Kjetil A. D. Startet 21.Juli.2021 Del på Facebook Startet 21.Juli.2021 På vår seilbåt har vi 2 stk kompass, plotter Raymarine C90W og autopilotinstrument Raymarine ST70. Til min store frustrasjon så viser disse sjelden samme kurs? Kompassene viser 5-10 grader fra plotter, og autopilot enda 5-10 grader. Det varierer også noe over tid, som gjør det enda mer frustrerende. Det som kanskje er mest irriterende er forskjell mellom plotter og pilot, da det gjør at rettnikgsviser på plotter viser ganske mye feil, og den blir da villedende ift å se hvor man er på vei. Har forsøkt å kalibrere ift GPS, og systemet sier seg svært fornøyd, men avviket er fortsatt der. Noen forslag? Bildene er fra samme tidspunkt og viser typisk avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Hei, antar "Mag" etter i display betyr magnetisk nord. Antar "T" betyr true north. Naturlig at disse er forskjellige. At du har forskjellig "kurs" mellom magnetisk manuelt kompass og magnetisk digitalt kompass antar jeg betyr at de ikke er kalibrert riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Kompasset viser ca. 308 grader. COG fra GPS er 305 grader. De to er innenfor marginene. Regner med at kompssset er divergert og at du har deviasjonstabell. Hva autopilotens referanse er, vet jeg ikke. Du må nesten fortrelle hva MAG er. Tror du filer på noe som er uoppnåelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 COG og kompass kurs vil variere med avdrift pga strøm/sjø/vind. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Jeg bruker kompasset på pidestallen kun som et relativt instrument.., dvs jeg kan finne en kurs jeg skal holde, så sjekker jeg hva kompasset viser, og så styrer jeg etter det tallet. Da merker jeg vinddreininger underveis. Lenge siden det kom beskjed opp luka ‘styr en-seks-null’… Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Samme her. Har bare justert magnetkompasset til innenfor 10 grader. Henter bæring fra GPS og styrer etter det tallet som kompasset viser. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Vel, kompassene viser båtens midtlinjen retning, om de er kalibrert. GPS viser kurs over grunnen. Avviket mellom disse vil være avhengig av avdrift som følge av strømmer og vind. Det skal mao være et avvik som stadig forandres. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
abbor Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Sørg for å sette begge elektroniske kompass til true. På flat sjø gå øst - vest (eller motsatt) i 5-6 knop i et område uten strøm. Nå kan du justere kompass offset til det stemmer med COG. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Takker for gode svar her! Da skjønner jeg litt mer, og kan også kanskje få justert det lille som fortsatt er "feil". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Kompasset i pidestall ombord i en seilbåt er ikke et navigasjonskompass. Det er et taktisk kompass som brukes sammen med lus/vindpil for å bestemme om vinden er stabil eller rommer/skraller. Skal du ha absolutt attitude for båten er det ingen vei utenom et satelittkompass. COG fra GNSS påvirkes av avdrift og strøm. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Mulligan skrev for 2 timer siden: Skal du ha absolutt attitude for båten er det ingen vei utenom et satelittkompass. «absolutt attitude» fra et kompass? det var et nytt begrep for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Det er Mulligansk. Jeg har vel hatt samme forhold til magnetkompasset de siste 50 årene. Det vil si at jeg kan styre etter det med en sikkerhetsmargin på +/- 5 grader. Mer nøyaktig får jeg det ikke til med de båtene jeg har hatt. Hulda er ikke et hakk bedre enn de foregående. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.