Sommer1990 Startet 22.Juli.2021 Del på Facebook Startet 22.Juli.2021 Hei, har en mercury 60hk som ikke vil starte. Måler 12,9V på batteri. Når jeg prøver å starte måler jeg 6.2V inn på starter. Måler også 6.2V på den små kabelen som kommer inn på solioniden, tror den kommer fra kontrollboks. Bør vel se min 11V på den kabelen som kommer fra kontrollboks? Når jeg vrir nøkkelen kommer det ett lite nøkk i innslaget på starteren men går ikke rundt. Setter jeg strømkabler rett på starter gnistrer det ganske bra men samme lille nøkk i innslag. Noen som har noe tips? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Dødmannsknapp? Sitér dette innlegget Link to post
Sommer1990 Svart 22.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 zooper skrev 38 minutter siden: Dødmannsknapp? Tviler, min erfaring med mercury/mariner er at man kan kinne men motor starter ikke når dømannsknapp er napppa ut. Har prøvd å flippe bryter men samme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 6 volt inn på motor tyder på mye spenningsfall i batterikoblinger/hovedstrømkabler i min bok Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sommer1990 Svart 22.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 ivar skrev 25 minutter siden: 6 volt inn på motor tyder på mye spenningsfall i batterikoblinger/hovedstrømkabler i min bok Måler 12,9V på kabler på motor, samme som batteri. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 (redigert) .. som faller til 6,2 volt når du prøver å starte.. kom på , en kompis av meg fikk vannskade på starter på sin mercruiser 2.8 , med lignende oppførsel som du beskriver Redigert 22.Juli.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
AVAD Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 ivar skrev 41 minutter siden: .. som faller til 6,2 volt når du prøver å starte.. kom på , en kompis av meg fikk vannskade på starter på sin mercruiser 2.8 , med lignende oppførsel som du beskriver Kan høres ut som en sliten startmotor ja. Har du prøvd å brokoble fra inn på innslag til starter med tenning på? Forsåvidt det samme som rett på starter men verdt et forsøk for å utelukke svak gjennomgang i innslagsrelè. Fikk en gang en starter til påhenger til å vare en tid ekstra med demontering med full rengjøring. Ellers er jordkabel fra gods til starter (ikke alle har det) en sjelden synder. Irrdannelse på kabelforbindelser likeså. En sjekk av Switch-koblinger også. Men holder nok en knapp på selve startmotoren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sommer1990 Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Tok og koblet av ledningene som går til både + og - på starter. Satt så batterikablene rett på starter og den slår da inn og roterer svinghjul. Rengjorde alle kobblingene og satte det på igjen og samme som tideligere, spenning faller til ca. 6V. Eneste kobling jeg ikke fikk av og rengjort er den som går fra utgang på solioniden til starter. Sitér dette innlegget Link to post
Sommer1990 Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Sjekket litt til. Koblet vekk kabel mellom utgang solionid og starter. Vre om nøkkel og hører tydelig klikk fra solionid samt den for 12V på styringen og 12,9V på utgang solionid. Tenker da det er starteren. Fikk den til å turne tidligere i dag men nå er den helt dau. gav den noen kakk før den turnet så kanskje jeg må prøve det igjen... Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Sommer1990 skrev for 21 timer siden: Fikk den til å turne tidligere i dag men nå er den helt dau. gav den noen kakk før den turnet så kanskje jeg må prøve det igjen... Da ligger feilen i starter ja. Spenningsfallet som normalt oppstår med strøm på blir for høyt pga høy intern motstand/dårlig kontakt/brent i starter og med kabler i normalt oppsett vil den ikke dra. Ikke veldig mye å skulle stole på på tur, men her ville jeg delt starter slik at du kommer til å rengjøre (El.rens/bremserens el.l.) godt og pusse over kobberet på aksling (anker) lett med et fint smergelpapir. Fremgangsmåte om du er usikker er å finne på Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=vtYHiH5LhjE&ab_channel=Anastasia%27sRiver Sitér dette innlegget Link to post
Sommer1990 Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Svigerfar hadde lik starter liggende, bytta, spinner fint nå 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.