Jump to content

Gummibåt i plan


BåtenERro

Recommended Posts

Er det noen med ekspertise på feltet? - Planing og gummibåt!

 

Jeg har en suzuki 2,5 (13kg), motoren er nydlig å kaste rundt seg med så lav vekt men, jeg vil kjøpe en båt i Norge som vil plane med denne påhengeren.

 

 

Har hørt og lest så my forskjellig nå.

 

Jeg ender opp med følgende konklusjon: Lengre gummibåt går lettere i plan, så lenge ikke vekten blir økt mer enn kg i ekstra cm i pvc/plast. Vekfordeling har alt å si. Flatbunnede båter planer like lett som båter med kjøl, så lengde det er en høytrykksdørk som ikke suger seg fast.

 

Så kommer spørsmålet: Vil en West light 290 med flat høyttrykksbunn plane med meg(77kg) med en suzuki 2,5 4-takter?

 

Båten veier kun 23kg, motor kun 13 kg. Dette gir en totalvekt på under 120kg.

 

Har funnet flere tilsvarende båter på båt/friluft-nettsider fra Polen og Russland, men disse blir for dyre og kompliserte å få importert.

 

Båtforhandler ville/turte ikke svare meg og har heller ikke testet selv. 

 

Båten er sammenlignbar med båten på denne videoen. Her planer en 280cm lang og 24kg tung flatbunnet båt fint med en gubbe på 80kg + utstyr. Kun med suzuki 2,5 (13kg)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik West Light 290 med en Suzuki 6hk 4takt. Den går som en kule med både meg og kona ombord (ca.130kg+bensintank). Vi må flytter oss framme for å få den i plan men når den først er oppe så kan vi sitter lengre bak. Når jeg kjører alene bruker jeg en forlengelsesarm på motoren slik at jeg kan sitter lengere framme. Men om du får den i plan med 2.5hk tviler jeg på. Du må vel ha en viss fart.  Men om du kan bytte til en annen propell? Kanskje andre kan gi råd om det.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar… Godt element det med økt oppdrift på lengre båt. Bare så gøy å slippe å kjøpe ny motor. 6hk er fint det, men veier dobbelt så mye! Ser på mange videoer med lange og lette gummibåter som legger seg lettere i plan enn korte båter med liten motor.
 

Ligger masse videoer på youtube av båter på 3+ m som planer på 2,5 og 3 hk motorer. 
 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg løfter denne i stedet for å starte ny tråd. Fant trådstarter noen løsning?

 

Er i markedet selv etter jolle som planer med Mercury 3,3 hk 2 takt. Veier 13 kg, og sparker nok betydelig bedre enn Suzuki 2,5. Ja, og så veier jeg ca 80.

 

Trenger så liten og lett jolle som mulig for å løfte den, men vil altså opp i plan. 8-10 knop virker mer funksjonelt og "riktig" enn å grave seg fram i 3 knop med samme pådrag, støy og forbruk. 

Link to post
Share on other sites

Min opplevelse er at båten ikke må være for kort. 

Har prøvd noen mindre gummijoller og uten å ha gjort dype undersøkelser mener jeg at de som er litt lenger planer lettere med små motorer, selv om de er litt tyngre. Sen medfører jo økt lengde selvfølgelig andre ulemper, når båten skal løftes og lagres.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Steihy skrev On 19.7.2022 at 9.44:

Jeg løfter denne i stedet for å starte ny tråd. Fant trådstarter noen løsning?

 

Er i markedet selv etter jolle som planer med Mercury 3,3 hk 2 takt. Veier 13 kg, og sparker nok betydelig bedre enn Suzuki 2,5. Ja, og så veier jeg ca 80.

 

Trenger så liten og lett jolle som mulig for å løfte den, men vil altså opp i plan. 8-10 knop virker mer funksjonelt og "riktig" enn å grave seg fram i 3 knop med samme pådrag, støy og forbruk. 

Jeg kjøpte West Light 290 og er godt fornøyd, og den planer faktisk både med meg(80kg) og passasjer nr.2 (50kg). Veldig lett og løfte/håndtere og fin på flatt vann, smale/tynnere pontonger gjør at det blir litt sprut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...