Olepo Startet 20.Juli.2021 Del på Facebook Startet 20.Juli.2021 Kun av ren nysgjerrighet; jeg lar meg til tider imponere av elegante havnemanøvre av båter med dobbelinstallasjon, gjerne "større" båter på +35 fot. Båtene kan nok ha både aksling og drev. Dere som har erfaring og mestrer dette; bruker dere kun spaker/motorer for manøvrering på trange steder, eller brukes også rattet for styring? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Det er vel stort sett kombinasjon. Større båter er som regel litt saktere i bevegelsene og litt mer forutsigbare selv om vindfang kan være litt problematisk. Jeg har lagt til med 120fot 160tonn med 3600hk på hver spak. Det gikk på første forsøk. På båter med litt bladareal er det lett å utnytte padleeffekten også. Godt sjømanskap og kontroll over egen skute er bestandig fint å se på! Mest imponerende var en singel seiler som kom i Vågen i Bergen og la til en 27-28foter med seil! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Mesteparten av tida midtstiller jeg roret. Å bruker bare motorer. Kan en sjelden gang finne på å gi maks ror. For å få større utslag. Men det er små rorblader på min båt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 (redigert) Jeg har 2 motorer og drev. Windy 37 Grand Mistral. Finmanøvrerer med kun 1 spak og ganske mye ratting. Klarer å snurre på 5 øring på den måten. Jeg bruker bare begge motorer når det er mye vind. Vi med drev er bortskjemte :-) Redigert 20.Juli.2021 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
TerjeFjern Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Kun motorer. Ror står i midtstilling. Princess Riviera med akslinger og har ikke baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Ror midtskips og kun spaker når jeg skal bakke inn i båsen. Skal jeg ha en 360, så fullt ror utslag til en side, snur på femøringen da ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Bonita I Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Bruker kun motorene, og med ror i midtstilling. Har ikke baugpropell, men noen ganger med mye vind fra ugunstig retning, kunne nok det hjulpet (har stort vindfang) Tar det alltid rolig - og utvikler det seg negativt, gjelder det å ikke være redd for å avbryte - og prøve på nytt (så får heller de som står på kaien og bivåner det hele få lov å flire litt) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
jan Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Bavaria 35 2 motorer og drev, kan kjøre sidelengs v bruk av rorutslag og baugpropell..tar det veldig rolig,nesten alldri turtall.ett lite gearinnslag og frir den umiddelbart,vrir rattet motsatt.samme prosedyre en liten jukk på gassen ,bruk sidepower samtidig så kjører du ut eller inn sidelengs,, Når jeg bakker inn i båsen,bruker jeg skjelden baugpropell,samme prosedyre,prøv å senk stressnivå ,kjør frem til båsen ,,veldig sakte,så bruker du begge spakene en forover og en bakover,båten snur elegant 90grader,,men husk å stopp før du har kommet så lang,,da skipete er i bevegelse er det bare å fri den og vente til den er i posisjon,juster bakover med å vri rattet ..for å justere..uansett merker at jo større bår jo lettere er det,,men konsekvensene er kanskje større når noe går galt, Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 (redigert) Sejler en del i vores redningsbåd med to drev og ingen bovpropel. Med to motorer på drev kræver det en del øvelse. Sætter man BB motor frem og SB bak, så drejer man naturligvis medurs, men det er langt mere effektivt hvis man også drejer roret helt til SB. Det skal man lige vænne sig til. Redigert 20.Juli.2021 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Takk for gode og lærerike forklaringer. Det er som nevnt alltid gøy å se de som behersker dette; kommer glidende inn og snur skuta 90 grader før de bakker rett inn i en bås med små marginer og under ulike forhold, vind, strøm osv. Ut ifra innleggene her kan det virke som om det brukes litt ulik teknikk ifht om båten har ror eller drev - naturlig nok. De med drev bruker gjerne rattet i tillegg, mens de med aksling og ror gjerne lar ror stå i midtstilling. Foreløpig har jeg kun singelinstallasjon med drev å forholde meg til, men de ringer vel sikkert fra Hamar en dag... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Juli.2021 Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 hvis du ser noe som ser helt utrolig ut har de sannsynligvis 2 stk vannjetter Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Allan E skrev for 9 timer siden: hvis du ser noe som ser helt utrolig ut har de sannsynligvis 2 stk vannjetter Eller IPS. Jeg bruker joystick og hverken ratt eller spaker. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Sequoia skrev 15 minutter siden: Eller IPS. Jeg bruker joystick og hverken ratt eller spaker. Eller ført båt i snart 40 år :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
andersb Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 det mange ikke nevner er spacing fra aksling til aksling, og tomgangsturtall har du 2 påhengs montert på 26" som er standard, er ikke effekten så god, ei hellerpå tomgangm må fort bruke litt turtall og litt sving. har du 2 store dieselmaskiner på drev er det komisk enkelt. trenger knapt røre gassen, bare inn og ut & gir. baugpropell her er knapt nødvendig, men om det er ekstrem vind, eller helt alene lan det også være kjekt Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 2 propeller på aksling, små ror.. Men en merker stor forskjell på effekten om en bruker rorene i tillegg... Å snu rundt sin egen aks, går som en lek... Sitér dette innlegget Link to post
gmortens Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Morsomt spørsmål! Ofte er jeg stum av beundring når 35-40 fotere manøvrerer knirkefritt i små marinaer, samtidig som 20 fotere deiser rundtomkring. Av svarene her så virker det som om (1) det er betydelig treghet i store båter og at (2) dobbeltinstallasjoner gir store manøvreringsfordeler. Legger også på en hypotese (3): første bådkjøp er sjeldent en 35 fots Windy, men oftere en 20 fots DC. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 gmortens skrev 48 minutter siden: Av svarene her så virker det som om (1) det er betydelig treghet i store båter og at (2) dobbeltinstallasjoner gir store manøvreringsfordeler. Legger også på en hypotese (3): første bådkjøp er sjeldent en 35 fots Windy, men oftere en 20 fots DC. Du har nok rett i alle dine 3 punkter. Det er lettere med tung båt og man begynner ofte i den mindre klassen. Med drev er det ikke så farlig om det er 1 eller 2 motorer, ratting og giring gjør det ganske enkelt å oppnå rotasjon med skroget uansett. Litt på siden: Jeg har øvd meg en god del på staker, både vindstille og litt vind. «Legge til» ved staken,legge baugen helt inntil osv. Hvis du treffer sier det bare boing og den flytter seg. Så prøver man igjen :-) Billigere å treffe en stake enn en brygge som ikke gir etter. mvh Windy37GM Tidligere Bavaria32Sport, Joda310 Monaco, Skarpnes9100, Skibsplast 655 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
gmortens Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Windy37GM skrev 29 minutter siden: Du har nok rett i alle dine 3 punkter. Det er lettere med tung båt og man begynner ofte i den mindre klassen. Med drev er det ikke så farlig om det er 1 eller 2 motorer, ratting og giring gjør det ganske enkelt å oppnå rotasjon med skroget uansett. Litt på siden: Jeg har øvd meg en god del på staker, både vindstille og litt vind. «Legge til» ved staken,legge baugen helt inntil osv. Hvis du treffer sier det bare boing og den flytter seg. Så prøver man igjen :-) Billigere å treffe en stake enn en brygge som ikke gir etter. mvh Windy37GM Tidligere Bavaria32Sport, Joda310 Monaco, Skarpnes9100, Skibsplast 655 Hehe, din båthistorie treffer ganske godt på min teori:) Starter øving med kidsa i Pioner 8 og 2,5hk med at de skal legge til en åre jeg kaster ut av båden. Som du sier, da er det gratis å feile. Mye læring om båtens bevegelser i vind, bølger og strøm. Spørs om en del nybakte bådeiere bør gjøre noe tilsvarende, selv må jeg se bort når enkelte tror de kan lukeparkere bakover med fralandsvind som om brygga er et fortau - og at alle naturkrefter kan oppveies med gasspådrag… Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 (redigert) gmortens skrev 1 time siden: Av svarene her så virker det som om (1) det er betydelig treghet i store båter og at (2) dobbeltinstallasjoner gir store manøvreringsfordeler. Legger også på en hypotese (3): første bådkjøp er sjeldent en 35 fots Windy, men oftere en 20 fots DC. 1 og 2 stemmer godt, 3 har noen unntak Mvh, Bavaria 34 AC Tidligere: 7000 tonn dødvekt oljetanker, 2000 tonn fregatt, 5500 tonn fregatt, 29 fot Mamba Redigert 21.Juli.2021 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ojo030 Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Jeg hadde først en Nimbus Nova 35 med to motorer på fast aksel. Senere en likedan båt med to motorer og drev. Begge båtene hadde baugpropell. Den første utgaven med faste aksler var mye enklere å manøvrere i havnene. Brukte roret veldig lite, manøvrering skjedde hovedsaklig med de to kombinerte gir/gass hendlene. To faste propeller som kjøres en framover og den andre bakover trekker hekken sidelengs omtrent like effektivt som en hekktruster. Båten med to drev var vanskeligere å manøvrere iallfall for meg. Det blir veldig mye ratting. Dette var duoprop drev og de har ingen sidevirkning så jeg synes ikke det var noe vits i å benytte begge motorene samtidig. En slik installasjon blir som en båt med påhengsmotor. Til slutt må fordelen med drev nevnes, betydelig høyere hastighet og lavere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Litt omstendelig, men jentene er gode til å forklare. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Vittig Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 (redigert) Vet ikke om det er padleeffekten det er snakk om men har styrt en fairline phantom 37 med fast aksling og ror. Der la jeg rattet over til ene siden for å jobbe meg skrått sidelengs inn til brygga. Deler av kraft sendt bakover ble sendt sidelengs så brukte jeg motorene til å stabilisere. Gjorde det enklere å legge til, spesielt med litt vind. Var uten baugthruster. Bruker forsåvidt samme prinsipp på seilbåten jeg har i dag, der effekten er enda større, selv om jeg bare har en motor. Dette er en stor fordel med å ha ror rett bak propellen. Redigert 22.Juli.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 To s-drev og ingen baugpropell. Midtstilte rorblader, unntatt hvis jeg vil gå sidelengs. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Maika skrev for 4 timer siden: To s-drev og ingen baugpropell. Midtstilte rorblader, unntatt hvis jeg vil gå sidelengs. Hei Dette er interessant. Me har òg seilkatamaran, Eg brukar alltid rora aktivt ved manøvrering på trange plassar. Det er vel berre eit spørsmål om vane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.