan det virke som om det brukes litt ulik teknikk ifht om båten har ror eller drev - naturlig nok. De med drev bruker gjerne rattet i tillegg, mens de med aksling og ror gjerne lar ror stå i midtstilling.

 

Foreløpig har jeg kun singelinstallasjon med drev å forholde meg til, men de ringer vel sikkert fra Hamar en dag:yesnod:... 

Link to post
Share on other sites

det mange ikke nevner er spacing fra aksling til aksling, og tomgangsturtall 

 

har du 2 påhengs montert på 26" som er standard, er ikke effekten så god, ei hellerpå tomgangm må fort bruke litt turtall og litt sving.

 

har du 2 store dieselmaskiner på drev er det komisk enkelt. trenger knapt røre gassen, bare inn og ut & gir.  baugpropell her er knapt nødvendig, men om det er ekstrem vind, eller helt alene lan det også være kjekt 

Link to post
Share on other sites

Morsomt spørsmål!

Ofte er jeg stum av beundring når 35-40 fotere manøvrerer knirkefritt i små marinaer, samtidig som 20 fotere deiser rundtomkring.

 

Av svarene her så virker det som om (1) det er betydelig treghet i store båter og at (2) dobbeltinstallasjoner gir store manøvreringsfordeler. Legger også på en hypotese (3): første bådkjøp er sjeldent en 35 fots Windy, men oftere en 20 fots DC.

Link to post
Share on other sites

gmortens skrev 48 minutter siden:

 

Av svarene her så virker det som om (1) det er betydelig treghet i store båter og at (2) dobbeltinstallasjoner gir store manøvreringsfordeler. Legger også på en hypotese (3): første bådkjøp er sjeldent en 35 fots Windy, men oftere en 20 fots DC.

Du har nok rett i alle dine 3 punkter. Det er lettere med tung båt og man begynner ofte i den mindre klassen.

Med drev er det ikke så farlig om det er 1 eller 2 motorer, ratting og giring gjør det ganske enkelt å oppnå rotasjon med skroget uansett.

Litt på siden: Jeg har øvd meg en god del på staker, både vindstille og litt vind. «Legge til» ved staken,legge baugen helt inntil osv. Hvis du treffer sier det bare boing og den flytter seg. Så prøver man igjen :-)

Billigere å treffe en stake enn en brygge som ikke gir etter.

 

mvh

Windy37GM

Tidligere Bavaria32Sport, Joda310 Monaco, Skarpnes9100, Skibsplast 655

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 29 minutter siden:

Du har nok rett i alle dine 3 punkter. Det er lettere med tung båt og man begynner ofte i den mindre klassen.

Med drev er det ikke så farlig om det er 1 eller 2 motorer, ratting og giring gjør det ganske enkelt å oppnå rotasjon med skroget uansett.

Litt på siden: Jeg har øvd meg en god del på staker, både vindstille og litt vind. «Legge til» ved staken,legge baugen helt inntil osv. Hvis du treffer sier det bare boing og den flytter seg. Så prøver man igjen :-)

Billigere å treffe en stake enn en brygge som ikke gir etter.

 

mvh

Windy37GM

Tidligere Bavaria32Sport, Joda310 Monaco, Skarpnes9100, Skibsplast 655

 


Hehe, din båthistorie treffer ganske godt på min teori:)

 

Starter øving med kidsa i Pioner 8 og 2,5hk med at de skal legge til en åre jeg kaster ut av båden. Som du sier, da er det gratis å feile. Mye læring om båtens bevegelser i vind, bølger og strøm.

 

Spørs om en del nybakte bådeiere bør gjøre noe tilsvarende, selv må jeg se bort når enkelte tror de kan lukeparkere bakover med fralandsvind som om brygga er et fortau - og at alle naturkrefter kan oppveies med gasspådrag…

Link to post
Share on other sites

gmortens skrev 1 time siden:

Av svarene her så virker det som om (1) det er betydelig treghet i store båter og at (2) dobbeltinstallasjoner gir store manøvreringsfordeler. Legger også på en hypotese (3): første bådkjøp er sjeldent en 35 fots Windy, men oftere en 20 fots DC.

1 og 2 stemmer godt, 3 har noen unntak :wink:

 

Mvh,

Bavaria 34 AC

Tidligere: 7000 tonn dødvekt oljetanker, 2000 tonn fregatt, 5500 tonn fregatt, 29 fot Mamba :giggle:

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først en Nimbus Nova 35 med to motorer på fast aksel. Senere en likedan båt med to motorer og drev. Begge båtene hadde baugpropell. Den første utgaven med faste aksler var mye enklere å manøvrere i havnene. Brukte roret veldig lite, manøvrering skjedde hovedsaklig med de to kombinerte gir/gass hendlene. To faste propeller som kjøres en framover og den andre bakover trekker hekken sidelengs omtrent like effektivt som en hekktruster. 

 

Båten med to drev var vanskeligere å manøvrere iallfall for meg. Det blir veldig mye ratting. Dette var duoprop drev og de har ingen sidevirkning så jeg synes ikke det var noe vits i å benytte begge motorene samtidig. En slik installasjon blir som en båt med påhengsmotor. 

 

Til slutt må fordelen med drev nevnes, betydelig høyere hastighet og lavere forbruk. 

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er padleeffekten det er snakk om men har styrt en fairline phantom 37 med fast aksling og ror. Der la jeg rattet over til ene siden for å jobbe meg skrått sidelengs inn til brygga. Deler av kraft sendt bakover ble sendt sidelengs så brukte jeg motorene til å stabilisere. Gjorde det enklere å legge til, spesielt med litt vind. Var uten baugthruster.

 

Bruker forsåvidt samme prinsipp på seilbåten jeg har i dag, der effekten er enda større, selv om jeg bare har en motor.

 

Dette er en stor fordel med å ha ror rett bak propellen.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 4 timer siden:

To s-drev og ingen baugpropell. Midtstilte rorblader, unntatt hvis jeg vil gå sidelengs. 

 

Hei

 

Dette er interessant. Me har òg seilkatamaran, Eg brukar alltid rora aktivt ved manøvrering på trange plassar.

 

Det er vel berre eit spørsmål om vane.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...