Jump to content

Autopilot, kompass og plotter viser alle forskjellig kurs


Kjetil A. D.

Recommended Posts

På vår seilbåt har vi 2 stk kompass, plotter Raymarine C90W og autopilotinstrument Raymarine ST70. Til min store frustrasjon så viser disse sjelden samme kurs? Kompassene viser 5-10 grader fra plotter, og autopilot enda 5-10 grader. Det varierer også noe over tid, som gjør det enda mer frustrerende. Det som kanskje er mest irriterende er forskjell mellom plotter og pilot, da det gjør at rettnikgsviser på plotter viser ganske mye feil, og den blir da villedende ift å se hvor man er på vei.

 

Har forsøkt å kalibrere ift GPS, og systemet sier seg svært fornøyd, men avviket er fortsatt der.

 

Noen forslag? Bildene er fra samme tidspunkt og viser typisk avvik.20210720_193601.jpg.e44f475fb764ff8cb084ea01ad329ba9.jpg20210720_193611.jpg.e2317884e2b4f0a33bdd8f772d8e8760.jpg20210720_193606.jpg.dec695cc93ebe4f31195d2098a8f2410.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Kompasset viser ca. 308 grader. COG fra GPS er 305 grader. De to er innenfor marginene. Regner med at kompssset er divergert og at du har deviasjonstabell. Hva autopilotens referanse er, vet jeg ikke. Du må nesten fortrelle hva MAG er.

 

Tror du filer på noe som er uoppnåelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kompasset på pidestallen kun som et relativt instrument.., dvs jeg kan finne en kurs jeg skal holde, så sjekker jeg hva kompasset viser, og så styrer jeg etter det tallet. Da merker jeg vinddreininger underveis. Lenge siden det kom beskjed opp luka ‘styr en-seks-null’…

Link to post
Share on other sites

Kompasset i pidestall ombord i en seilbåt er ikke et navigasjonskompass. Det er et taktisk kompass som brukes sammen med lus/vindpil for å bestemme om vinden er stabil eller rommer/skraller. Skal du ha absolutt attitude for båten er det ingen vei utenom et satelittkompass. COG fra GNSS påvirkes av avdrift og strøm.

Link to post
Share on other sites

Det er Mulligansk.

Jeg har vel hatt samme forhold til magnetkompasset de siste 50 årene. Det vil si at jeg kan styre etter det med en sikkerhetsmargin på +/- 5 grader. Mer nøyaktig får jeg det ikke til med de båtene jeg har hatt. Hulda er ikke et hakk bedre enn de foregående.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...