Jump to content

Mercury 60hp vil ikke starte


Sommer1990

Recommended Posts

Hei, har en mercury 60hk som ikke vil starte. Måler 12,9V på batteri. Når jeg prøver å starte måler jeg 6.2V inn på starter. Måler også 6.2V på den små kabelen som kommer inn på solioniden, tror den kommer fra kontrollboks. 

Bør vel se min 11V på den kabelen som kommer fra kontrollboks? 

Når jeg vrir nøkkelen kommer det ett lite nøkk i innslaget på starteren men går ikke rundt. 

Setter jeg strømkabler rett på starter gnistrer det ganske bra men samme lille nøkk i innslag. 

Noen som har noe tips? 

Link to post

.. som faller til 6,2 volt når du prøver å starte..

 

kom på , en kompis av meg fikk vannskade på starter på sin mercruiser 2.8 , med lignende oppførsel som du beskriver

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 41 minutter siden:

.. som faller til 6,2 volt når du prøver å starte..

 

kom på , en kompis av meg fikk vannskade på starter på sin mercruiser 2.8 , med lignende oppførsel som du beskriver


Kan høres ut som en sliten startmotor ja. Har du prøvd å brokoble fra inn på innslag til starter med tenning på? Forsåvidt det samme som rett på starter men verdt et forsøk for å utelukke svak gjennomgang i innslagsrelè.  Fikk en gang en starter til påhenger til å vare en tid ekstra med demontering med full rengjøring. Ellers er jordkabel fra gods til starter (ikke alle har det) en sjelden synder. Irrdannelse på kabelforbindelser likeså. En sjekk av Switch-koblinger også. 

Men holder nok en knapp på selve startmotoren.  Lykke til! :smiley:

Link to post

Tok og koblet av ledningene som går til både + og - på starter. Satt så batterikablene rett på starter og den slår da inn og roterer svinghjul. 

Rengjorde alle kobblingene og satte det på igjen og samme som tideligere, spenning faller til ca. 6V. 

Eneste kobling jeg ikke fikk av og rengjort er den som går fra utgang på solioniden til starter. 

Link to post

Sjekket litt til. Koblet vekk kabel mellom utgang solionid og starter. Vre om nøkkel og hører tydelig klikk fra solionid samt den for 12V på styringen og 12,9V på utgang solionid. Tenker da det er starteren. Fikk den til å turne tidligere i dag men nå er den helt dau. gav den noen kakk før den turnet så kanskje jeg må prøve det igjen... 

Link to post
Sommer1990 skrev for 21 timer siden:

Fikk den til å turne tidligere i dag men nå er den helt dau. gav den noen kakk før den turnet så kanskje jeg må prøve det igjen... 


Da ligger feilen i starter ja. Spenningsfallet som normalt oppstår med strøm på blir for høyt pga høy intern motstand/dårlig kontakt/brent i starter og med kabler i normalt oppsett vil den ikke dra.  Ikke veldig mye å skulle stole på på tur, men her ville jeg delt starter slik at du kommer til å rengjøre (El.rens/bremserens el.l.) godt og pusse over kobberet på aksling (anker) lett med et fint smergelpapir. Fremgangsmåte om du er usikker er å finne på Youtube. 

https://www.youtube.com/watch?v=vtYHiH5LhjE&ab_channel=Anastasia%27sRiver
 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...