Jump to content

Yanmar 3QM30 Temperaturvarsler småpiper!


bjaas

Recommended Posts

1978 modell saltvannskjølt Yanmar 3QM30 tusler og går på sine gamle dager. Men av og til begynner temperaturvarsleren å småpipe mens varsellampa blinker. Impelleren drar kjølevann gjennom systemet, og det kommer godt med vann ut sammen med eksosen.

 

Det skjer ofte etter en halv time til noen timers gange, på ulike turtall. Noen ganger forsvinner bråket når jeg justerer turtallet, andre ganger kvæler jeg pipinga med en klut på høyttaleren til jeg kommer i land. (Ja, det har gått bra så langt.) Hva er mest fornuftige tiltak?

- Ørepropper til alle ombord?

- Bytte impeller?

- Ta en systemrens?

- Bytte temperaturføler?

- Lyse fred over motorens minne?

 

Mvh

Bjaas

 

- Æ synes det er greit her på Palmekysten!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Digitalt termometer, mål temp på vann inn til termostat, og temp på termostat huset. Litt avhengig av om du har 124/143 farenheit termostat skal tempen ligge på termostathuset, 55-70 grader celsius. Er motoren betydelig varmere må tiltak gjøres.

 

har motoren «fornuftig temperatur , er dette en elektrisk feil. 
 

mvh Bjørn Båtservice Sør

Link to post
Share on other sites

Fant løsningen. Ledningen fra temperaturføleren til kontrollpanelet hadde løsnet...... Så fort den var skrudd fast igjen, var det slutt på ulydene. Takk for innspillene - det _var_ noe elektrisk.

 

Men etter grundig sjekking av motoren på de fleste bauger og kanter, ser det ut som om manifolden begynner å bli sliten. Det betyr nok en sjekk av tidligere tråder for å se hva andre har erfart.

 

Uansett - Takk igjen!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...