Jump to content

Solbriller, hva velger en for å unngå refleks av sollys i vannet

Roger og Olina

Recommended Posts

Prøver å lese meg opp på hvilke solbriller en bør bruke i båt. Det er så mye refleks fra sollyset i sjøen og kjenner jeg blir sliten av å myse. :crazy:

De jeg har pr i dag, duger best i bilen.

Har lest en del på div brillebutikker og skittfiske. La disse i handlekurven, men så leser jeg videre på en annen nettside at en bør bruke gule glass når det er litt grått i været og ikke ved sterkt sollys.

Burde jo kunne få ett par som ikke koster fletta og som beskytter også på sidene. Har ikke så mye peiling på polaroid solbriller så legger ut en tråd her for å se om jeg og sikkert andre, kan få noen gode tips :smiley:

Jeg har polaroid solbriller til å hekte på vanlige briller, suverent både med solen imot på sjø og vei. Men LCD-displayer blir vanskelige å lese. Jeg har ingen problemer med glasset i vinduene hverken i bilen eller båten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker kun Maui Jim solbriller, de er lagd på Hawaii og et tiltenkt surfere og andre som stirrer mye på havet.

Enorm kvalitetsforskjell fra alt annet. Når jeg nå prøver ting som Ray-Ban eller Oakley lurer jeg på hvordan jeg noen gang klarte å gå med slikt.

Litt dårlig utvalg i typer innfatning for damer, men ellers ingenting å utsette.

Bruker disse både i bil og båt. Hadde tidligere problemer både med mysing og vondt i hodet om det var mye sol. Nå er det helt borte. Dessverre koster de en del, kan fort ryke på minst 2.500 for et par.

Baksiden er at man i blant må legge hodet litt på skakke for å se noen (spesielt eldre) LCD skjermer. 

Det lever jeg godt med :)

Redigert av Havelle (see edit history)
Roger og Olina skrev 44 minutter siden:

Jeg fant disse på sidene til Maritim og bestilte dem i og med at de var så billige og fordi jeg skulle ha noe annet derfra. Mulig det blir for billig med tanke på kvalitet, men da får jeg bruke dem i traktoren :giggle:

De hørtes jo fortreffelig ut, så du får komme med en rapport når du får testet de. Jeg trenger både polaroid uten styrke for å se på avstand og +1.5 nærbrille for kartplotteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt mer om polarisering. De polaroidsolbrillene jeg har er ubrukelig på kartplotteren min, men den er nå faktisk  nedpakket da kartene vises speilvendt og jeg er i markedet for ny plotter.

Heldigvis har jeg gode oeSENC kart og OpenCPN på ThinkPad laptop'n. Og der funker polaroidbrillene.

polaroid_horisontalt.jpg.e2ff98b4862c0270d46a49fc76da7c82.jpg

På PC'n er tydeligvis polariseringen 90gr. forskjellig fra kartplotteren, for dreier jeg solbrillen 90gr. er det ikke mye som slipper igjennom.

polaroid_vertikalt.jpg.8495fac79d8610267946cab683d40b1f.jpg

Lars H. skrev 8 minutter siden:

På PC'n er tydeligvis polariseringen 90gr. forskjellig fra kartplotteren, for dreier jeg solbrillen 90gr. er det ikke mye som slipper igjennom.

Mitt inntrykk er at enkelte utstyrsprodusenter (hei, Raymarine) har mer eller mindre tilfeldig «polariseringsvinkel» på sine instrumenter. Plotteren min er OK, men de fem andre instrumentene (vind, multi osv) har forskjell på hvordan jeg må holde hodet for å kunne se instrumentene. Resultatet er at jeg står og tilter hodet fra side til side hele tiden hvis jeg er dum nok til å ta på meg polariserte solbriller.

Alle iPads og telefoner jeg har brukt opp gjennom årene har vært helt OK, og det samme har de 2-3 Thinkpadene jeg har hatt med på ferie.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg kjøpte et par Ray-Ban, polariserte, Tom Cruise style (Pilot briller). De er bra. Men jeg pleier fortsatt å krysse litt ved sol rett imot.

Den største skuffelsen med disse brillene er at jeg ikke ser ut som Tom Cruise når jeg tar de på.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Kjøpte meg et par Maui Jim briller på ferie i Florida for mange år siden. Sparte nok en del penger kontra kjøp i Norge. Det er uten tvil de beste solbrillene jeg har hatt, med ekte polarisering og innfatning i karbon. Suverent! Har dessverre ikke disse lengre, men det blir nok Maui Jim neste gang jeg er på utkikk etter ordentlige solbriller. 

Roger og Olina skrev for 11 timer siden:

Burde jo kunne få ett par som ikke koster fletta og som beskytter også på sidene

Selvfølgelig skal alt være topp kvalitet og billig. Hva en flette koster vet jeg ikke. Kona betaler vel 2500 for klipp og farge/striper. ombord har vi vernebriller fra Claes ohlson (flere par, sorte glass og gule glass) til reserve og utlån, kr 149 (?). Det siste paret jeg kjøpte ble Julbo regatta https://www.julbo.com/en_gb/sunglasses/mountain/regatta#216=159&318=2436 (bestilt hos vertical playground), de har god beskyttelse på sidene, avtagbar nakkestropp (?), mange forskjellige modeller på https://www.julbo.com/en_gb/ så får det være opp til hver enkelt hva de vil betale for et par solbriller.…, 1300 kr…, er øya dine verd det..? 

Redigert av Code0 (see edit history)

Takk for godt tips om Maui Jim! 

Tidligere brukte jeg Serentegi solbriller fordi de var uovertruffen ved bilkjøring med våte veier og sol imot. Men de ble ødelagt etter et par aktive år. Nå har det gått mest i billige briller, og de kan gjøre nytten de også. Men hvis Maui Jim er så mye bedre så vil jeg nok ha slike. 

I den grad Maui Jim gir bedre dager på sjøen, hvor mye er det verdt hvis brillene varer et par år? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

https://www.addnature.no/julbo-shield-reactiv-high-mountain-2-4-solbriller-M956193.html?gclid=CjwKCAjwruSHBhAtEiwA_qCppqlwWHLhmlI5TLjHvfRmvFRoEJ5cmSQrITPNu9-GIq44IwHXi9t0ThoCWIYQAvD_BwE&vgid=G1386231&_cid=21_1_-1_9_3533_1386231_330732752285_pla&ef_id=CjwKCAjwruSHBhAtEiwA_qCppqlwWHLhmlI5TLjHvfRmvFRoEJ5cmSQrITPNu9-GIq44IwHXi9t0ThoCWIYQAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping

Bruker disse når jeg seiler. Fotokromatiske, polariserte og slipper ikke inn lys på sidene. Når det er sagt så er jeg ikke så glad i brilleskille så da er det mer åpne briller med tynne metallstenger og små gjennomsiktige neseputer som tar over på rolige dager på sjøen.

Redigert av Vittig (see edit history)
Code0 skrev for 12 timer siden:

@Havelle hvilken maui jim modell bruker du når du seiler? Det jeg har sett og eid av merket er flotte / stilige / behaglige briller, men jeg har ikke funnet en modell som gir god nok sideneskyttelse og er kraftige nok til å være daglig bruk på regattabanen og under veis. Flotte på stranda.

Er ikke kresen på slikt og regatta seiler vi ikke, så jeg har vanlige pilotbriller. Men er enig i at innfatningen er deres svake side.

Har du feks sett på Waterman? Kanskje de kan fikse det du etterspør?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...