Jump to content

Gjestehavn Bergen, Vågen eller Marineholmen? Eller andre steder?


Bitteliten

Recommended Posts

I Vågen i Bergen må påregnes en del støy, ikke minst i helgene.  Vil heller anbefale Strusshamn like forbi Askøybroen.  Sjarmerende, stille og historis plass,  Skal man til Bergen sentrum herfra, kan man ta hurtigbåt fra Kleppestø direkte inn i Vågen.  Avstand fra Strusshamn til Kleppestø er ca 3 km..  PS  sjekk rutetidene for hurtigbåten fra Kleppestø- Vågen , tidligere var siste avgang i 18-tiden i helgene.  Alternativ er buss /taxi

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev Just now:

Litt innhabil her, da jeg jobber ved marineholmen, men den er veldig grei med tanke på beliggenhet og støy. Minuset er at du må vente på "lille-pudden" som åpnes innimellom. 

 

 

Og "lille-pudden" (som er en heve/senkebro) har tidvis, og ikke minst i senere tid hatt store problemer, slik at en risikerer å bli innestengt til noen finner ut av problemet.  Og så vidt jeg vet er det Bergen kommune som har ansvaret når et problem oppstår og da går det fort flere dager før problemet blir løst ...  :pray:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bor på marineholmen. Anbefaler havna, veldig gode fasiliteter, stille og rolig. Du må ringe havnevesenet 55 56 61 00 for å betille åpning. Strusshavn er fint, men det er feil kommune og på ingen måte sentralt. 

Nå ble broen reparert på mandag, så da holder den nok en måned til før neste kollaps :D

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vågen har sentral beliggenhet, den saken er grei. Der er ikke rolig om hverdagene så helgen er i hvertfall mer støy. Alternativene er som flere ha vært inne på Marineholmen og Strusshamn, førstnevnte mer sentral, Strusshamn mer sjarm og definitivt ikke feil kommune etter mitt skjønn. Det går greit med busser til byen i tillegg til hurtigbåten.

Link to post
Share on other sites

Om det er plass, er Marineholmen å foretrekke. Minuset her er denne broen som må åpnes. Selv pleier jeg å ligge ute ved Radison Hotellet i vågen, der det er roligere støymessig. Men litt mer skvalping fra hurtigbåtene. Dog ligger jeg kun i sentrum i forbindelse med konsert/middagsbesøk. Strusshamn er et veldig godt alternativ om man tåler en buss/taxitur inn til sentrum. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Lå på Marineholmen selv for noen uker siden og var veldig fornøyd. Registrerte ingen problemer med broen mens jeg lå der. Litt støy fra restauranten rett overfor havna, men ikke veldig mye, og stille der etter stengetid.

 

Kort vei til nærmeste butikk (Kiwi, rett over broen) og kort spasertur til bybanen som på få minutter tar deg inn til sentrum.

 

Ved broen er det også laget en kunstig sandstrand, som var veldig populær da jeg lå der.

 

Hyggelig pris også, pris på 6 kroner per fot utgjorde 174 kroner for min båt. Det er vel det rimeligste jeg har betalt denne sommeren. Også kort vei til serviceanlegget, som var rent og pent da jeg lå der.

 

Kommer garantert til å legge meg her på returen også, hvis det blir til at jeg drar innom Bergen da også.

 

Link to post
Share on other sites

I praksis er det longside i Vågen og Marineholmen som er gjestehavnene i Bergen. Jeg hadde valgt Marineholmen, med mindre du vil ligge midt i sentrum og feste. Det er ca 20 minutter å gå fra Marineholmen til Vågen. Gå inn i Nygårdsparken og til venstre, så kommer du opp på Høyden. Så kommer du ned igjen til sentrum på andre siden av toppen.

Vi bor i Solheimsviken, og tar sjelden båten inn til Vågen.

 

I Solheimsviken er det muligens en gjesteplass eller to helt innerst ved trekaien, men de tre flytebryggene er for folk med fast plass. De er også låst med port, så man kan ikke gå inn og ut med mindre man har tilgang.

Eneste aberet med Marineholmen og Solheimsviken, er som nevnt at Småpudden må åpnes for å slippe inn og ut. Det er en langtekkelig affære som krever at man ringer minst en halvtime i forkant og bestiller åpning. Pluss at det sannsynligvis er Europas treigeste bro. Det tar omtrent 7 minutter å få opp klaffene. Så skal de ned igjen...

 

zoomet_ut.png.9ee4a4d5476cb7f682ffb2cc790c0357.png

 

zoomet_inn.png.53d09d795854dc181dd551f37eed6c35.png

 

 

Utsikt utover Puddefjorden. Marineholmen til høyre. Småpudden rett foran. Så Puddefjordsbroen lenger ute.

45596872_10161104303960344_9118429789491822592_n.jpg.0cc3d5dc5d59ae8dfa77adf070970fb4.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes faktisk det har din sjarm å ligge i Vågen. Prøv i så fall å unngå helgane, og gjerne eit stykke frå Zakken. Må sjølvsagt vere klar over at dette er ei hamn med ein del uro. For ei natt eller to går det greit, så lenge ein er innstilt på det. Bergen er ellers ein super by å besøke.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 time siden:

I praksis er det longside i Vågen og Marineholmen som er gjestehavnene i Bergen. Jeg hadde valgt Marineholmen, med mindre du vil ligge midt i sentrum og feste.

 

 

 Nå bør det nevnes at det er begrenset med festing i Vågen nå i fellesferien da de fleste som ligger der nå er familier på ferietur. Jeg var nede og besøkte en bekjent i en båt (lå ved Bryggen) på tirsdags kveld, og det var ingen tegn til festing.

 

Men for all del, Vågen sine fasiliteter som gjestehavn er svært dårlige om en ser bort i fra sentral beliggenhet (de har riktignok oppgradert landstrøm litt de siste årene). Var i Haugesund i går, og her er det nå laget en ny flytebrygge i Smedasundet, noe lignende kunne fint ha vært laget i Bergen for å slippe å klatre på store svarte bildekk for å komme seg i land. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok litt an på hvem som ligger til kai der den dagen ;-)

Men i forhold til skrekkhistoriene fra andre brygger her på BP, virker det ikke så ille.

 

Det største drawbacket er traktordekkene langs bryggekanten og at det er veldig langt mellom strømstolpene. Ligger man midt i mellom to stolper, og kanskje utenpå noen båter, trenger man hundre meter ledning.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

Er det ikkje mange medlemmar av "Straxhuset båtlag" ved Marineholmen, Sun Flyer? 

Ikke om sommeren. De holder seg mer ved frydenbø marinaen nedenfor maritim nå. Og forskjellige steder på askøy...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 53 minutter siden:

Ikke om sommeren. De holder seg mer ved frydenbø marinaen nedenfor maritim nå. Og forskjellige steder på askøy...

 

På Askøy, Florvåg og Strusshamn er de jaget vekk..😉👍

 

Ang Strusshamn havn som jeg selv er med å drifter på dugnad for Askøy Kystlag...

Så har vi masse ferie båter som foretrekker den havnen fremfor byen...

Utrolig lun god havn, alle fasiliteter i gangavstand, restaurant, butikker, apotek etc...

Og byen bare 20 min vekke....

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...